23 de sfaturi despre cum sa economisesti carburant

Obtine un consum mai bun

Pentru a economisi la consumul de carburant trebuie doar sa tii cont de sfaturile ce urmeaza de intretinere si condus.

 

 

23 de sfaturi despre cum sa economisesti carburant

Pare ca de zeci de ani ne concentram pe economia de carburant, asta fiind un lucru bun. Intrebarea urmatoare este, cum obtinem kilometraj mai mare cu cantitate de carburant mai mica? Daca vrei sa stii cum sa economisesti la consumul de carburant, urmareste sa incerci schimbari in obiceiurile tale cu privire la consum. Incearca ce nu ai incercat pana acum. Iata cateva sfaturi pe care trebuie sa le ai in vedere.

 

 

Presiunea din anvelope

Presiunea din anvelope reprezinta un aspect evident, dar s-ar putea sa te uimeasca daca ai stii cati dintre noi uita de acest lucru. Presiunea din anvelope trebuie verificata o data pe luna. Cei mai multi dintre noi o verifica o data pe an si numai daca vedem o deformare laterala a cauciucului. Presiunea trebuie mentinuta constanta pentru a face economie la consumul de carburant si este de asemenea un aspect care tine de siguranta ta. Cel mai recent lucru aparut legat de presiunea in roti este azotul. Azotul in anvelopa mentine presiunea si temperatura mai rece; mai bine decat aerul. Verificarea presiunii la roti in mod periodic este un obicei ce este bine sa nu il omiteti.

 

 

Modifica stilul de condus

Ai mai auzit de asta, dar in ziua de azi se aplica mai mult ca niciodata. Condu de parca exista un ou intre talpa piciorului si pedala de acceleratie. Condu accelerand usor si fa tot posibilul ca in general sa conduci mai degraba supraturat sau turat decat subturat.

Alt sfat de economisire ar fi sa alegi soseaua cea mai neteda, pentru ca asta cere mai putina putere. Leaga intre ele lucrurile pe care trebuie sa le faci, planifica-ti calatoria minutios, exact cum ar face un sofer de tir. Esti stangaci cand vine vorba de franat? Stangacii au tendinta sa apese pe frana in timp ce accelereaza. Incearca sa mentii acceleratia constanta facand ajustari in functie de putere. 

 

 

 

Filtrul de aer trebuie pastrat curat

Multi isi dau ochii peste cap cand vine vorba de filtrul de aer, dar este de asemenea un aspect al intretinerii pe care multi omitem sa il facem. Iar daca traiesti intr-o zona uscata si plina de praf, filtrul de aer trebuie verificat lunar, cum verifici si presiunea in roti.

 

 

Senzorii trebuie verificati si inlocuiti

Senzorii electronici de control al motorului (EEC) sunt terminatiile nervoase ale sistemului de injectie si aprindere al motorului. Fara ei, computerul de la bord nu isi poate face treaba in mod corespunzator. Senzorii sunt de mai multe feluri: senzori ai antigelului, ai temperaturii de admisie, ai debitului de aer, pozitia acceleratiei, oxygen, senzorii declansatori ai arborelui cotit, ai arborelui cu came, ai recircularii gazelor de esapament (EGR), senzorii presiunii aerului din galerii, senzorii de epurare a emisiilor. Fiecare dintre acesti senzori asigura motorului toate informatiile la nivel electronic pentru ca acesta sa functioneze in conditii optime. La fiecare 170.000 de km, toti senzorii electronici trebuie verificati, iar daca este nevoie, acestia trebuie inlocuiti pentru a pastra performantele masinii si economia la consumul de carburant. Verifica recomandarile producatorului. 

 

Injectoare curate

Aceasta dezbatere fara de sfarsit in privinta injectoarelor curate si inlocuirea celor uzate. Este adevarat ca injectoarele pot fi folosite la nesfarsit. Chiar si cele mai neglijate injectoare functioneaza la nivel moderat pentru ca in principiu injectoarele se autocurata. Se rotesc in timp ce deschid si se inchid, lucru care le face sa fie curatate in acest proces. Doar daca producatorul masinii tale sugereaza curatarea injectoarelor, acest lucru trebuie facut, altfel, nu este nevoie. Daca crezi ca ai nevoie sa le schimbi, schimba-le la 170.000 km si astfel poti dormi linistit. 

 

 

Ia-ti un dinamometru

Unii iubitori de masini viziteaza magazinele unde se vand dinamometre pentru ca sunt in cautare de mai multa putere. Dar stiai ca un dinamometru poate sa te ajute sa economisesti combustibil? Important este sa ii comunici dinamometrului ce vrei de la el. Prin recalibrarea curbelor de scanteie si combustibil, economisirea de combustibil poate merge mana in mana cu puterea. Mai mult, un dinamometru bun iti poate detecta eventuale probleme care ar necesita atentia, cum ar fi probleme la senzorii de oxigen, injectoare care nu functioneaza corect si altele. Asigura-te ca treaba este facuta corect si ca nu anuleaza garantia masinii tale.

 

 

Valva de tip EGR (recircularea gazelor de esapament)

Valva de recirculare a gazelor de esapament primeste foarte putina atentie pana cand se defecteaza. Iar atunci cand se intampla asta, ea se manifesta printr-o pornire mai inecata a motorului sau chiar un motor care nu porneste deloc. Ciclurile de inchidere si deschidere ale valvei EGR-ului se fac in functie de acceleratie si capacul colector de admisie pentru a reduce emisiile de gaz de esapament. Daca ramane blocat in pozitia deschis din cauza depunerilor de carbon sau din cauza deformarilor provocate de caldura, acesta provoaca scurgeri si functionare deficitara. Acest aspect este direct proportional cu consumul de combustibil. Verifica recomandarile producatorului pentru inlocuirea valvei de recirculare a gazelor de esapament. 

 

Emisii prin evaporare

Sistemul de control al emisiilor prin evaporare al masinii afecteaza in mod indirect modul in care opereaza motorul si cantitatea de carburant folosita. Sistemul de emisii prin evaporare este format din furtunuri pentru vidare, o canistra de carbune si un solenoid de purjare/curatare. Functia emisiilor prin evaporare este sa capteze vaporii in canistra si sa ii redirectioneze catre motor pentru a fi arsi. In timp si din cauza utilizarii lor, furtunurile incep sa se deterioreze, canistra se contamineaza iar solenoidul inceteaza sa isi mai faca treaba. Daca masina ta are peste 150.000 km, verifica aceste parti ale masinii urmand recomandarile producatorului. Sistemul de control al emisiilor prin evaporare poate fi inlocuit in intregime la fiecare 100.000km. Tine de responsabilitatea ecologica a ta si contribuie in mod indirect la economia de carburant. 

 

Bujii noi

Timpul de 170.000 de km intre programarile de verificare si schimbare al producatorilor ne-a facut sa devenim neglijenti. Avem impresia ca masinile nu necesita intretinere, in afara de placutele de frana, anvelope, amortizoare si filtre. Totusi bujiile necesita inlocuire la fiecare 80.000 km. Bineinteles ca poti sa le schimbi si la 100.000 km, poate chiar mai mult daca ai o bujie de tip platinum. Cu toate acestea, deoarece sistemul de aprindere se foloseste de electrozi, distanta dintre acestia se mareste, iar scanteia nu mai este asa de intensa. Ia-ti un set nou de bujii pentru mai multi kilometrii si pentru economie la consum.

 

 
Scurgeri prin vid

Scurgerile prin vid sau vacuum sunt poate cele mai neglijate disfunctionalitati deoarece avem tendinta sa presupunem ce e mai rau si sa nu ne dam seama ca asta poate fi cauza. De mule ori, scurgerile de genul asta nu sunt detectate. Pentru ca atat de multe operatiuni de sub capota depind de colectorul de admisie se pierde carburant foarte usor de la cursa la cursa din cauza acestei treceri cu vederea. Furtunurile de vid se usuca si incep sa isi piarda priopretatile, iar cand se intampla asta, se produc pierderi iar sistemul electronic al motorului este afectat. Senzorii de oxygen detecteaza o necesitate de compensare si imbogatesc amestecul. Rezultatul este o scanteie intarziata si mai putina putere si evident nu o economie la consumul de carburant. 

 

 

Regulatorul de presiune al combustibilului

Regulatorul de presiune al combustibilului este considerat, de regula, una din componentele care tin masina in viata, dar acesta poate sa dea gres. Verifica recomandarea producatorului, insa totusi e bine sa il schimbi la fiecare 170.000 km pentru a continua sa rulezi cu masina in mod normal. Un regulator de presiune al combustibilului care da gres poate cauza fie prea multa presiune fie deloc. O presiune prea mare rezulta un consum ridicat de carburant si performanta scazuta. 

 

 

Bobinele de aprindere

Tot auzim de cele 150.000 km recomandate intre programarile de verificare ale masinii. Sistemele de aprindere cu consum mare de energie si sfaraitul de la temperaturile ridicate au efect asupra componentelor de aprindere. Sistemele de aprindere cu bobina au eliminate practic firele de aprindere. Cu toate acestea, exista in continuare multe sisteme conventionale de bobinare care inca se mai distribuie. Cand schimbi bujiile, ia in considerare, daca tot esti la acest capitol, si posibilitatea de a schimba fisele de aprindere si bobinele. Asta va pastra tot sistemul de aprindere in stare buna de functionare. Dar ca de obicei, te sfatuim sa verifici recomandarea producatorului.

 

 

Epuratorul

Multi nu iau in considerare valva epuratorului (PVC) ca fiind ceva ce poate afecta consumul de carburant, insa el poate afecta acest aspect. De cate ori schimbi uleiul, verifica si valva epuratorului. Cu motorul pornit, scoate valva epuratorului si verific-o. Epuratorul pastreaza motorul ventilat, uscat si lipstit de contaminanti. De asemenea, poate fi o sursa foarte mare de scurgere. 

 

 

Capacul de la combustibil

Majoritatea modelelor noi de masini vor afisa “verifica motorul check engine” in bord in cazul in care capacul de combustibil, al carburantului este deschis. Daca se intampla asta, te va costa carburant pentru ca acesta are o rata foarte ridicata de evaporare. Un capac de combustibil deschis sau intredeschis va permite evacuarea vaporilor de combustibil, cauzand functionarea anormala a sistemului de emisii prin evaporare. 

 

 

Ventilatoarele si economia la combustibil

Ventilatoarele pot fie sa sporeasca consumul de combustibil, fie sa il mareasca in mod exagerat. Ventilatoarele din otel, cele care nu sunt flexibile mai exact, fac consumul de energie sa creasca, deci sa creasca si consumul de combustibil. Cel mai eficient ventilator de racire al motorului este ambreiajul termostatic. Porneste si functioneaza numai atunci cand este nevoie de el, restul timpului se invarte in gol fara sa produca consum. Ventilatoarele de racire termostatice electrice raman singura optiune economica la nivel de consum de combustibil. Daca alegi sa il maresti pe cel pe care il ai la masina ta, atunci vei economisi combustibil. 

 

 

Frana de motor

Foloseste cat mai mult retrogradarea treptelor de viteza si daca pana acum erai obisnuit sa scoti des masina pe liber, afla de la noi ca daca tii transmisia antrenata consumul este aproape 0.

 

Incearca sa nu mai folosesti aerul conditionat

Cand temperaturile urca, tu pornesti aerul conditionat. Am devenit cam sensibili la schimbari. Pornim aerul conditionat chiar si la temperaturi de 21C, pentru ca ne place sa avem temperatura constanta. Incearca sa nu mai aprinzi aerul conditionat la 20-25 grade celsius.

 

Reducerea frecarii = economie la combustibil

Tehnologia motoarelor a adus componente ne-originale puternice pe piata, componente ce reduc frecarea interna, elibereaza energie si imbunatatesc consumul de combustibil. Tehnologia arborelui cu came si al bratului de viteza imbunatatesc consumul de combustibil deoarece reduc in mare masura frecarea interna. Daca luam in considerare aceasta logica si o ducem mai departe prin folosirea rulmentilor cu ace si a rulmentilor axiali. Mai mult spatiu intre piston si cilindru sau rulmenti vor imbunatati consumul de combustibil, insa exista riscul uzurii premature. 

 

 

Injectia electronica

Aftermarket-ul a adus o intreaga serie de posibilitati pentru masinile mai vechi. Companii precum Edelbrock, Holley si multe altele au creat sisteme electronice cu injectie care se pun in locul carburatorului. Si daca e instalat corect, nimeni nu va sti, in afara de tine, ca este acolo. 

 

Lubrifianti sintetici

Lubrifiantii sintetici, precum Mobil 1 pot oferi protectie si performanta mai buna decat uleiurile conventionale de motor. De asemenea, ofera o lubrifiere superioara pieselor in miscare, lucru care le va extinde durabilitatea. Iar datorita faptului ca sunt lubrifianti mai rezistenti, poti rula mai mult intre schimburile de ulei. Lubrifierea sintetica inseamna consum mai mic de carburant si mai multa putere. 

 

 

Aliniere de tip “front-end”

Cand vorbim despre alinierea de tip “front-end” nu ne referim numai la manevrabilitate. Este vorba atat de rezistenta de rulare cat si de economia la consumul de carburant. Daca anvelopele au deformari pe toate partile nu numai ca vei cumpara mai mult combustibil, dar vei produce uzura cauciucurilor. Regula generala cu alinierea de tip “front-end” este o foarte mica intoarcere de volan in directia opusa curbei si apoi invers pentru redresare. Daca te impotrivesti volanului, cauciucurile se lupta cu soseaua, astfel vei consuma mai mult combustibil.

 

Convertoare catalitice blocate

Daca performanta este in crestere si consumul de combustibil de asemenea, exista posibilitatea de blocaj la convertorul catalitic. Verifica acest aspect cu ajutorul unui mechanic priceput. Combustibilul se poate pierde si din acest motiv, un sistem de evacuare blocat. 

 

 
Reglarea slaba a franei

Franele reglate prea strans (numai franele cu tambura) vor incetini rulajul si vor consuma mai mult combustibil. Ai nevoie de tractiune usoara, dar nu asa de usoara incat sa se incinga si sa cauzeze mai multe arderi de combustibil si uzura de garnituri de frana.

 

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate