Anvelopele radiale au fost inventate de Michelin si au inceput sa fie puse in vanzare incepand cu anul 1946. Inventarea acestui tip de anvelope a avut un impact deosebit asupra multor sectoare de activitate, dar mai ales asupra sectorului agricol.
Anvelopele radiale sunt folosite in principal in sectorul agro-industrial, sector in care au determinat o evolutie continua a tehnicilor aplicate.
se impart in doua categorii in functie de design, si anume anvelope radiale si anvelope diagonale sau BIAS. Diferenta intre cele doua tipuri este data de modalitatea in care straturile de cauciuc se suprapun.
In cazul unei anvelope de tip radial, depunerea este radiala si porneste din mijlocul anvelopei sau la un unghi de 90 grade comparativ cu directia de deplasare. Spre deosebire de cele radiale, in anvelopele de tip diagonal, dispozitia straturilor este in diagonala. Straturile realizeaza un model suprapus, incrucisat, angulatiile determinate de intalnirea acestora fiind cuprinse intre 30 – 40 grade.
Care sunt avantajele unei anvelope radiale?
In momentul in care trebuie sa alegem intre anvelope de tip radial sau diagonal, este bine sa cunoastem care sunt principalele avantaje dar si dezavantaje specifice. Anvelopele de tip radial prezinta numeroase avantaje, dintre care putem enumera:
- Flancuri flexibile. Flexibilitatea flancurilor permite obtinerea unui confort sporit in timpul rularii
-
Consum scazut de carburant. Consumul scazut se datoreaza usurintei de transfer de la nivelul motorului catre sol a energiei dezvoltate
-
de la nivelul motorului catre banda de rulare
- Rezistenta sporita la deteriorari la nivelul striatiilor
-
Genereaza o cantitate mai mica de caldura
- Furnizeaza tractiune sporita
- Determina un nivel mai redus de vibratii
-
Determina un grad redus de compactare
- Anvelopa este flexibila dar in acelasi timp deosebit de puternica
-
, denivelarile sau loviturile intr-o grad sporit fata de anvelopele diagonale
- Furnizeaza un grad sporit de confort pentru pasageri datorita flancurilor. Aceste flancuri, prin flexibilitatea lor, permit obtinerea unui grad crescut de stabilitate dar si un contact maxim intre suprafata anvelopei si drum
- Sunt realizate de asa maniera incat vehiculele pe care sunt instalate sa poata suporta sarcini de incarcare mult mai mari
- Permit scaderea costurilor necesare pentru o eventuala inlocuire ca urmare a unei mentenante mai facile dar si a unei durate de viata net superioare
-
Ca urmare a faptului ca permit o mai buna manevrare a masinii si o rezistenta scazuta la rulare, permit un consum mai mic de carburant
- Costuri mai mici de mentenanta
Dezavantajele anvelopelor radiale
Desi mult mai putine in comparatie cu avantajele descrise, chiar si anvelopele radiale prezinta dezavantaje. Cele mai importante sunt:
-
Prezinta o curea/banda de otel care nu raspunde atat de bine in cazul in care carosabilul este prevazut cu mici denivelari
- Flancurile anvelopelor, fiind flexibile, prezinta un anumit grad de vulnerabilitate in momentul in care intra in contact cu bordurile
- Sunt mult mai zgomotoase la rulare datorita faptului ca striatiile lor sunt de o duritate mai mare
Putem considera ca anvelopele radiale sunt mai avantajoase?
In cazul in care comparam o anvelopa radiala cu una diagonala, in mod evident anvelopa radiala va fi mai indicata datorita faptului ca prezinta aspecte superioare in ceea ce priveste siguranta si flexibilitatea.
Dar si daca ne referim la rezistenta sporita si la capacitatea acestora de a absorbi socurile, alegerea va ramane aceiasi. Desi sunt mai costisitoare, anvelopele radiale sunt mai eficiente din punct de vedere al costului pe termen lung.
Trebuie sa avem in vedere acest aspect deosebit de important pentru ca ne va scuti de multe probleme si cheltuieli inutile. In plus, aceste anvelope contribuie la obtinerea unui consum mai redus de carburant, permit o deteriorare scazuta a drumului si prezinta o rezistenta scazuta de rulare. Daca ne referim si la design, anvelopele de acest tip permit o folosinta indelungata, ceea ce determina un cost mai scazut de inlocuire.
Citeste si despre:
Sursa foto: bfgoodrichtires.com, recstuff.com
Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!