Miros de ars la masina - ce poate fi?

Miros de ars la masina - ce poate fi?

De cele mai multe ori proprietarul masinii este obisnuit cu acel miros specific al masinii proprii. Multi apreciaza o masina tocmai pentru mirosul sau de neinlocuit si altii aleg odorizante care ii pot duce cu gandul la paduri, verdeata, flori sau mirosul oceanului. Ideea e ca mirosul unei masini este o componenta la fel de importanta ca oricare alt element tehnic.

Insa in momentul in care masina ta e bolnava, poate sa iti sugereze acest lucru tocmai printr-un miros iesit din comun. Mirosul de ars poate aparea din varii motive si de obicei este un semn ca trebuie sa duci masina la o verificare, neaparat, inainte sa se ajunga la defecte mai grave si periculoase.

In unele situatii mirosul de ars poate fi doar o avertizare spre o problema minora pe care o poti rezolva local, intervenind de unul singur. Insa de cele mai multe ori sugereaza o defectiune mai grava ce va avea nevoie de interventia unui expert.

Inainte de a trece insa mai departe la a examina principalele motive care pot duce la raspandirea unui miros de ars in masina ta, sa examinam exact tipul de miros care se resimte. Sa vorbim despre ars in general este mult prea vag si fiecare miros tipic de arsura semnalizeaza altceva.

Miros de cauciuc ars

In cazul in care simti destul de des un miros de cauciuc ars venind de sub capota, e un semnal clar ca trebuie sa acorzi atentie speciala masinii tale deoarece poate fi vorba despre probleme destul de grave.

Daca simti un miros ars asemanator cu un ziar ce a luat foc in momentul in care schimbi treptele de viteza, problema poate surveni de la ambreiaj. Acest tip specific de miros se datoreaza faptului ca suprafata ambreiajului este acoperita cu un fel de plasa de hartie, ce poate duce la asemanarea cu o hartie arsa.

Pentru a asigura o durabilitate cat mai mare a ambreiajului, regula de baza este sa nu stai cu piciorul pe ambreiaj in momentele de stationare, altfel poti ajunge ca masina sa necesite inlocuirea completa a ambreiajului, o treaba costisitoare.

Mirosul de cauciuc ars se poate trage insa si de la probleme legate de cureaua de accesorii. Acest tip de defectiune poate avea ca si cauze diferite probleme ascunse, cum ar fi blocajul pompei de apa, respectiv a generatorului sau compresorului de aer conditionat.

Situatia nu este extrem de grava si o poti rezolva inlocuind cureaua de accesorii uzata. Totusi, pentru o functionare sigura a masinii tale se recomanda sa verifici starea curelei tot la 6 luni.

De asemenea, mirosul asemanator cu un cauciuc ars se poate trage si de la scurgerile de ulei. In cazul in care masina ta sufera de scurgeri de ulei, acest ulei scurs va intra in teava de esapament, teava fiind supraincalzita cat timp masina functioneaza, si de aici se va trage un miros puternic de ars si poate chiar si un fum albicios.

Cel mai des poti pati acest lucru daca ai de facut drumuri in urcare, in panta. Nu este recomandat sa continui sa conduci masina dupa ce ai observat ca sufera de scurgeri de ulei. Cel mai bine ar fi sa apelezi la primul service de pe drum pentru a afla exact de unde provin scurgerile.

Problemele de la lichidul de racire pot de asemenea duce la un miros asemanator de cauciuc ars. De multe ori lichidul de racire poate ajunge sa se scurga in interiorul sistemului de racire sau al celui de aer conditionat din masina, fapt ce va duce la un miros de cauciuc ars. In acest caz trebuie neaparat sa duci masina la verificat pentru a observa daca exista crapaturi in sistemul de racire. In general acest gen de probleme vor fi destul de costisitoare.

Miros de plastic ars

Acest gen de mirosuri apar in cele mai multe cazuri o data ce pornesti sistemul de incalzire sau sistemul de ventilatie din masina. De asemenea, poate fi legat de mai multe elemente tehnice:

Verifica sistemul de incalzire – in cazul in care a trecut o perioada lunga de cand ai folosit ultima data sistemul de incalzire, a posibil sa se fi depus diferite impuritati si praf, care in mod normal se ard dupa o perioada relativ scurta.

Daca insa mirosul de ars continua sa persiste chair si dupa ce folosesti incalzirea o perioada indelunata, este posibil ca aceste depuneri sa fi ajuns sa blocheze orificiul de ventilatie.

In cel mai rau caz insa e posibil ca problema sa fie chiar sistemul de incalzire in sine, sau o anumita parte a acestuia care prin topire a dus la un miros de plastic ars.

In cazul in care mirosul persista sau devine mai puternic, trebuie neaparat sa apelezi la un mecanic pentru a verifica problema. Pentru o functionare de durata, verifica des filtrele de aer si utilizeaza produse anti bacteriene pentru sistemul de ventilatie.

Probleme de scurt circuit – din pacate unul dintre cele mai populare motive care pot duce la un miros de plastic ars este acela de scurt la partea de motor.

Acesta se poate datora arderii sau uzurii partilor de plastic care invelesc firele si sigurantele. Pentru a evita acest tip de defectiune verifica regulat sistemul electric al masinii si apeleaza la un electrician pentru a gasi cauza exacta care duce la scurt circuit si pentru a o elimina in siguranta.

Miros de ulei ars

Acesta este unul dintre cele mai populare mirosuri pe care ai nesansa sa le resimti, mai devreme sau mai tarziu.

De obicei apare in momentul in care uleiul din esapament se scurge si prin acest proces se formeaza un miros de ulei ars. Daca incepi sa resimti orice fel de miros de ars in timpul conducerii, nu e recomandat sa continui drumul deoarece nu e vorba doar de faptul ca mirosul e neplacut ci iti poate pune in pericol viata. Mai bine apeleaza cat de curand la un mecanic pentru a verifica exact sursa.

Probleme aparute in urma schimbului de ulei – in cazul in care schimbul de ulei nu a fost facut corect, astfel de scurgeri de ulei pot aparea nu doar din esapament ci poate si din alte surse. In momentul in care masina porneste si motorul se pune in functiune, este normal ca uleiul sa fie ars, insa acest miros de ars ar trebui sa dispara in totalitate o data ce procesul de ardere e terminat si e corect.

Probleme de la filtrul de ulei – filtrul de ulei poate fi unul dintre principalele surse care pot duce la scurgeri de lei. In cazul in care filtrul este deja uzat si mai exista si gropi pe drum, uleiul are sansa sa se scurga in jurul motorului.

In cazul in care observi ca in momentul stationarii se formeaza o baltoaca de ulei sub masina, cauza este probabil aceeasi si ar trebui sa duci masina la verificat cat de curand, inainte sa duca la probleme mai grave de motor.

Probleme la capacul de la baia de uleibaia de ulei este prevazuta cu un capac etans si o sita, prin care se realizeaza o filtrare initiala a uleiului.

In cazul in care acest capac etans devine uzat, se poate ca uleiul sa se scurga spre sistemul de evacuare, provocand un miros de ars. De asemenea, si in acest caz ai observa o baltoaca de ulei sub masina in momentul stationarii.

In cazul in care aceasta este problema, trebuie sa apelezi la un mecanic cat de curand, inainte sa se ajunga la daune mai serioase la motor, din cauza lipsei de ulei

Probleme la nivelul garniturilor – in cazul in care problema scurgerii de ulei continua sa se repete, exista sansa ca aceasta sa se datoreze amortizoarelor uzate de la motor.

In cazul in care problema se trage de aici, in scurt timp masina ta se va umple de un miros neplacut de ulei ars. In orice caz, la observarea unui miros de ulei ars trebuie sa apelezi cat de curand la un mecanic.

Miros de carpa ars

Acest gen specific de miros apare in general in momentul in care ai probleme la frana. De obicei apare in momentul in care uzezi frana prea mult, de exemplu in timpul coborarii in panta cand trebuie sa stai constant cu piciorul pe frana.

In cazul in care problema nu se repeta foarte des nu ar trebui sa iti faci griji. Verificarile tehnice generale ar trebui sa scoata la suprafata orice problema ar exista legata de frane. Problema poate sa fi aparut de la o simpla saiba de siguranta la piston, ce ar duce la acest miros specific de covor ars in masina.

Ca si o concluzie generala insa, oricare ar fi tipul de miros de ars pe care il resimti in cadrul masinii tale, trebuie sa apelezi cat de curand la un mecanic pentru a evita defectiunile mai grave si mai costisitoare.

Pe langa problemele evidente care pot aparea in urma inhalarii acestui tip de miros, nu stii niciodata care poate fi defectiunea ascunsa care a dus la formarea mirosului de ars. Pentru a conduce in continuare in siguranta, trebuie sa remediezi problema cat de curand si sa eviti sa conduci in conditiile in care mirosul de ars se resimte pe o perioada indelungata in masina.

Poti folosi insa acest articol ca si punct de pornire pentru a iti face o idee generala despre sursa mirosului, insa apeleaza la un specialist pentru siguranta ta.

Sursa foto: carfromjapan.com, lifewire.com, pakwheels.com