Cat rezista o cutie de viteze manuala?

Cat rezista o cutie de viteze manuala?

In Romania, majoritatea masinilor sunt echipate cu o transmisie manuala. De aici, pentru posesori, apare foarte usor intrebarea: Oare cat este durata de viata a unei cutii de viteze manuale? Este normal sa te intrebi asta, din multe motive.

Ai cumparat o masina noua si vrei sa stii la cat vei fi obligat sa schimbi cutia? Ai cumparat o masina la mana a doua, sau vrei sa cumperi? Daca o cutie tine in medie 150.000 de km este normal sa te astepti sa ai probleme daca vei cumpara o masina la mana a doua cu multi kilometri.

Sa nu va tinem pana la final si sa oferim aici raspunsul. In urma unui sondaj am aflat ca posesorii au probleme la cutia manuala dupa aproximativ 190.000 de km. De luat in considerare: starea cutiei de viteze este mult influentata de stilul de condus si de ulei. 

In aceeasi ordine de idei, viata cutiei tine mult de starea ambreiajului si a uleiului din cutie. Inainte sa ajungi sa schimbi cutia de viteze cu siguranta o sa ajungi de cateva ori la mecanic pentru a schimba uleiul si ambreiajul.

 

Citeste si despre: cutie de viteze manuala sau automata

 

Trebuie sa iei asta in considerare: ai grija sa faci schimburile de ulei la timp si schimba ambreiajul cand este nevoie, tocmai pentru a proteja cutia de viteze. In general, cutia de viteze este mult mult mai costisitoare ca un schimb de ulei sau schimb de ansamblu ambreiaj. Sa nu mai luam in calcul pretul manoperei. Asa ca, mentenanta preventiva iti va prelungi viata cutiei de viteze, in ambele variante, manuala sau automata.

Spre deosebire de automate, manualele se strica mult mai rar. Ele nu sunt controlate electronic si vin cu mult mai putine piese care pot ceda. Ca sa intelegeti mai bine. La automate ai un convertizor de cuplu sau mecatronic care decide schimbarile, la cutii manuale, soferul este partea electrica de la automate, el decide schimbarile.

Tinand cont de acestea, este greu sa oferim o cifra exacta cand cedeaza cutia de viteze. Acest aspect este foarte mult influentat de soferul masinii, fiind scoasa din peisaj varianta electrica si hidraulica.

Facem o paranteza sa intelegem cum stilul de condus poate afecta cutia. Uleiul din cutii este foarte sensibil la temperaturi crescute. In principiu daca depaseste 100 de grade o sa ai probleme la cutia destul de repede.

Multe service-uri pun pe cutie (dupa reparatie sau schimb ulei) un senzor de temperatura, este un sticker care arata daca cutia a fost incalzita peste limita. Daca s-a intamplat asta ei nu isi mai asuma reparatia pe garantie, pentru ca, masina nu a fost condusa responsabil si dauna apare din cauza soferului.

Uleiul se poate incinge peste limita in multe situatii. Condus agresiv, mers cu masina in limitare si multe retrogradari in limitare, pe o perioada mare de timp 10-15 minute. Condus pe teren accidentat unde masina este fortata in panta intr-o singura treapta de viteza. Daca folosesti astfel masina schimba mai des uleiul din cutie si foloseste NUMAI ulei original.

In marea majoritate a cazurilor cutiile manuale cedeaza atunci cand ajung sa piarda ulei si soferul observa prea tarziu.

 

Citeste si despre: lucruri interzise pentru o masina cu transmisie manuala

 

5 lucruri care afecteaza viata cutiilor de viteza manuale

 

Ulei gresit: masina vine din fabrica cu un ulei in cutie si este OBLIGATORIU sa folositi acelasi tip de ulei si marca atunci cand faceti schimbul. De ce? Daca folositi alt tip de ulei el va avea alte proprietati si puteti sa ajungeti in unul dintre cazurile: uleiul nou nu se incalzeste cat este necesar sau se incalzeste prea mult.

In ambele situatii partile interne ale cutie se vor uza mult mai repede si eventual vor ceda de tot. Cutia de viteze este gandita sa functioneze in anumiti parametri, schimband uleiul cu unul incorect toate calculele gandite initial de ingineri vor fi degeaba si cutia masinii nu va mai lucra ca inainte.

Patinarea ambreiajului: cum am spus si mai sus, inainte de a ajunge sa ai probleme cu cutia vei avea probleme cu ambreiajul si cu uleiul. Patinarea excesiva si repetitiva a ambreiajului va transmite forte daunatoare cutiei de viteze. 

Caraitul treptelor: sper ca l-am descris corect si intelegeti despre ce vorbim. Atunci cand nu calci cat trebuie ambreiajul si schimbi dintr-o treapta in alta, se aude un carait puternic. Ei bine, aici este de bine. Ca sa ajungi sa faci ceva la cutie trebuie sa carai treptele mai bine de o ora pana vor aparea primele semne de uzura in cutie.

Noua ni se intampla de obicei sa facem asta mai putin de o secunda, asa ca nu este o mare problema cand patiti asta.

Frana de motor: aceasta este utila iarna si uneori chiar obligatorie si cu totii stim ca prelungeste viata franelor. Trebuie sa stiti ca franele de motor nu sunt neaparat prietenoase la cutia de viteze. Asa ca folositi frana de motor iarna si atunci cand este strict necesar, in rest apasati pedala de frana pentru a incetini.

Condusul agresiv: eliberarea brusca a ambreiajului, retrogradari bruste in turatii mari, toate afecteaza putin cate putin cutia de viteze, ambreiajul si chiar volanta. Soferii care au volanta cu masa dubla stiu asta foarte bine.

 

Ca si incheiere, este usor de inteles ca servisarea corecta a masinii si un stil responsabil de condus va prelungi cu mult viata cutiei de viteze si nu numai. Un condus responsabil salveaza multi bani si protejeaza mult piesele masinii.

 

Citeste si despre: cand trebuie schimbat uleiul cutiei de viteze

 

Sursa foto: calstate.aaa.com, elf.com, engadget.com, holtsauto.com

 

 

Articole similare
Cutia de viteze automata: ghid complet

Cutia de viteze automata: ghid complet

V-ati intrebat vreodata care este principiul de functionare al unei cutii de viteze automate? De ce nu mai exista pedala de ambreiaj?

Informatii folositoare despre uleiul cutiei de viteze

Informatii folositoare despre uleiul cutiei de viteze

De unde stii ce ulei trebuie sa pui in cutia de viteze? Cate tipuri de ulei exista, care este rolul uleiului in cutia de viteze si cand trebuie schimbat.

Sfaturi pentru intretinerea cutie de viteze

Sfaturi pentru intretinerea cutie de viteze

Daca observi ca masina nu mai intra in viteza cum trebuie sau simti un miros ars in masina, poti verifica de asemenea culoarea lichidului.

Cum sa prelungesti viata cutiei de viteze?

Cum sa prelungesti viata cutiei de viteze?

Cutia de viteze este probabil cea mai neglijata piesa a unei masini in Romania. Uite cateva sfaturi despre cum sa prelungesti viata cutiei de viteze.

Mituri privind transmisia automata vs transmisia manuala

Mituri privind transmisia automata vs transmisia manuala

Putem spune ca masinile cu o cutie automata au devenit mult mai performante ca cele manuale, schimba treptele mai repede, sunt mai rezistente.

Cand trebuie schimbat uleiul cutiei de viteze?

Cand trebuie schimbat uleiul cutiei de viteze?

Care sunt simptomele care te anunta ca trebuie sa schimbi uleiul din cutia de viteze? Vezi daca trebuie sa schimbi lichidul sau ai probleme cu cutia.

Ce rol are cutia de viteze?

Ce rol are cutia de viteze?

Afla de la noi tot ce trebuie sa stiti despre ce rol are cutia de viteze, explicatie detaliata a functionarii.

Probleme cu transmisia: Reparatii ale cutiei de viteze automate

Probleme cu transmisia: Reparatii ale cutiei de viteze automate

Vi s-a intamplat vreodata sa simtiti ca masina dumneavoastra intra mult mai greu in viteze decat o facea de obicei, sau chiar sa nu intre in viteza?

Totul despre cutia de viteze CVT

Totul despre cutia de viteze CVT

Cutia de viteze CVT (transmisie cu variatie continua) este un tip de transmisie automata care furnizeaza mai multa putere folosibila.

Prea mult ulei in cutia de viteze?

Prea mult ulei in cutia de viteze?

In momentul in care trebuie sa completati lichidul de transmisie, exista posibilitatea sa adaugati mai mult lichid de transmisie decat ar fi necesar.

Cat rezista un filtru de aer?

Cat rezista un filtru de aer?

Filtrele de aer se pot uza in mod diferit, ar trebui sa cunosti simptomele care indica faptul ca filtrul de aer a ajuns la finalul vietii sale.

Cum iti dai seama ca iti cedeaza cutia de viteze?

Cum iti dai seama ca iti cedeaza cutia de viteze?

Este foarte important sa stiti care sunt semnele clare ca transmisia masinii urmeaza sa cedeze.

Simptomele unei cutii de viteze automata cu probleme

Simptomele unei cutii de viteze automata cu probleme

In principiu, acestea sunt cauzele prin care va puteti da seama ca exista o problema cu transmisia automata a masinii dumneavoastra.

Probleme la cutie automata cu comutatorul N sau Neutru

Probleme la cutie automata cu comutatorul N sau Neutru

Probleme sau oscilatii pot aparea in momentul in care stationezi si pui masina in ralanti, pozitia neutru a schimbatorului de viteze.

De ce curge ulei din cutia de viteze?

De ce curge ulei din cutia de viteze?

Daca transmisia pierde ulei inseamna ca exista o spartura sau o garnitura care permit uleiului sa iasa.

Cand trebuie sa schimbi uleiul din cutia de viteze?

Cand trebuie sa schimbi uleiul din cutia de viteze?

In general, la fiecare 70.000 km parcursi se recomanda un schimb. Mai devreme nu este nicio problema sa il schimbi, diferentele se vor vedea la transmisie.

Cutia Multitronic. Istoric, defectiuni, fiabilitate.

Cutia Multitronic. Istoric, defectiuni, fiabilitate.

Cutia multitronic este performanta si pune in evidenta puterea si cuplul motorului, astfel imbina performanta (in modul Sport), economia de combustibil.

Probleme ale transmisiei manuale

Probleme ale transmisiei manuale

Probleme cu cutia de viteze manuala? Masina ta scoate zgomote ciudate si nu mai schimba treptele cum trebuie? Citeste acest articol.

Transmisia automata: Simptome defectiune, rol si cost de inlocuire

Transmisia automata: Simptome defectiune, rol si cost de inlocuire

Acum apare intrebarea, este defecta transmisia masinii? Ei bine, pentru a afla cititi pe lista simptomelor si aflati singuri.

Probleme comune ale convertizorului de cuplu

Probleme comune ale convertizorului de cuplu

Convertizorul de cuplu este componenta care face transferul de cuplu sau forta de la motorul masinii la sistemul de transmisie al acesteia, fara oprire.

Cu cat scade o dauna valoarea masinii?

Cu cat scade o dauna valoarea masinii?

Ai gasit masina perfecta! Culoarea este ce cautai, are sistem de navigatie si chiar o trapa, este dotata cu cel mai performant sistem audio.

Cat de des trebuie spalata masina?

Cat de des trebuie spalata masina?

Daca nu va spalati masina in mod regulat, acesti contaminati ar putea diminua vopseaua si aspectul general al vehiculului.

Top 5 masini sport pe benzina second hand Euro 6 sub 40.000 euro

Top 5 masini sport pe benzina second hand Euro 6 sub 40.000 euro

Alegerea unei masini sport second hand nu este deloc usoara, mai ales atunci cand este vorba despre o suma importanta de bani, cum ar fi 40.000 euro.

Cat timp poti conduce cu o anvelopa peticita?

Cat timp poti conduce cu o anvelopa peticita?

Este ok sa merg cu o anvelopa cu petec? Pot face explozie?

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Sistem servodirectie: cat de des trebuie servisat?

Sistem servodirectie: cat de des trebuie servisat?

Afla de la Dailydriven cat de trebuie sa inspectezi sistemul de servodirectie? Din ce este compusa directia masinii?

Probleme comune la DSG-ul in 6 trepte

Probleme comune la DSG-ul in 6 trepte

Indiferent care este problema aparuta la DSG, te sfatuim sa o tratezi la timp. Orice amanare te poate costa atat bani, cat si deteriorari grave ale masinii.

Ce este mecatronicul?

Ce este mecatronicul?

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

5 semne ca masina nu schimba treptele de viteza corect

5 semne ca masina nu schimba treptele de viteza corect

Se aud sunete cand bagi in viteza? Schimbatorul masinii sare pe liber fara motiv? Vezi daca ai o problema cu cutia de viteze.

Secretul reparatiilor la cutiile DSG

Secretul reparatiilor la cutiile DSG

Daca aveti probleme cu astfel de cutii, acestea pot fi foarte scumpe de reparat, mai ales ca multe service-uri recomanda schimbarea intregii cutii de viteze.