3 piese care se strica cand un radiator este defect

3 piese care se strica cand un radiator este defect

Racirea motorului face posibila functionarea sa corecta. Fara o racire realizata corespunzator, caldura generata de combustie si de frecarea pieselor mecanice din interior ar dilata metalele, fapt care ar duce la defectarea motorului autovehiculului, fenomen cunoscut si ca griparea motorului.

Temperatura dezvoltata la nivelul motorului porneste de la 90 si poate ajunge pana la 105 grade pentru masinile de turatie. Acest lucru inseamna ca aceasta caldura trebuie disipata, lucru care nu se poate realiza decat prin sistemul de racire al masinii, mai exact prin intermediul radiatoarelor.

Radiatorul actioneaza ca un sistem de transfer de energie termica. Acesta se bazeaza pe existenta unui amestec de apa si antigel, care are rolul de a prelua de la motor surplusul de caldura. Acest lichid de racire, prin traseul pe care il parcurge inspre si dinspre motor, preia caldura. Conductele radiatorului se pot infunda si astfel abilitatile de racire ale radiatorului scad drastic.

Atunci cand o componenta nu functioneaza corect, alte parti din sistemul de racire risca, de asemenea, sa se defecteze. Cele trei parti care de obicei inceteaza sa functioneze dupa ce radiatorul este defect sunt termostatul, pompa de apa si miezul incalzitor.

Termostatul

Cand radiatorul nu mai functioneaza corect, se pune prea multa presiune pe termostat, ceea ce face ca acesta sa nu mai functioneze. Cand termostatul cedeaza, supapa din interior se blocheaza fie pe deschis, fie pe inchis. Cu un termostat inchis, motorul dumneavoastra va incepe imediat sa se supraincalzeasca. Va puteti da seama ca termostatul este blocat pe inchis atingand cu atentie furtunurile radiatorului. Cel de sus se va simti fierbinte, dar furtunul inferior va ramane rece. Cand termostatul se deschide, motorul nu va atinge niciodata temperatura de functionare, ceea ce va rezulta un consum mai mare de combustibil.

Citeste si despre: trebuie spalat sau curatat radiatorul masinii

Pompa de apa

Pompa de apa foloseste un rotor pentru a deplasa continuu lichidul de racire prin furtunurile si conductele sistemului de racire. La majoritatea motoarelor, rotorul este de fapt fabricat din materiale plastice.

Ca urmare, orice contaminanti care se desprind de radiator vor provoca daune piesei respective. Daca radiatorul inceteaza sa raceasca fluidul inainte de a trece dincolo de rotor, temperaturile ridicate pot provoca, de asemenea, deteriorarea pieselor din plastic. In cele din urma, bucati ale rotorului (partea rotativa a unei pompe centrifuge, concepute pentru a deplasa fluidul prin rotatie) se vor rupe, astfel viteza de curgere a lichidului de racire nu va mai fi cea optima.

Miez incalzitor

Miezul incalzitor este un radiator mic, care se afla in interiorul vehicului dumneavoastra pentru a-l incalzi. O valva controleaza cantitatea de lichid care trebuie sa paraseasca miezul incalzitor pentru a incalzi aerul din interiorul vehiculului. Apoi lichidul trece printr-un furtun la radiator. Cand radiatorul se defecteaza, provocand supraincalzirea motorului, presiunea si temperaturile excesive determina ruperea conexiunilor de pe miezul incalzitor. Este posibil sa observati ca geamurile masinii incep sa se abureasca fara motiv.

O buna intelegere a modului in care motorul se raceste va va ajuta sa preveniti deteriorarea costisitoare a motorului in viitor.

Citeste si despre: ce se poate defecta la radiatorul masinii

Sursa foto: medium.com, cars.com

Citeste si...
Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?
Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiatorul sistemului de aer conditionat este schimbatorul de caldura al sistemului. In zilele noastre, radiatorul este facut din...

Simptomele unui ventilator al radiatorului defect?
Simptomele unui ventilator al radiatorului defect?

Ventilatorul are rolul de a raci si mentine rece lichidul de racire atunci cand acesta se incalzeste. Este pozitionat intre radiat...

Cum adaug lichid in radiator?
Cum adaug lichid in radiator?

Radiatorul este inima sistemului de racire al masinii tale. Sistemul trimite lichidul din radiator in jurul capetelor si valvelor...

Semne ca racitorul de la EGR trebuie inlocuit
Semne ca racitorul de la EGR trebuie inlocuit

Racitorul EGR tine temperatura gazelor de evacuare sub control inainte de a ajunge in EGR. Gazele de evacuare sunt apoi recirculat...