Martorii din bord - ce problema anunta fiecare

Martorii din bord - ce problema anunta fiecare

Cu totii am observat ca atunci cand punem contactul masinii, o multitudine de martori, de diferite culori, se aprind si o data cu pornirea motorului, acestia se sting. Prin aceasta aprindere simultana, calculatorul de bord testeaza functionarea tuturor sistemelor si te anunta ca toate sunt in regula.

Problema apare atunci cand unul sau mai multi martori raman aprinsi in bord dupa pornirea motorului, ceea ce anunta o functionare defectuoasa a unui sistem. In caz de defectiune unul sau mai multi martori se pot aprinde si in timpul mersului.

Incercam sa iti oferim un ghid complet despre martorii din bordul masinii si sa te facem sa intelegi cat mai bine ce reprezinta fiecare, pentru ca unele pot fi absolut banale (precum arderea unui bec sau atunci cand ramai fara lichid de parbriz) sau de-a dreptul ingrijoratoare, precum lipsa lichidului de frana in sistemul de franare.

Tot in acest articol o sa explicam toti martorii de bord de la Volkswagen, din 2000 pana in 2018. Daca vrei sa citesti doar despre cei de la VW navigheaza pana la finalul articolului.

Citeste si despre: cei mai importanti 5 martori de bord

Acesti martori se pot aprinde in mai multe culori diferite, cea mai grava problema fiind reprezentata de culoarea rosie.

In cazul in care  un martor rosu se aprinde in bord iti recomandam sa opresti masina cat de repede posibil. Pentru celelalte culori, galben portocaliu, albastru sau verde, iti recomandam de asemenea sa opresti masina si sa consulti manualul de utilizare al masinii dar sa si inspectezi vizual masina, poate poti sa vezi problema si astfel sa ajuti la remedierea ei inainte de a ajunge cu masina in service.

Cum am spus si mai sus, unii martori reprezinta mici defecte care nu afecteaza functionalitatea masinii, sunt automobile care au martorii in bord pentru o presiune scazuta in pneuri sau chiar pentru lipsa lichidului de parbriz, de aceea, ideal este sa citesti cartea masinii cand ai timp si sa stii ce dotari are masina.

De tinut minte ca martorii de culoare rosie anunta o problema grava. Va dam un exemplu simplu. Daca vi se aprinde in bord martorul de ulei cu galben, inseama ca trebuie sa faceti revizia masinii sau ca nivelul de ulei a scazut, insa nu periculos de mult.

Daca acelasi martor este iluminat cu rosu, problema nu e la fel de simpla. Puteti sa aveti o scurgere serioasa de ulei care netratata, duce la calarea motorului masinii.

De tinut minte!

Martorii principali care sunt cei mai importanti sunt aceeasi pentru toate modelele de masini; singurul lucru care poate sa difere este pozitionarea acestora pe bord.

Deoarece aceste semne importante ( martorii din bord ) pot dezvalui probleme majore, care ar afecta functionarea masinii, am ales sa le descriem pe larg pe cele mai importante.

Citeste si despre: top 10 cele mai importante informatii din cartea masinii

 

Martorul Check Engine sau verifica motorul cum am fost corectati de unii cititori.

Check Engine este cu siguranta cel mai cunoscut martor de avertizare si asta pe buna dreptate. Acesta anunta soferul ca motorul nu functioneaza in parametri corecti. 

De multe ori poate fi vorba despre o problema minora, insa, atunci cand apare martorul Check Engine in bord este de recomandat sa duceti masina catre cel mai apropiat service in vederea testarii mai amanuntite. Acest martor luminos se poate aprinde din cauza multor factori. Numai un testar OBD2 va va spune care este problema cu adevarat.

Pot fi probleme minore, un senzor care citeste gresit si trimite calculatorului de bord parametri incorecti, facand astfel calculatorul sa creada ca motorul este defect sau pot fi probleme majore, cum ar fi o compresie mica intr-unul dintre pistoane sau o bujie care nu mai functioneaza corect sau chiar o problema cu cutia de viteze a masinii. 

Nu are rost sa va faceti grija pana nu puneti masina pe un tester. De cele mai multe ori problema apare de la un senzor defect care transmite informatii eronate catre ECU.

Citeste si despre: martor de bord al airbag-ului aprins

Martorul presiunii uleiului

Unui motor fara ulei i-ar lua mai putin de cateva secunde sa se distruga complet. Acest martor este de aceea atat de important si incearca sa atentioneze conducatorul ca motorul nu are nivelul necesar de ulei.

Motorul poate pierde ulei, poate avea pompa de ulei stricata, poate ''manca'' ulei, toate acestea sunt probleme care pot duce la distrugerea motorului. In cazul in care acest martor de atentionare apare in mers, opreste masina imediat daca este iluminat cu rosu.

De multe ori poate doar este nevoie sa completezi nivelul de ulei. Totusi, ia in considerare sa duci masina intr-un service pentru o investigatie amanuntita.

Dupa cum spuneam, sunt multe cauze pentru care masina a inceput sa consume ulei. Suntem obisnuiti sa ne uitam pe locul de parcare sa cautam urme de ulei si daca nu le vedem credem ca totul este in regula si ca masina nu are probleme cu uleiul.

Insa masinile pot sa consume ulei in exces daca au probleme cu garniturile, segmentii de la pistoane sau turbina, asa ca merita sa dati o fuga in service pentru o mica diagnosticare.

Citeste si despre: cum stii ca presiunea uleiului nu este corecta

Martorul sistemului de franare

Cand apare martorul luminos aferent sistemului de franare este indicat sa opresti masina de urgenta. Daca din greseala pleci cu frana de mana trasa acest semn iti va sta aprins in bord pana cand vei cobori levierul franei pana in pozitia ei normala.

Daca martorul inca sta aprins atunci ai cu adevarat o problema. Trage masina pe dreapta si cheama o platforma care sa te ajute sa ajungi in cel mai apropiat service.

O problema la sistemul de franare poate fi mortala. Acest martor poate indica o lipsa a presiunii in sistemul de franare sau poate un etrier blocat care pur si simplu nu mai lucreaza.

Ca si sfat, daca masina nu mai incetineste atunci cand actionezi frana de picior, incearca sa franezi cu frana de mana, pentru ca ea are un sistem de franare auxiliar, si de asemenea, foloseste frana de motor cat mai agresiv pentru a incetini masina.

Citeste si despre: este periculos sa conduci cu un etrier blocat

Baterie care nu se mai incarca - martor baterie

Acest martor luminos te atentioneaza ca ai o problema cu bateria sau cu alternatorul masinii. Ambele sunt destul de serioase, pentru ca servodirectia, abs-ul si chiar motorul au nevoie de electricitate ca sa functioneze.

Potentialele defecte pot aparea de la o baterie consumata, de la un alternator care nu mai functioneaza in parametri sau de la o curea de accesorii rupta sau defecta, curea care nu mai invarte alternatorul. In orice caz reparatia nu este foarte costisitoare si nici nu necesita foarte mult timp.

Daca masina ramane fara baterie si alternatorul nu mai merge ea se va opri in mers. Daca insa alternatorul merge si bateria este moarta poti sa mergi asa pana acasa sau la service, insa daca opresti masina aceasta nu va mai porni decat impinsa sau cu ajutorul unui vecin cu cabluri.

Citeste si despre: probleme cu bateria, cum sa ii dai curent

Martorul senzorului de temperatura

Senzorul de temperatura iti spune ca motorul nu mai este racit cum trebuie, ceea ce poate fi o problema importanta daca continui sa rulezi asa.

O temperatura crescuta poate aparea din cauza lichidului de racire incomplet, din cauza unui radiator spart sau unui ventilator care nu mai functioneaza. De asemenea poate anunta si o pompa de apa defecta.

In orice varianta trebuie sa opresti masina imediat si sa cauti un service in apropiere. Un motor care ruleaza la o temperatura crescuta se poate distruge complet. 

Citeste si despre: senzorii comuni ai autoturismelor

Indicatorul de combustibil - martor combustibil

Acesta se cam explica de la sine, apare in bord atunci cand nivelul combustibilului din rezervor scade sub un anumit nivel stabilit de fiecare constructor in parte.

In general, atunci cand apare, mai aveti 80-100 de km de parcurs pana la cea mai apropiata benzinarie.

In cazuri foarte rare acest bec se aprinde foarte repede dupa alimentare, soferul are impresie ca autoturismul consuma exagerat de mult si in acest caz poti avea o spartura in rezervor pe unde carburantul se scurge.

La unele masini, daca alimentezi cu motorul pornit, martorul va ramane aprins pana vei opri si reporni masina.

Citeste si despre: cata benzina trebuie sa am in mod normal in rezervor

Martorul TPMS - Presiunea in pneuri

Acest martor este destul de rar intalnit pe autoturismele mai vechi, insa pe cele noi a devenit o dotare standard. Indicatorul este conectat la patru senzori care monitorizeaza presiunea aerului in cele patru pneuri.

In cazul in care exista o diferenta sesizabila de presiune, senzorul te anunta prin afisarea indicatorului in bord. Este foarte util atat la drum lung cat si in oras, iar in cazul in care faci pana, te anunta cu cateva minute inainte de desumflarea pneului completa.

Martorul ramane de obicei aprins si dupa ce faci presiunea corect la toate cele 4 pneuri. El se anuleaza usor din computerul de bord, unde trebuie sa confirmi ca ai umflat anvelopele.

Citeste si despre: de ce este importanta rotirea pneurilor

Martorul controlului tractiunii

O sa vezi acest martor licarind in bord de fiecare data cand pneurile de pe puntea motoare vor pierde tractiunea. Practic, atunci cand licare te anunta ca esti la limita tractiunii. Daca becul este aprins constant inseamna ca ai dezactivat controlul tractiunii sau acest sistem sufera o defectiune.

Multe masini sport, in modul race sau sport, vor merge cu acest martor aprins in bord, pentru ca o data cu selectarea modului de condus ESP-ul si controlul tractiunii se vor dezactiva de la sine.

Citeste si despre: care este tractiunea ideala

Martor bujii incandescente (doar la diesel)

Motoarele diesel, spre deosebire de cele pe benzina, nu au nevoie de scanteie constanta pentru aprinde amestecul de carburant. Cu o mica exceptie, atunci cand motorul este rece combustibilul este aprins cu ajutorul unor bujii incandescente care incalzesc aerul din camera de ardere pana la 800 de grade Celsius.

Motoarele diesel autoaprind amestecul de carburant datorita proprietatilor diferite de ardere a motorinei si a unei compresii din piston mai mari fata de motoarele pe benzina. 

Atunci cand motorul este rece temperatura amestecului este scazuta si motorul are nevoie de ajutorul bujiilor incandescente. In cazul in care acestea nu functioneaza pornirea motorului este greoie sau chiar imposibila.

Acest martor nu iti spune si care din bujii s-a ars, ele trebuie inspectate in service daca vrei sa aflii exact care s-a ars, sau, fiind destul de ieftine, le poti schimba pe toate.

Acum ca am vorbit despre martorii din bord care ar trebui sa te ingrijoreze, mai jos vom explica si restul martorilor care s-ar putea sa ii vedeti candva luminati in bordul masinii.

Nefiind numerotati, o sa explicam martorii de sus, de la stanga la dreapta, pe fiecare rand in parte.

1. Adaptive Cruise Control - acest martor anunta soferul ca este pornita navigarea adaptiva.

2. Cruise Control - este pornit pilotul automat. Diferenta dintre 1 si 2, este ca ACC are un senzor de frana in plus, astfel masina tine distanta automat fata de cea din fata si franeaza si accelereaza singura.

3. Lane Assist este pornit. Masina isi tine singura banda cu ajutorul senzorului din ACC.

4. Martorul te atentioneaza ca trebuie sa apesi pedala de frana. De obicei la cutii automate.

5. Martorul te anunta ca ai o problema cu airbagurile masinii sau cu sistemul centurii de siguranta.

6. Capota este ridicata.

7. Portbagajul este deschis.

8. Martorul se refera la probleme la sistemul de franare.

9. Cel putin o usa este deschisa.

10. Martorul cu rosu te anunta ca sistemul de racire a motorul are o problema serioasa.

11. Presiune a uleiului din motor scazuta.

12. Probleme la sistemul de pornire.

13. Probleme ale sistemului de servodirectie.

14. Martorul te anunta ca unii pasageri nu au centura pusa.

15. Probleme cu inchiderea centralizata.

16. Probleme cu bateria masinii sau cu sistemul de incarcare/alternator.

17. Probleme la faruri, sistemul de faruri adaptive.

18. Probleme cu amortizoarele adaptive.

19. Probleme cu suspensia pe aer.

20. Martor airbag si sistem de centuri de siguranta.

21. Nivel scazut al lichidului de parbriz.

22. Martor ABS, probleme cu sistemul ABS.

23. Probleme cu cutia de viteze automata.

24. Stop pe frana ars.

25. Placutele de frana trebuie inlocuite.

26. Bec ars.

27. Probleme la sistemul de decapotare al masinii.

28. Bujii incandescente defecte. Se aplica doar in cazul masinilor diesel, martorul iti spune ca cel putin o bujie incandescenta nu mai functioneaza.

29. Probleme cu DPF-ul sau FAP la unele masini. Se aplica doar in cazul masinilor diesel cu an de fabricatie peste 2009. Filtrul de particule este infundat si trebuie curatat sau sa isi faca ciclul de regenerare.

30. Martor ESP. Controlul stabilitatii nu mai functioneaza sau este dezactivat de sofer.

31. Martor Check-Engine.

32. Martor EPC aprins.

33. Martorul se refera la un nivel scazut al nivelului de ulei.

34. Cand apare acest martor ai probleme cu ajustarea farurilor.

35. Eroare care apare doar la masinile key-less, te anunta ca nu ai cheia in masina.

36. Nivelul de carburant al masinii este scazut.

37. Martorul iti spune sa apesi pedala de ambreiaj.

38. Probleme cu senzorul de la parbriz, senzorul de lumina si de ploaie.

39. Stopurile de ceata sau stopul de ceata este defect.

40. Martorul anunta o problema cu spoilerul spate al masinii.

41. Probleme cu sistemul de remorcare.

42. Martor TPMS, este martorul responsabil de urmarirea presiunii din pneuri.

Continuam articolul cu inca o lista de martori de bord care sigur te vor interesa.

1. Probleme cu proiectoarele de ceata.

2. Probleme cu sistemul de servodirectie. In acest caz volanul masinii se va roti mai greu si in cele mai multe cazuri o sa auziti zgomote ca de frecare atunci cand incercati sa rotiti volanul.

3. Probleme cu stopul/stopurile de ceata.

4. Nivel scazut al lichidului de parbriz. Completati cu lichid de parbriz pentru a anula martorul.

5. Martor al placutelor de frana. Acestea trebuie schimbate atunci cand martorul se aprinde in bord. Atentie cand le schimbati, inspectati toate placutele de frana. Unele masini au senzori de uzura doar pe puntea fata. Atunci cand schimbati placutele de frana inspectati si uzura discurilor de frana.

6. Cruise control pornit.

7. Semnalizari.

8. Probleme cu senzorii de ploaie si de lumini automate.

9. Temperatura de afara se apropie de pragul de inghet.

10. Aveti informatii noi despre starea masinii, necitite.

11. Probleme cu sistemul de aprindere la diesel. Cel putin o bujie incandescenta nu functioneaza. O sa aveti probleme la pornire pe vreme rece.

12. Avertizare de ceata.

13. Probleme cu contactul masinii.

14. Cheia nu se afla in masina sau in imediata apropiere.

15. Cheia masinii nu mai are baterie. Ar fi indicat sa o schimbati cat mai repeda.

16. Daca aveti un senzor de franare sau sistem ACC, martorul acesta va spune ca sunteti prea aproape de masina din fata si trebuie sa reduceti distanta.

17. Apasati pedala de ambreiaj.

18. Apasati pedala de frana.

19. Probleme cu imobilizatorul volanului.

20. Faza lunga este pornita.

21. Senzor TPMS, unul din pneuri nu mai are presiunea corespunzatoare.

22. Pozitiile sau faza scurta este pornita.

23. Probleme la oricare din becurile exterioare, faza lunga, scurta, semnalizari, stopuri.

24. Probleme cu stopul pe frana.

25. Probleme cu DPF-ul sau filtrul de particule. Acest martor apare doar la masinile diesel.

26. Eroare a mufei sistemului de remorcare a masinii.

27. Probleme la sistemul de suspensii pe aer.

28. Daca aveti Lane Assist, acest martor va anunta ca ati depasit banda dumneavoastra.

29. Problema cu convertizorul catalitic/catalizatorul masinii.

30. Nu aveti centurile de siguranta montate.

31. Frana de mana este actionata. Daca nu este actionata inseamna ca aveti o problema cu ea.

32. Problema cu bateria/alternatorul masinii.

33. Ajutor la parcare. De obicei apare odata cu un afisaj al senzorilor de parcare.

34. Trebuie sa faceti rezivia masinii.

35. Faruri adaptive.

36. Martor care indica inclinatia farurilor.

37. Probleme cu spoilerul spate.

38. Probleme cu sistemul de decapotare al masinii.

39. Probleme cu airbag-urile.

40. Martor al franei de mana.

41. Acest martor va anunta ca aveti apa in filtrul de combustibil.

42. Cel putin un airbag este dezactivat.

43. Aveti o eroare mecanica sau electrica.

44. Martor faza scurta.

45. Filtru de aer murdar, trebuie inlocuit.

46. Masina merge in modul ECO.

47. Ajutor la coborarea in panta activat.

48. Motorul are o temperatura ridicata, trageti pe dreapta si opriti masina.

49. Probleme cu sistemul ABS, evitati franarile bruste.

50. Probleme cu filtrul de combustibil.

51. Aveti cel putin o usa deschisa.

52. Capota este deschisa.

53. Mai aveti putin carburant in rezervor.

54. Eroare la cutia de viteze automata. Problemele pot fi diverse, de la mecatronic, la ambreiaje sau convertizor de cuplu.

55. Aveti activat limitatorul de viteza, nu puteti depasi o anumita viteza preselectata.

56. Probleme cu amortizoarele masinii.

57. Presiune scazuta a uleiului.

58. Dezaburirea parbrizului activata.

59. Portbagajul este deschis.

60. Controlul stabilitatii este pornit.

61. Senzor de ploaie.

62. Masina are probleme la motor. Noxele sunt la un nivel prea ridicat.

63. Dezaburire luneta.

64. Stergatoare automate pornite.

Speram ca am acoperit in acest articol cei mai importanti martori de bord dar v-am oferit si cateva sfaturi care sa va ajute atunci cand intampinati probleme cu masina, mai ales in cazul in care va apar martori rosii in bord.

Odata ce masinile evolueaza si martorii din bord se schimba sau apar altii noi, asa ca vom completa articolul de fiecare data cand apare ceva nou.

Cum am scris si mai sus, o sa ma adaugam cu timpul informatii folositoare pentru voi, asa ca am strans toti martorii de bord care apar la Volkswagen si i-am pus intr-o singura poza. Acum o sa ii luam pe fiecare in parte si ii vom explica.

Dupa cum se vede, nu am notat martorii asa ca ii vom explica pe rand, de sus, de la stanga la dreapta.

1. Martor de bord care se aprinde cand pui avariile sau alegi sa schimbi directia.

2. Martor de bord al pilotului automat, pilotul este acum activ.

3. Acest martor te anunta ca ai o problema la sistemul de servodirectie.

4. Frana de mana este trasa, daca frana nu este ridicata martorul te anunta ca ai o problema la sistemul de franare si acesta trebuie verificat cat de repede posibil.

5. Martor al centurilor de siguranta.

6. Modul ECO este activ.

7. Martor de bord al EPC-ului. Cauta la noi mai multe despre EPC.

8. 

Citeste si despre: cand trebuie sa schimbi cablurile bujiilor

Sursa foto: expertecautomotive.com, midwesttransmission.net, dev.motoringresearch.com, goldeagle.com, bradleys-tow.com, youtube.com, bestride.com, yourmechanic.com

Articole similare
Cod eroare OBD2 P0845

Cod eroare OBD2 P0845

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de presiune a lichidului de transmisie - circuitul B.

Cod eroare OBD2 P0701

Cod eroare OBD2 P0701

Acest cod se refera la eroarea sistemului de control al transmisiei - performanta slaba.

Cod eroare OBD2 P0778

Cod eroare OBD2 P0778

Acest cod se refera la eroarea circuitului solenoidului de control a presiunii - solenoid B - circuit electric defect.

Galeria de admisie pierde vid?

Galeria de admisie pierde vid?

Aceasta scurgere de vid deregleaza amestecul de combustibil si aer care va ajunge mult mai slab decat ar trebui in motor.