Care sunt cauzele supraincalzirii motorului?

Care sunt cauzele supraincalzirii motorului?

Unele probleme vor face ca vehiculul dumneavoastra sa se supraincalzeasca. Scurgerile sistemului de racire, blocarea radiatorului sau nefunctionarea pompei de apa pot fi cateva dintre cauze.

Faptul ca este ceva in neregula este cel mai rau sentiment pe care il puteti avea ca sofer. Aburul iese de sub capota, in timp ce luminitele si alarmele din bord va avertizeaza ca ceva s-a intamplat.

Motorul dumneavoastra este incins si trebuie sa va opriti in cea mai apropiata parcare sau pe marginea drumului, pe banda de urgenta, pentru a lasa motorul sa se raceasca. In momentul acesta, aveti un nod in gat si va ganditi la cat de costisitoare ar putea fi toata situatia.

Caldura este un inamic al motorului. Defectiunile provocate de supraincalzire pot fi catastrofale, fiind necesara o revizie generala sau inlocuirea motorului, daca problema nu este rezolvata din timp.

Exista multe conditii care pot duce la supraincalzire, unele ducand la reparatii simple si altele de lunga durata si care necesita piese costisitoare.

Citeste si despre: cum se goleste sistemul de racire al masinii

Ce este supraincalzirea?

Un motor este eficient atunci cand se afla la o anumita temperatura. Supraincalzirea este atunci cand temperatura motorului urca intr-un punct in care pot aparea daune mecanice.

De obicei, o temperatura de peste 115 grade Celsius este suficienta pentru a cauza asemenea daune.

Aburul iese din zona motorului, un indicator de temperatura care se apropie de zona rosie si luminile de avertizare pentru probleme in legatura cu motorul – de obicei, care are forma unui termometru – sunt semne ca vehiculul dumneavoastra se supraincalzeste.

Vehiculul meu are un sistem de racire?

Indiferent de marime, fie el mic sau mare, motorul are in constructia lui un sistem de racire. La inceputul dezvoltarii vehiculelor, motoarele erau racite cu aer.

In principiu, aerul care trece deasupra motorului determina risipirea caldurii in exces a motorului. Pe masura ce motoarele au devenit mai complexe si mai puternice, cazurile de supraincalzire au devenit mai frecvente, astfel a fost dezvoltat un sistem de racire pe baza de lichid.

Sistemele de racire pe baza de lichide sunt folosite in constructia si dezvoltarea autovehiculelor, in prezent.

Autovehiculul dumneavoastra modern este echipat cu un sistem de racire care face ca lichidul de racire (cunoscut sub denumirea de antigel) sa circule de-a lungul motorului si prin radiator pentru a risipi caldura.

Citeste si despre: cum adaug lichid in radiator

Cum functioneaza?

Exista multe componente ale unui sistem de racire dintr-un motor. Exista o pompa de apa, un termostat, un miez incalzitor, un radiator, furtunuri de racire si motorul insusi. Aceste componente functioneaza astfel:

-pompa de apa are un rotor care face lichidul de racire sa circule. Rotorul arata ca un ventilator sau ca o moara de vant si este actionat de centurile in spirala sau de cureau sau lantul de distributie.

-lichidul de racire circula prin interiorul motorului, care seamana cu un labirint de canale prin bloculul motor. Caldura este absorbita de lichidul de racire si este impinsa in afara motorului, pana in miezul incalzitor.

-miezul incalzitor este un radiator mic, care se afla in interiorul vehicului dumneavoastra pentru a-l incalzi. O valva controleaza cantitatea de lichid care trebuie sa paraseasca miezul incalzitor pentru a incalzi aerul din interiorul vehiculului. Apoi lichidul trece printr-un furtun la radiator.

-radiatorul este, in principiu, un tub lung care este indoit in bucle mici. Aerul care trece prin aceste bucle, risipesc caldura din lichid in interior, reducand temperatura lichidului de racire. Dupa trecrea prin racitor, un furtun transporta lichidul racit inapoi in pompa de apa, iar ciclul incepe din nou.

Citeste si despre: simptomele unui ventilator al radiatorului defect

De ce se supraincalzeste un motor?

Exista cateva cauze care duc la supraincalzirea motorului. Aproape toate rezulta din lipsa de circulatie a lichidului, dar pot fi cauzate in moduri diferite.

Scurgeri la nivelul sistemului de racire

O scurgere la nivelul sistemului de racire nu conduce in mod direct la supraincalzirea motorului. Cauza directa este aerul care patrunde in sistemul de racire.

Cand o scurgere este prezenta, nivelul lichidului de racire scade si aerul este absorbit si pus in circulatie. Aerul este mult mai usor decat lichidul de racire, si o data ce ajunge in partea de sus a sistemului de racire cauzeaza ceea ce se numeste dop pneumatic.

Un dop pneumatic este o bula mare de aer care nu poate fi impinsa de lichidul de racire prin sistem. Acest lucru inseamna ca sistemul de racire nu mai functioneaza si lichidul care ramane in motor se supraincalzeste.

Blocaj 

Un blocaj in sistemul de racire reprezinta inca o cauza indirecta, deoarece supraincalzirea este determinata de o cantitate scazuta de lichid care circula in interiorul motorului.

Cand sistemul de racire este blocat si lichidul nu poate circula pana la radiator pentru a risipi caldura, motorul se supraincalzeste. Exista cateva obstacole comune, precum:

-un termostat care nu se deschide atunci cand trebuie

-un depozit mineral care blocheaza radiatorul

-un obiect strain in interiorul sistemului de racire

Nefunctionarea pompei de apa 

O avarie la nivelul pompei de apa este una dintre cele mai comune cauze ale supraincalzirii motorului.

Pompa de apa este cea mai activa componenta a sistemului de racire si este responsabila pentru mentirea circulatiei lichidului de racire.

In timp, rulmentul sau rotorul din interiorul pompei de apa se poate uza sau strica, si rotorul nu se va mai invarti. Cand acest lucru se intampla, de obicei, motorul se supraincalzeste intr-o perioada de timp scurta.

Lichidul de racire nu este destul de concentrat 

De cele mai multe ori, acest lucru se intampla in zonele cu o clima rece, cand temperaturile scad sub 0 grade.

Lichidul poate ingheta in interiorul motorului sau radiatorului, cauzand un blocaj. Chiar si cand temperatura este foarte scazuta, motorul se va supraincalzi usor, daca antigelul a inghetat sau nu mai poate circula.

Acest lucru poate cauza defectiuni interne la nivelul componentelor care o sa aiba nevoie de reparatii, precum posibila reparare a radiatorului. 

Un sistem mai putin cunoscut care ajuta la racirea motorului este uleiul de motor. Joaca un rol important in racirea motorului si de asemenea, previne cresterea excesiva a temperaturilor.

Uleiul de motor functioneaza ca un lubrifiant pentru partile interne ale motorului pentru a reduce frecarea, care este principala cauza a caldurii din interiorul motorului.

Multi producatori au incorporat un racitor de ulei de motor in vehicule, care functioneaza ca un radiator. Uleiul fierbinte circula la racitorul de ulei, unde risipeste caldura inainte de a reveni la motor. Pana la 40% din racirea motorului este realizata de uleiul de motor. 

Citeste si despre: s-a rupt furtunul de la radiator al masinii

Reparatii comune pentru inlaturarea supraincalzirii:

-inlocuirea pompei de apa

-repararea sau inlocuirea radiatorului

-inlocuirea antigelului

-inlocuirea termostatului

-completarea sau schimbarea uleiului de motor

-inlocuirea furtunului de racire

Cum sa preveniti supraincalzirea?

Exista cateva metode de a preveni supraincalzirea vehiculului dumneavoastra:

-curatarea sistemul de racire la intervale recomandate de producator sau atunci cand este murdar

-repararea scurgerilor sistemul de racire efectuate de un mecanic in momentul in care acestea apar

-schimbati in mod regulat uleiul de motor

Monitorizati temperatura sistemului in bord. Daca acul ajunge in zona rosie sau un beculet de avertizare a supraincalzirii apare in bord, parcati vehiculul in exteriorul drumului si opriti motorul pentru a nu preveni unele defectiuni.

Nu va riscati in momentul in care vehiculul dumneavoastra se supraincalzeste. Daca vehiculul dumneavoastra se supraincalzeste doar o data, ceva este in neregula si trebuie reparat cat mai repede posibil.

Citeste si despre: cand trebuie sa schimbi uleiul de motor

Sursa foto: worldclassautoservice.com, rac.co.uk, mid-day.cardekho.com, youtube.com, mix.com

Articole similare

Cod eroare OBD2 P0282

Acest cod se refera la eroarea tensiunii circuitului injectorului de carburant - cilindrul 8 - tensiune scazuta.

Releu ventilator auto defect

Daca motorul ventilatorului nu porneste, sigurantele sunt arse sau releele sunt topite, s-ar putea sa fie nevoie sa schimbi releul ventilatorului.

Presiune scazuta de ulei in motor

Presiunea scazuta a uleiului poate reprezenta una dintre cele mai mari probleme cu care este posibil sa se confrunte soferii.

Cod eroare OBD2 P2024

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a sistemului EVAP.

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.