Cat rezista o cutie de viteze manuala?

Cat rezista o cutie de viteze manuala?

In Romania, majoritatea masinilor sunt echipate cu o transmisie manuala. De aici, pentru posesori, apare foarte usor intrebarea: Oare cat este durata de viata a unei cutii de viteze manuale? Este normal sa te intrebi asta, din multe motive.

Ai cumparat o masina noua si vrei sa stii la cat vei fi obligat sa schimbi cutia? Ai cumparat o masina la mana a doua, sau vrei sa cumperi? Daca o cutie tine in medie 150.000 de km este normal sa te astepti sa ai probleme daca vei cumpara o masina la mana a doua cu multi kilometri.

Sa nu va tinem pana la final si sa oferim aici raspunsul. In urma unui sondaj am aflat ca posesorii au probleme la cutia manuala dupa aproximativ 190.000 de km. De luat in considerare: starea cutiei de viteze este mult influentata de stilul de condus si de ulei. 

In aceeasi ordine de idei, viata cutiei tine mult de starea ambreiajului si a uleiului din cutie. Inainte sa ajungi sa schimbi cutia de viteze cu siguranta o sa ajungi de cateva ori la mecanic pentru a schimba uleiul si ambreiajul.

 

Citeste si despre: cutie de viteze manuala sau automata

 

Trebuie sa iei asta in considerare: ai grija sa faci schimburile de ulei la timp si schimba ambreiajul cand este nevoie, tocmai pentru a proteja cutia de viteze. In general, cutia de viteze este mult mult mai costisitoare ca un schimb de ulei sau schimb de ansamblu ambreiaj. Sa nu mai luam in calcul pretul manoperei. Asa ca, mentenanta preventiva iti va prelungi viata cutiei de viteze, in ambele variante, manuala sau automata.

Spre deosebire de automate, manualele se strica mult mai rar. Ele nu sunt controlate electronic si vin cu mult mai putine piese care pot ceda. Ca sa intelegeti mai bine. La automate ai un convertizor de cuplu sau mecatronic care decide schimbarile, la cutii manuale, soferul este partea electrica de la automate, el decide schimbarile.

Tinand cont de acestea, este greu sa oferim o cifra exacta cand cedeaza cutia de viteze. Acest aspect este foarte mult influentat de soferul masinii, fiind scoasa din peisaj varianta electrica si hidraulica.

Facem o paranteza sa intelegem cum stilul de condus poate afecta cutia. Uleiul din cutii este foarte sensibil la temperaturi crescute. In principiu daca depaseste 100 de grade o sa ai probleme la cutia destul de repede.

Multe service-uri pun pe cutie (dupa reparatie sau schimb ulei) un senzor de temperatura, este un sticker care arata daca cutia a fost incalzita peste limita. Daca s-a intamplat asta ei nu isi mai asuma reparatia pe garantie, pentru ca, masina nu a fost condusa responsabil si dauna apare din cauza soferului.

Uleiul se poate incinge peste limita in multe situatii. Condus agresiv, mers cu masina in limitare si multe retrogradari in limitare, pe o perioada mare de timp 10-15 minute. Condus pe teren accidentat unde masina este fortata in panta intr-o singura treapta de viteza. Daca folosesti astfel masina schimba mai des uleiul din cutie si foloseste NUMAI ulei original.

In marea majoritate a cazurilor cutiile manuale cedeaza atunci cand ajung sa piarda ulei si soferul observa prea tarziu.

 

Citeste si despre: lucruri interzise pentru o masina cu transmisie manuala

 

5 lucruri care afecteaza viata cutiilor de viteza manuale

 

Ulei gresit: masina vine din fabrica cu un ulei in cutie si este OBLIGATORIU sa folositi acelasi tip de ulei si marca atunci cand faceti schimbul. De ce? Daca folositi alt tip de ulei el va avea alte proprietati si puteti sa ajungeti in unul dintre cazurile: uleiul nou nu se incalzeste cat este necesar sau se incalzeste prea mult.

In ambele situatii partile interne ale cutie se vor uza mult mai repede si eventual vor ceda de tot. Cutia de viteze este gandita sa functioneze in anumiti parametri, schimband uleiul cu unul incorect toate calculele gandite initial de ingineri vor fi degeaba si cutia masinii nu va mai lucra ca inainte.

Patinarea ambreiajului: cum am spus si mai sus, inainte de a ajunge sa ai probleme cu cutia vei avea probleme cu ambreiajul si cu uleiul. Patinarea excesiva si repetitiva a ambreiajului va transmite forte daunatoare cutiei de viteze. 

Caraitul treptelor: sper ca l-am descris corect si intelegeti despre ce vorbim. Atunci cand nu calci cat trebuie ambreiajul si schimbi dintr-o treapta in alta, se aude un carait puternic. Ei bine, aici este de bine. Ca sa ajungi sa faci ceva la cutie trebuie sa carai treptele mai bine de o ora pana vor aparea primele semne de uzura in cutie.

Noua ni se intampla de obicei sa facem asta mai putin de o secunda, asa ca nu este o mare problema cand patiti asta.

Frana de motor: aceasta este utila iarna si uneori chiar obligatorie si cu totii stim ca prelungeste viata franelor. Trebuie sa stiti ca franele de motor nu sunt neaparat prietenoase la cutia de viteze. Asa ca folositi frana de motor iarna si atunci cand este strict necesar, in rest apasati pedala de frana pentru a incetini.

Condusul agresiv: eliberarea brusca a ambreiajului, retrogradari bruste in turatii mari, toate afecteaza putin cate putin cutia de viteze, ambreiajul si chiar volanta. Soferii care au volanta cu masa dubla stiu asta foarte bine.

 

Ca si incheiere, este usor de inteles ca servisarea corecta a masinii si un stil responsabil de condus va prelungi cu mult viata cutiei de viteze si nu numai. Un condus responsabil salveaza multi bani si protejeaza mult piesele masinii.

 

Citeste si despre: cand trebuie schimbat uleiul cutiei de viteze

 

Sursa foto: calstate.aaa.com, elf.com, engadget.com, holtsauto.com

 

 

Articole similare

Probleme ale motorului EJ20 si fiabilitate. Consumul de ulei. Motivul este segmentii blocati. Acest lucru este foarte comun pentru EJ20 cu turbocompresor.

Atunci cand capul de bara este defect suspensia fata se slabeste. Cu cat suspensia se slabeste mai mult, soferul o sa simta vibratii in volan.

Dupa ce airbag-urile se umfla o singura data, acestea trebuie inlocuite. Afla care sunt costurile.

Acest cod se refera la eroarea supapei de control a presiunii de evacuare - tensiunea circuitului ridicata.