Ce inseamna cand turometrul masinii ajunge pe rosu?

Ce inseamna cand turometrul masinii ajunge pe rosu?

Fie ca alegi sa conduci o masina diesel sau una pe benzina, toate masinile au o limita de turatie. Dupa linia rosie motorul va exploda. Pentru ca suntem siguri ca ai prefera sa nu distrugi motorul, trebuie sa fii atent la turatia motorului mai ales intr-o masina echipata cu transmisie manuala.

Atunci cand schimbi treptele intr-o masina manuala esti atent la turatia motorului si in functie de ea alegi ce treapta sa selectezi. Cand vezi ca masina se apropie de rosu, apesi ambreiajul si cu ajutorul schimbatorului selectezi o treapta superioara.

Schimbatorul controleaza furca care selecteaza treapta de viteza in cutie, furca muta pinioanele in cutie.

Ca sa ne imaginam mai usor, de obicei cutiile clasice au doi arbori, unul principal si unul secundar. Pe acesti arbori gasim pinioane, exact ca la bicicleta.

Arborele principal trebuie sa aiba mereu aceeasi viteza de rotatie ca turatia motorului (rpm). Arborele secundar trimite mai departe puterea catre roti prin intermediul unui diferential si apoi prin intermedial a doua planetare, una pentru fiecare roata.

Intr-o transmisie manuala cu 5 trepte, cutia are 5 rapoarte diferite de transmisie, plus unul pentru marsarier.

In treapta 1, masina are nevoie ca rotile motoare sa se invarta incet pentru a incepe deplasarea. Sa spunem ca in trepta 1 avem un raport de transmisie de 4.05, asta inseamna ca la 4.05 rotatii ale arborelui principal, arborele secundar se invarte o singura data.

Practic la 4.05 rotatii ale arborelui cotit, roata se invarte o data.

De ce asa?

In treapta 1 este cea mai mare nevoie de putere, pentru ca rotile experimenteaza forte mari de frecare cu solul si este nevoie de un cuplu mai mare pentru a rupe aceasta bariera invizibila.

Cu cat masina se deplaseaza mai repede cu atat acest raport scade.

In treapta 2 o sa avem un raport de 2.50 sa spunem, in treapta 3-a sa spunem 1.60, in a 4-a un raport de transmisie de 1.20 si in a 5-a de 1 la 1.

Pentru masinile cu 6 sau mai multe trepte raportul scade sub forma 0.8, 0.7, 0.6. Pentru marsarier raportul de transmisie este asemanator cu raportul din treapta 1, tot in jurul valorii de 4 la 1.

Acum, aceste cifre sunt o media a rapoartelor intalnite in cutiile de viteze manuale din zilele noastre.

Revenind la linia rosie. Motorul pe benzina, de exemplu are performantele cele mai mari cand se apropie de aceasta limita si dupa ea de obicei “se taie acceleratia”. Daca aceasta limita ar fi depasita sunt sanse mari ca motorul si transmisia sa sara in aer.

Observam cel mai bine aceasta protectie cand vine vorba despre masini automate.

Multe din ziua de astazi nu lasa soferul sa tureze masina pe loc mai sus de 4.000 rpm strict pentru a proteja motorul, constructorii gandind ca este inutil sa ambalezi masina pana pe rosu si mai ales daunator.

Ne place sa ambalam masinile, sa le fortam limitele, dar uneori aceste distractii pot fi destul de costisitoare, asa ca daca detii o masina manuala incearca sa nu tii masina prea mult pe “rosu”.

Sursa foto: yourmechanic.com, shutterstock.com, motor1.com, grimmermotors.co.nz

Citeste si...
Masina miroase ciudat?
Masina miroase ciudat?

De cate ori resimtim un miros neplacut sau ciudat in masina este cazul sa ne gandim la aparitia unei posibile defectiuni. Cei care...

Masina pierde lichid de frana?
Masina pierde lichid de frana?

Un vehicul nu poate fi condus fara frane care nu functioneaza corect. In cazul in care sistemul dumneavoastra de franare ar avea d...

Masina scoate zgomote si vibratii la franare
Masina scoate zgomote si vibratii la franare

Sistemele hidraulice sunt folosite pentru a asigura functionalitatea franelor vehiculelor. Fiecare roata a unui vehicul va avea in...

Masina ta nu porneste la prima cheie?
Masina ta nu porneste la prima cheie?

In momentul in care pui cheia in contactul masinii cu scopul de a porni masina, ce se intampla este ca imediat in acest proces, se...