Pe scurt, OBD2 este sistemul de autodiagnosticare incorporat al vehiculului dumneavoastra.
Probabil ati vazut in bordul masinii un martor luminos aprins. Acest lucru va informeaza ca exista o problema. Daca mergeti la un mecanic, acesta va folosi un scaner OBD2 pentru a diagnostica problema. Pentru a face acest lucru mecanicul va conecta scanerul OBD2 la conectorul OBD2, cel cu 16 pinuri, aflat de obicei sub volan.
Despre conectorul OBD2
Conectorul OBD2 va permite sa accesati cu usurinta datele de pe masina dumneavoastra. Standardul SAE J1962 are doua tipuri de conector OBD2 cu 16 pini (A si B). Conectorul OBD2 este de obicei sub volan, dar poate sa fie si ascuns in spatele panourilor.
Pinul 16 furnizeaza energie prin intermediul bateriei auto.
Pinii 6 (CAN-H) si 14 (CAN-L) sunt cei mai relevanti, deoarece CAN (ISO 15765-4) este standard in majoritatea masinilor moderne (inclusiv vehicule electrice).
Masina mea are OBD2?
Aproape toate masinile mai noi accepta OBD2 si majoritatea ruleaza pe CAN (ISO15765). La masinile mai vechi chiar daca este prezent un conector OBD2 cu 16 pini, este posibil sa nu accepte OBD2.
Legatura intre OBD2 si CAN
OBD2 este un protocol de nivel superior (ganditi-va la el ca la un limbaj), in timp ce magistrala CAN este o metoda de comunicare (cum ar fi un telefon).
Din 2008 CAN (ISO 15765) a fost protocolul obligatoriu pentru OBD2. De retinut este faptul ca ISO 15765 se refera la un set de restrictii aplicate standardului CAN, care este definit prin ISO 11898.
De asemenea OBD2 poate fi comparat cu alte protocoale de nivel superior, cum ar fi J1939 si CANopen.
Istoria OBD2
OBD2 provine din California, unde Consiliul Resurselor si al Aerului a solicitat OBD2 pentru toate masinile fabricate dupa anul 1991, in scopul controlului emisiilor.
Standardul OBD2 a fost recomandat de Society of Automotive Engineers (SAE) si DTC standardizate si conectorul OBD intre producatori (SAE j1962).
De acolo, standardul OBD2 a fost lansat pas cu pas:
1996: OBD2 a devenit obligatoriu in SUA pentru masini/camioane usoare
2001: Obligatoriu in UE pentru masinile pe benzina
2003: Obligatoriu in UE si pentru masinile diesel (EOBD)
2005: OBD2 a fost necesar in SUA pentru vehiculele cu sarcina medie
2008: Masinile americane trebuie sa utilizeze ISO 15765-4 (CAN) ca baza OBD2
2010: In cele din urma, OBD2 a fost necesar pentru vehiculele grele din SUA
ID-urile parametrilor OBD2 (PID)
De ce ar trebui sa va pese de datele OBD2?
Mecanicii au, evident, nevoie de DTC-urile OBD2, in timp ce entitatile de reglementare au nevoie de OBD2 pentru a controla emisiile.
Dar OBD2 accepta, de asemenea, o gama larga de ID-uri de parametri standard (PID) care pot fi inregistrate in majoritatea masinilor.
Acest lucru inseamna ca puteti obtine cu usurinta date OBD2 citibile de catre om de pe masina cu privire la viteza, RPM, pozitia clapetei de acceleratie si multe altele.
Cu alte cuvinte, OBD2 va permite sa analizati cu usurinta datele de pe masina - spre deosebire de datele CAN specifice OEM.
Cum se inregistreaza datele OBD2?
Inregistrarea datelor OBD2 functioneaza dupa cum urmeaza:
Conectati un logger OBD2 la conectorul OBD2
Folosind instrumentul, trimiteti „cadre de solicitare“ prin CAN
ECU-urile relevante trimit „cadre de raspuns“ prin CAN
Cu alte cuvinte, un inregistrator CAN care poate transmite cadre CAN personalizate poate fi, de asemenea, utilizat ca inregistrator OBD2.
Retineti ca masinile difera in functie de model / an in ceea ce priveste ce PID OBD2 accepta. Pentru detalii, consultati ghidul nostru de inregistrare a datelor OBD2.
Inregistrator de date CANedge OBD2
CANedge va permite sa inregistrati cu usurinta datele OBD2 pe un card SD de 8-32 GB. Pur si simplu specificati ce OBD2 PID doriti sa solicitati, apoi conectati-l la masina dvs. printr-un adaptor OBD2 pentru a incepe inregistrarea. Procesati datele prin intermediul software-ului / API-urilor gratuite si al OBD2 DBC.
Sursa foto: tomsguide.com, autoquarterly.com, makeuseof.com