Ce tip de baterie auto sa alegi? Cu plumb-acid, gel sau AGM
Trecem printr-o perioada in care multe autovehicule au stat mult mai mult in parcare decat in mod normal si multe din ele au nevoie deja de o baterie noua sau cel putin mentenanta pentru cea veche. In ziua de azi exista mai multe tipuri de baterii decat in trecut cand toate bateriile erau de tip plumb-acid.
Acum poti alege dintr-o varietate si acest articol vrea sa compare si sa analizeze diferentele dintre diferitele tipuri de baterii auto existente astazi pe piata cu scopul de a te ajuta pe tine sa alegi cea mai buna varianta pentru masina.
Timp de mai bine de 100 de ani tehnologia plumb-acid a dominat lumea acumulatorilor auto. Initial bateriile ofereau 6V. Bateriile foloseau o serie de placi din plumb ( si cu alte materiale ), scufundate intr-un lichid format din 25% apa si 75% acid sulfuric, toate in interiorul unui recipient din plastic rezistent la acid. Acidul permitea ionilor incarcati pozitiv sa se miste intre placile de plumb, ceea ce rezulta la aparitia unui incarcaturi electrice. Acele baterii de 6V aveau 3 celule, cele mai noi, de 12 volti au 6.
Fiecare celula a bateriei contine o serie de placi din plumb incarcate negativ si pozitiv. Numarul exact de placi variaza si determina cantitatea de amperi pe care celulele o pot stoca si livra la nevoie. Fiecare celula produce 2,11 volts, de aceea o baterie de 6 volti trebuie sa masoare atunci cand este noua 6,33 volti si una de 12 trebuie sa aiba 12,66 volti atunci cand este nou nouta.
Citeste si despre: cum extindem durata de viata a bateriei
Miscarile electrolitilor si ciclurile de incarcare/descarcare duceau adesea la reactii chimice in interiorul bateriilor care cauza evaporarea si implicit pierderea cantitatii de apa. De aceea multe din bateriile vechi aveau capace de ventilare deasupra fiecarei celule.
Evaporarea este redirectionata astfel prin capace dar acestea ajuta si la a vedea in interiorul bateriei, pentru a umple cand este nevoie fiecare celula cu apa pentru a pastra mereu procentul de 75%. Niciodata nu trebuie adaugat acid intr-o baterie veche, deoarece doar apa este cea care se evapora, cantitatea de acid ramane mereu constanta.
Pastrarea nivelului de apa a fost mereu un factor important care influenteaza sanatatea bateriei, deoarece, cu cat mai putin lichid in baterie cu atat ea va avea mai putine sanse sa se incarce. De asemenea, bateriile vechi pot sa inghete daca nu sunt intretinute si sunt expuse mereu la temperaturi extreme.
Apa si acidul tind sa se separe in interiorul bateriei si apa ajunge mereu in partea de sus, eventual, ea ingheata. Bateria poate sa fie inghetata sus si jos sa aiba inca apa sub forma lichida, insa, daca deja a inghetat sus, sunt sanse mici sa isi mai revina chiar daca este dezghetata si pusa pe redresor.
De asemenea, este important sa stiti, ca odata ce bateria a inghetat si-a pierdut garantia. Producatorii sustin ca doar bateriile care nu au fost intretinute corespunzator ingheta si astfel ei vor anula orice garantie odata ce bateria a inghetat.
Citeste si despre: cum sa folositi corect incarcatorul bateriei
Sistemul cu plumb-acid a fost perfectionat constant timp de 100 de ani. In trecut, bateriile puteau sa se descarce singure daca erau puse pe jos, din cauza plasticului cutiei. In 1960 materialul a fost inlocuit si acest lucru nu se mai intampla acum. Odata cu schimbarea carcasei s-au adaugat si mai multe placi de plumb, lucru care a dus la amperaje mai ridicate si garantii mai lungi si automat ore de functionare mai multe.
Scazand cantitatea de stibiu din interiorul placilor de plumb si inlocuindu-l cu calciu, seleniu si strontiu a scazut cantitatea de gaze emise in interiorul bateriei. Acest lucru a eliminat practic nevoia de capace de aerisire.
Aceste baterii au inceput foarte repede sa se numeasca baterii "low maintenance" sau "maintenance-free". Aceasta inovatie a dus la aparitia bateriilor capsulate sau baterii SLA, folosite foarte mult la UPS-uri, baterii pentru masini electrice de copii, startere de baterie auto, etc.
Bateriile SLA nu au nevoie mai deloc de mentenanta mai ales ca nu pot fi desfacute pentru a verifica nivelul de lichid/apa. Ele practic nu pot fi verificate vizual si de aici a trebuit sa apara o alta solutie de a testa bateriile. Asa au aparut testarele electrice care verifica conditia bateriei si starea incarcarii.
Impinsi de la spate de industria maritima, producatorii de baterii au creat noua generatie de baterii, cele cu celule pe baza de gel. Aceste baterii au aparut din nevoia de sigurata. Adaugand siliciu solutia de electroliti a fost transformata in pasta. Aceste baterii sunt folosite in industria maritima. Cu cat solutia este mai densa cu atat este redusa evaporarea. De aceea ele ofera un amperaj mai constant decat bateriile de tip plumb-acid.
In medie, o baterie normala poate fi incarcata la un maxim de 14,5 volti si va pastra o sarcina de 13,6, insa o baterie pe gel poate fi incarcata la un maxim de 14,1 insa va pastra o sarcina de 13,8 volti. Bateriile pe baza de gel nu sunt inca foarte folosite in industria auto din cauza garantiilor de scurta durata. De asemenea ele necesita un regim de incarcare mai incet decat bateriile uzuale.
Bateriile AGM sunt cea mai noua inovatie si deja au inceput sa fie folosite de producatori ca Bmw, Mercedes, Volvo, Volkswagen. AGM vine de la "absorbed glass mat". Bateriile AGM au si mai multe placi "inghesuite" intr-o celula ceea ce duce la cresterea suprafetei active din fiecare celula. Fiecare manunchi de placi este tinut legat de o serie de covorase din fibra de sticla, care sunt imbibate intr-un mix acid. Acest sistem de covorase este adevarata inovatie.
Ele tin tot amestecul mai compact si practic elimina orice varianta de a se pierde amestec. Bateriile AGM au guri de aerisire totusi, insa mare parte din vapori sunt reabsorbiti de covorase. Bateriile AGM pot fi reincarcate cu 15% mai rapid decat cele de tip plumb-acid sau cele cu gel, si voltajul maxim poate ajunge la 14,7 volti. Voltajul in sarcina este la mijloc intre cele 3 tipuri de baterii discutate, mai exact de 13,6 volti.
Bateriile Optima performance, folosite la masini cu capacitate cilindrica mare si la masini de curse sunt tot baterii AGM.
Bateriile cu start/stop sunt de asemenea baterii AGM. Posibil ca in urmatorii ani toate bateriile de pe piata sa fie AGM.
Rata si durata de incarcare a fiecarui tip de baterie sunt importante pentru sanatatea bateriei. Bateriile cu gel trebuie sa fie reincarcate mai incet decat celelalte doua tipuri. Bateriile AGM pot fi incarcate mai rapid dar sunt si mai expuse la supra-incalzire. Cand cauti un redresor alege unul cu selector pentru toate tipurile.
Citeste si despre: cum sa curatati o baterie auto
Sursa foto: technician.academy, advancedbatterysupplies.co.uk, amazon.com
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi A8?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi Q3?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi Q6?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi R8?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi RS4?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi RS7?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi RSQ8?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi S3?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi S6?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi SQ5?
- Ce baterie trebuie cumparata la Audi TT?
- Ce baterie trebuie cumparata la Bmw Seria 3?