BMW E36 (1990 – 2000) pareri si probleme comune

BMW E36 (1990 – 2000) pareri si probleme comune

BMW E36 este a treia generatie a gamei de masini BMW Seria 3 si a fost produsa din 1990 pana in 2000. Modelele initiale erau de caroserie sedan cu patru usi, urmate de coupe, decapotabila, vagon si hatchback in anii urmatori.

E36 a fost prima serie 3 care a fost oferita intr-un stil de caroserie hatchback. A fost, de asemenea, prima serie 3 care a fost disponibila cu o transmisie manuala cu sase trepte (in M3 din 1996), o transmisie automata cu cinci trepte si un motor diesel cu patru cilindri. Suspensia spate multi-link a fost, de asemenea, o actualizare semnificativa in comparatie cu generatiile anterioare ale Seriei 3. Tractiunea integrala nu era disponibila pentru E36, spre deosebire de generatiile anterioare (E30) si succesoare (E46).

E36 M3 de inalta performanta este alimentat de motorul BMW S50 sau BMW S52. E36 M3 a fost introdus in 1992 si era disponibil in versiuni coupe, sedan si decapotabile.

Dupa introducerea succesorului sau, seria E46 3 in 1998, E36 a inceput sa fie eliminat treptat si a fost inlocuit in cele din urma in 1999.

Lasand prezentarea generala a clasicului E36, noi, cei de la Dailydriven am strans mai multe pareri despre E36 direct de la posesorii acestei masini care au lasat un review la noi pe site.

La intrebarea “De ce ai ales sa cumperi BMW 3er 320i (150 Hp)?”:

Moldoveanu Stefan a raspuns: “Cum se spune, totul incepe cu un vis. Acum 16 ani am mers prima data cu acest model. Dupa atat timp, am reusit sa imi permit si eu una. Visele se implinesc.”

Andrei Avel a raspuns: “Fiind pasionat de marca, mi-am dorit o masina care sa aiba o tinuta de drum sportiva, sa se indrepte catre categoria clasice, neaparat 2 usi si tractiune spate, decizia nu a fost foarte dificila. Din pacate, fiind un model inca hulit si in general slab intretinut in Romania, a durat mai mult sa gasesc una care sa ma satisfaca din punct de vedere tehnic.”

Selejean Dan a raspuns: “Am ales sa cumpar un E36 coupe pentru ca este ultimul model clasic facut de BMW si mie mi se pare mai bun ca toate plasticele fabricate dupa ea, plus placerea de condus imensa pe care ti-o creaza atunci cand esti la volanul ei, plus stabilitatea ei pe sosea.”

Dendea Cosmin a raspuns: “Imi placea inca de la 14 ani cand am condus un model de genul , forma ei , tractiune spate , motorul in 6 cilindrii si in plus gasesti destul de multe dotari pentru anul ei de fabricatie.”

Sa trecem mai departe cu alte exemple, dar de data aceasta despre un alt model si anume BMW 3er 328i (193 Hp). Sa vedem ce i-a determinat pe posesori sa achitioneze un astfel de model. Acestia au raspuns:

Andrei Manolache: “Pentru ca a fost modelul pe care mi l-am dorit de cand eram mic si am vazut prima data filmul 2fast 2furious si a aparut cateva secunde in cateva cadre din film.”

Catalin Irimia: “Am ales acest model pentru ca imi doream un cabriolet cu linii clasice, cat mai drepte, un motor decent fiabilitate, avand in vedere ca este o masina din anii 90, nivelul de electronizare fiind mic. Sunt pasionat de BMW, asa ca alegerea nu a fost greu de facut, ideal ar fi fost e30 dar e36 s-a incadrat in bugetul meu.”

Rusu Alexandru: “Pentru motorul cu 6 cilindrii in linie, sunetul motorului e absolut genial, forma masinii iar a fost un plus.”

Probleme comune BMW E36 (1990-2000)

Am cautat in foarte multe review-uri pentru a ne putea da seama despre probleme pe care le are E36. La prima vedere pare o masina fiabila, dar dupa ce ne-am documentat putin am aflat ca are avea probleme cu:

  • garnituri si furtunuri;
  • ambreiaj;
  • senzori;
  • radiator;
  • rugina, dar aici sa fim sinceri este si datorita varstei.

Motorizari disponibile

Motoarele pe benzina cu patru cilindri utilizate in gama E36 erau initial motoare preluate din generatia anterioara Seria 3: motorul BMW M40 SOHC si motorul BMW M42 DOHC. In 1993, M40 a fost inlocuit cu motorul BMW M43 SOHC, iar M42 a fost inlocuit in 1996 cu motorul BMW M44 DOHC.

Pentru modelele cu sase cilindri, E36 a fost lansat cu noul motor pe benzina BMW M50 DOHC. In 1993, versiunile M50TU au adaugat un singur VANOS, care a crescut cuplul. In 1995, motorul BMW M52 a inlocuit M50TU, rezultand ca modelul 328i sa inlocuiasca 325i si adaugarea unui nou model 323i.

In 1992, motorul BMW S50 de 3,0 L a debutat pe E36 M3. In 1995, capacitatea sa a fost marita la 3,2 L.

O sa va oferim o lista de motorizari pentru a va face o idee despre puterea motoarelor la E36:

  • 316i, M40B16 4 cilindri - are o putere de 98 CP si un cuplu de 141 Nm;
  • 318i, M40B18 4 cilindri - are o putere de 111 CP si un cuplu de 162 Nm;
  • 320i, M50B20 6 cilindri - are o putere de 148 CP si un cuplu de 190 Nm;
  • 323i, M52B25 6 cilindri - are o putere de 168 CP si un cuplu de 245 Nm;
  • 325i, M50B25 6 cilindri - are o putere de 189 CP si un cuplu de 245 Nm;
  • M3, S50B32 6 cilindri - are o putere de 316 CP si un cuplu de 350 Nm;
  • m3, S50B30 6 cilindri - are o putere de 282 CP si un cuplu de 320 Nm;
  • 318tds, M41D17 4 cilindri - are o putere de 89 CP si un cuplu de 190 Nm;
  • 325td, M51D25TUUL 6 cilindri - are o putere de 114 CP si un cuplu de 230 Nm;
  • 325tds, M51D25TUOL 6 cilindri - are o putere de 141 CP si un cuplu de 280 Nm.

Cum se conduce E36 si ce consum are?

E36 trebuia sa fie mai rafinat decat predecesorul sau; legendarul BMW E30. Indragitul motor M20 cu din E30 a fost inlocuit cu M50. Noul motor avea un lant de distributie, de asemenea, multe piese noi din plastic pentru reducerea greutatii.

Masinile erau echipate cu carcase de termostat din plastic, colectoare de admisie si chiar si pompele de apa aveau elice din plastic. Dupa un timp, caldura de la motor face ca plasticul sa fie foarte fragil si foarte susceptibil la fisurare, de aici si foarte multi oameni nemultumiti de calitatea plasticelor. Modelele ulterioare au adaugat sistemul VANOS, din pacate din cauza acestui sistem apar scurgerile de ulei.

In afara de toate componentele din plastic, care nu sunt tocmai bine concepute, E36 este spectaculos de condus. Cu un raport de directie mai scurt, E36 se descurca si mai bine decat un E30. Probabil cea mai buna parte a acestuia este evacuarea. Cand una dintre aceste masini este echipata cu un esapement ca la carte, sunetele pe care le scoate sunt epice, nu ca la un Ferrari V12 dar cu siguranta va intoarce captele multor oameni.

Dar mai bine sa aflam direct de la posesori despre cum se conduce un E36 in oras si in afara orasului:

Moldoveanu Stefan ne-a povestit: “Nu e pentru oricine. Nu are ABS, nici ASC. Eu sunt obisnuit, asa ca mari probleme nu am. E agila, e relativ ok la dimensiuni. Oglinzile ar fi putut sa fie mai mari. Dar per total, e ok.”

Andrei Avel a raspuns: “Incet, daca tii la permis :)))). Bine, e manevrabila, dar din cauza suspensiei coborate trebuie avut grija la borduri la parcare.”

Adrian Alexandru a raspuns: “Este manevrabila dar totusi puternica si nu e indicata incepatorilor.”

Cristian Popescu a raspuns: “E distractiv la munte, pe drumuri care au curbe. La autostrada nu e chiar asa.”

Dendea Cosmin a raspuns: La drum lung este ceea ce trebuie, mai ales pe autostrada, este foarte stabila, bine se datoreaza asta si suspensiei si garda la sol mica.“

Ok, ne-am facut o idee despre cum este sa conduci un E36. Se pare ca senzatia este una destul de buna. Dar pe mine foarte mult ma intereseaza consumul unei masini, presupun ca si pe dumneavoastra. Asadar am intrebat posesorii despre consumul unui E36. La intrebarea “Ce consum are BMW 3er 320i (150 Hp)?”:

Moldoveanu Stefan a raspuns: “In jur de 11 pe oras si 8 in afara. Sau 21 in oras, 16 in afara. Depinde de stilul de mers. Eu prefer sa ii zic 1 leu/km.”

Selejean Dan a raspuns: “Depinde cum mergi, de la 7 la suta in afara si 12 la suta in oras, dar poate sa sara si de 25 la suta.”

Dendea Cosmin a raspuns: “In oras undeva la 14 la suta mers mai sportiv , in exterior scot chiar si 7 la suta.”

Sa trecem si la alta motorizare si anume BMW 3er 328i (193 Hp). Sa vedem ce ne-au spus posesorii despre consumul acestui model:

Andrei Manolache a raspuns: “Consumul variaza in functie de cum merg cu ea, dar in medie 10% si cam 9% in autostrada.”

Catalin Irima a raspuns: “In jur de 10l/100km in functie de viteza.”

Leotescu Andrei a raspuns: “Intrebarea clasica :)). Nu sunt sigur, dar mixt niciodata mai mic de 15. (Am si gpl pe masina :) ).”

Fiabilitate

Cand cumparati o masina la fel de veche ca seria E36 generatia 3, este logic sa alegeti modelul care va fi cel mai fiabil si care necesita cea mai mica intretinere. Toate motoarele BMW au reputatia ca necesita intretinere regulata a sistemului de racire, in timp ce alti posesori se plang de inlocuirea pompei de apa.

In opinia noastra, cele mai bune alegeri sunt M42 sau M44 pentru modelele cu 4 cilindri, sau M50 pentru modelele cu 6 cilindri.

Daca doriti un 318i, va recomandam cu tarie sa evitati masinile anterioare cu motor M40 si sa gasiti un model ulterior cu motorul M43.

In continuare va vom prezenta cateva raspunsuri primite de la posesorii de E36 legate de fiabilitatea masinii deoarece ei pot sa spuna cel mai bine ce probleme au avut cu masina lor.

La intrebarea “Cat de fiabil este BMW 3er 328i (193 Hp)? Povesteste-ne ce probleme (minore sau majore) ai avut cu ea.”:

Rusu Alexandru a raspuns: “Am schimbat vasul de expansiune, in mare parte piesele se schimba usor, nimic major sau grav nu am patit cu ea. Am mai schimbat cativa senzori, fara chestii majore gen ambreiaj, cutie de viteze etc :)).”

Andrei Manolache a raspuns: “Este o masina fiabila pentru anii ei, ca nota i-as da un 8/10 pentru ca nicio masina nu este fiabila 100%. Pana acum probleme majore nu am avut, in prezent partea mecanica este noua in totalitate, absolut tot ce tine de mecanica a fost schimbat. Singura neplacere care-mi vine in minte acum a fost cand m-a lasat in drum un senzor de la arborele motor.”

Leotescu Andrei a raspuns: “Nu am intalnit masina mai fiabila. Din punct de vedere mecanic nu am avut probleme cu masina. Am schimbat doar consumabile. Motorul functioneaza impecabil.”

Sa vorbim si despre fiabilitatea altei motorizari, ne referim la BMW 3er 320i (150 Hp). Cand au fost intrebati despre fiabilitatea masinii, posesorii au raspuns:

Moldoveanu Stefan: “Ambreiaj picat, si nu din vina mea. Mici senzori de pe la motor si 2 injectoare. Are 576.000 km, reali, era cazul. Bucsaraia e OEM, din 1995.”

Andrei Avel: “In general fiabila, cele mai insemnate probleme le-am avut logic, pe partea de furtunuri si elemente de plastic sau cauciuc care mai cedeaza fiind imbatranite. De aceea am incercat sa inlocuiesc cat mai multe dintre ele, pe cat posibil.”

Dendea Cosmin: “Este destul de fiabila daca a fost inainte la cine trebuie cand vorbim de o masina sh. Probleme au fost multe la ea. Partea de franare, am schimbat discuri placute fata spate, reconditionat etrierii, bateria era in scurt cand am luat-o, am inlocuit-o. Tot ce tine de bucse brate etc pe sub ea a fost schimbat, diferentialul a fost schimbat si multe alte piese. Deci cum am zis mai sus depinde de fostul proprietar cum s-a ingrijit de respectiva masina.”

Cristian Popescu: “La motor doar garnitura de la capacul culbutori. In rest nimic, radiator, flansa cardan, 2 rulmenti fata. Minore zic eu, schimbate acasa.”

Cat costa BMW E36 (1990-2000) la mana a doua?

Din pacate vorbim despre o masina destul de veche, chiar daca pare o bijuterie sunt din ce in ce mai rare aceste masini. Am cautat pe site-uri care se ocupa cu vanzari de masini pentru a ne face o idee despre pretul unui E36. O sa va prezentam 2-3 oferte pe care le-am gasit. De exemplu un BMW E36, 318tds, din 1996 cu 316.000 km la bord are un pret de 950 euro. Un alt exemplu are fi un BMW E36, cabrio, 2.0 benzina, din 1995 cu 120.000 de km la bord la pretul de 1500 de euro.

Sfaturi achizitie

Am intrebat posesorii de E36 ce ne-ar sfatui inainte sa cumparam o astfel de masina. Am cumulat raspunsurile lor lasate in review-uri pe care vi le prezentam si dumneavoastra in cele ce urmeaza:

Moldoveanu Stefan ne-a sfatuit: “Nu intrebati de consum, ia cat o calci. Atentie la rugina, praguri, contraripi, oale. Suspensia, daca e sport, tot ce e plastic in interior, clar scartaie.”

Andrei Avel a raspuns: “In primul rand sa se asigure ca isi permit reparatiile si intretinerea. E plina Romania de pisici care vad doar abuzuri, dar proprietarul se zgarceste la piese. Sa fie atenti in primul rand la rugina si la cat de dreapta e caroseria, in al doilea rand la integritatea instalatiei electrice.”

Dendea Cosmin: “Sa fie atenti de la cine o cumpara, sa nu se bucure cand vor gasi una la 1000€ cum am facut eu si mi-am luat teapa sa zic asa. Mare atentie la actele masinii, multe nu prea sunt in regula cu actele, eu am avut cat de cat noroc ca macar am primit toate actele la ea. Atentie la caroseria sa nu aiba rugina multa si important sa nu fie gaurita pe sub ea de rugina si bineinteles partea mecanica. Un e36 mai bunicel in zilele de azi pleaca de la 2000 € in sus.”

Andrei Manolache: “In primul rand la rugina, stim cu totii ca la modelul asta (e36) rugina este o mare problema pentru ca majoritatea sunt aduse din Germania si daca fostul proprietar nu a avut grija de masina o sa aiba rugina, in al doilea rand la motorizare, sa evite 1.6 si 1.8is, nu sunt motoare atat de fiabile, sa cumpere de la 2.0 in sus.”

Selejean Dan a raspuns: “Este o masina care iti poate oferi orice senzatie doresti, dar sa te astepti oricand sa iti cada cate o piesa pe drum. Sa fie atenti sa nu ii fiarba apa, sa nu fie suspensia sudata, sa verifice podul pedalier pentru a fi sigur ca nu cad din ea.”

Sursa foto: wikipedia.org, classicsworld.co.uk

Citeste si...
Ofiter de Politie a fost prins drogat la volan. Urmeaza procesul de judecata.
Ofiter de Politie a fost prins drogat la volan. Urmeaza procesul de judecata.

In fiecare zi vedem mesaje din partea politiei care ne atentioneaza cu privire la condusul sub influenta bauturilor alcoolice sau...

Autostrada Moldovei a fost castigata aproape in totalitate de un antreprenor roman
Autostrada Moldovei a fost castigata aproape in totalitate de un antreprenor roman

Dorinel Umbrarescu este antreprenorul responsabil pentru 10 din cele 13 loturi care formeaza Autostrada Moldovei. Deoarece a casti...

Max Verstappen a fost desemnat cel mai bun pilot de Formula 1 al anului 2022
Max Verstappen a fost desemnat cel mai bun pilot de Formula 1 al anului 2022

Ce ar fi fost anul 2022 fara Formula 1, adevaratul drog al impatimitilor de viteza? Curse nebune au facut deliciul publicului si i...

I-a fost RIDICAT permisul de conducere PENTRU CA A FOST SURPRINS DE POLITIE DAND FLASH-URI masinii din fata!
I-a fost RIDICAT permisul de conducere PENTRU CA A FOST SURPRINS DE POLITIE DAND FLASH-URI masinii din fata!

SENZATIONAL: I-a fost RIDICAT permisul de conducere PENTRU CA A FOST SURPRINS DE POLITIE DAND FLASH-URI masinii din fata! STII CAN...