Cand trebuie montate anvelopele de iarna?

Cand trebuie montate anvelopele de iarna?

Desi afara nu este zapada tot trebuie sa stim in ce conditii si cand trebuie sa purtam cauciucurile de iarna pe masina.

Pe langa celelalte pregatiri pentru iarna, schimbul de ulei, filtre (daca este cazul) verificatul baterie si a alternatorului, a franelor si celorlalte lichide, trebuie sa schimbam si cauciucurile.

Schimbul anvelopelor mai bine zis, este pe departe cea mai importanta operatiune pe care o putem face. Pana la urma daca stam sa ne gandim, contacul dintre masina si carosabil este facut de catre anvelope, o mica parte din ele. Daca si acest mic contac nu este realizat corespunzator atunci avem sanse foarte mari sa derapam si sa producem un accident. Asta daca totusi reusim sa ne miscam de pe loc pe zapada cu niste cauciucuri de vara.

Pe langa asta neschimbarea cauciucurilor de iarna la timp aduce cu sine si o sanctiune destul de mare. Potrivit ordonanței de urgență nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice prevede la art.112, litera h1, daca un autovehicul circula pe timp de iarna, cand carosabilul este acoperit cu zapada, fara anvelope corespunzatoare (de iarna, cele cu fulg pe ele sau anvelope mixte, cu inscriptia m+s pe laterala lor) se va retine certificatul de inmatriculare.

Pe langa retinerea certificatului de inmatriculare trebuie sa ne asteptam si la o amenda contraventioanala, cateva puncte de amenda (de la 9 pana la 20 de puncte de amenda) si o pedeapsa financiara cuprinsa intre 1305 si 2900 lei in acest caz.

Deci mai bine ne schimbam cauciucurile de vara cu unele de iarna decat sa primim o astfel de amenda. Suntem si noi si ceilalti participanti la trafic mai in siguranta si nu aruncam banii pe fereastra cu o astfel de amenda si cu certificatul suspendat.

Cand trebuie sa punem cauciucurile de iarna?

Daca vrem sa scapam de aceasta pedeapsa si in acelasi timp sa fim si noi in siguranta trebuie sa stim si cand trebuie sa montam cauciucurile de iarna.

Umbla vorba printre soferi ca trebuie sa schimbam caucicurile de vara cu cele de iarna la 1 noiembrie, informatie cu totul si cu totul falsa. Nu exista o data anume la care trebuie sa montam cauciucurile de iarna, acest prag este in totala ceata.

Singura informatie concreta este ca trebuie sa avem cauciucuri de iarna cand carosabilul este acoperit cu zapda sau cu gheata. Aici nu intra si chestia ca daca peste noapte a nins mergi a 2 a zi si iti schimb cauciucurile la masina. Daca esti prins de o patrula a politiei in acel moment vei fi sanctionat asa cum am precizat mai sus.

Ce trebuie sa stim noi ca si soferi este faptul ca odata ce temperatura exterioara a scazut sub pragul de 7 grade Celsius, cauciucurile de vara nu mai au aderenta asa de buna. Gradul de rezistenta in situatii limita scade foarte mult si odata cu asta creste foarte mult si riscul nostru ca soferi dar si riscul celorlalti participant la trafic.

Odata ce esti prins de o patrula de politie in timp ce nu ai cauciucuri de iarna si carosabilul este acopeirt cu zapada sau cu gheata atunci pe langa amenda si puncte ti se va retine si certificatul masinii. Acesta iti va fi eliberat ulterior de institutia RAR doar facand dovada clara ca ai echipat masina cu cauciucuride iarna. Dar in acest timp masina va fi imobilizata neavand dreptul legal de a circula, asadar va trebuie sa va deplasati cu o platforma.

Alt lucru bine de stiut este si faptul ca daca veti fi implicat intr-un accident, chiar daca nu este vina dumneavoastra. Daca aveti cauciucuri de vara vina va fi a dumneavoastra si veti suporta consecintele. Nu veti primi nici despagubiri de la asiguratori in acest caz. Deci cel mai bine este sa schimbati din timp anvelopele pentru a evita orice forma de risc.

Cum alegi anvelopele de iarna corecte?

Daca nu ai prea multe cunostinte in domeniu si esti un simplu sofer trebuie sa stii ca exista cateva diferente destul de importante intre anvelopele de iarna, diferente care ar putea sa va scape de la accidente sau de la a ramane impotmoliti prin troiene de zapada.

Primul criteriu dupa care trebuie sa alegeti anvelopele este marimea, nu trebuie sa difere de cea din cartea masinii, sa fiti foarte atenti si aici deoarece pentru cea mai mica diferenta va poate fi retinut permisul de catre echipajele de politie.

Al doilea criteriu dupa care trebuie sa alegem anvelopele este dupa performantele la franare si dupa clasa energetica. Aceste criterii sunt notate pe anvelope/eticheta cu litere de la A la G, A-ul fiind cel mai bun iar G-ul cel mai slab.

Mai pe intelesul tuturor, aceasta diferenta este de aproximativ 4 masini la franare si de mai mult de 5% la consum. Astea ar fi criteriile de alegere pentru siguranta, dupa care ar mai fi cele de zgomot care nu cred ca sunt chiar asa de importante, mai bine sa opresti masina la timp decat sa fie silentioasa. Odata ce luam in considerare aceste criterii si bugetul pe care il avem, putem alege cele mai bune anvelope pentru buzunarul nostru.

Marcajele anvelopelor:

205/60/R16 reprezinta latimea cauciucului exprimata in milimetri, talia sau talonul exprimat in procente din latimea anvelopei si ultima reprezinta diametrul cercului interior in inci.

M+S acesata inscriptie semnifica faptul ca anvelopele sunt proiectate si pentru mersul pe noroi, zapada sau gheata dar nu sunt facute special pentru asta, sunt un mixt intre vara si iarna.

Simbolul fulgului de zapada reprezinta faptul ca anvelopa este proiectata special pentru condusul pe timp de iarna, simbol cunoscut si sub denumirea de 3PMSF.

T este indicele de viteza.

Deci daca nu doriti sa ramaneti blocati in zapada, sa produceti vreun accident pe timp de iarna sau sa incasati vreo amenda ar fi bine sa schimbati cauciucurile din timp, decat sa primiti 2000 lei amenda si sa ramaneti si fara certificate, mai bine le achizitionati si le montati din timp.

Sursa foto: travelers.com

Citeste si...
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?
Ce este rodajul motorului si cum trebuie facut?

Cu totii stim ce presupune rodajul, dar oare ce inseamna el din punct de vedere tehnic? Ce se intampla mai exact cand faci rodajul...

Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?
Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Spoilerul nu este o componenta auto care echipeaza masina intamplator sau doar de design. Rolul sau este acela de a fluidiza aerul...

Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?
Trebuie sa folosesc lichid de parbriz sau apa este suficienta?

Lichidul de parbriz este un lichid pe care multi soferi il ignora de obicei, dar care poate avea un rol esential in siguranta ta i...

Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?
Chiar trebuie sa folosesti semnalizarea, chiar daca nu este nicio alta masina in preajma?

Cum trebuie sa procedez? Este bine sa semnalizez chiar daca nu mai este nicio masina pe langa mine? Trebuie sa tin semnalizarea po...