Ce trebuie sa stim despre temperatura de la nivelul motorului?

Ce trebuie sa stim despre temperatura de la nivelul motorului?

Desi foarte multe persoane detin in acest moment o masina, acest lucru nu inseamna ca detin si cunostintele legate de functionarea optima si in parametrii a unui motor.

In orice caz, este important sa stiti daca temperatura motorului este la nivelul potrivit. In acest fel va veti da seama cu usurinta daca masina functioneaza corespunzator si mai ales daca motorul, mecanismul central al autoturismului functioneaza normal.

Pentru a va da seama de temperatura de la nivelul motorului, va veti folosi de ceasurile indicatoare de temperatura sau de afisajul electronic din bord sau consola centrala.

Nu toate aceste ceasuri sunt realizate astfel incat sa indice doar temperaturile extreme - inalte- hot, scazute - cold sau conditiile de siguranta - safe. Exista si ceasuri indicatoare digitale care pot sa indice doar valoarea relativa de temperatura inalta sau scazuta.

Cum sa interpretati informatiile furnizate de ceasurile indicatoare?

Toata lumea stie ca un motor supraincalzit reprezinta un adevarat pericol. Ceea ce probabil nu stiti este cum sa interpretati aceasta situatie si ce sa faceti atunci cand temperatura este deosebit de crescuta.

1. Ceasurile indicatoare analogice

Dupa cum probabil bine ati remarcat pana acum, cele mai multe ceasuri indicatoare au un cadran lipsit de cifre. Singurele variante disponibile care pot fi indicate sunt C sau H.

Putem avea insa si indicatii de culoare si anume albastru si rosu sau un punct situat intre cele doua care indica temperatura normala. Interpretarea valorii temperaturii este destul de usor de facut.

In cazul in care indicatorul este situat intre cele doua valori inseamna ca totul este in ordine si situatia este normala.

In cazul in care indicatorul este orientat catre “cold”, nu inseamna ca avem o problema. In cazul in care masina noastra este mai veche, s-ar putea sa fie nevoie sa incalzim un pic motorul inainte de a pleca la drum iarna.

Masinile moderne nu mai prezinta aceeasi problema. Sistemul computerizat al autoturismului are capacitatea de a furniza combustibil chiar daca motorul este rece, astfel incat plecarea sa se poata face in decurs de cateva minute.

In cazul in care indicatorul este orientat catre “hot”, este cazul sa va ingrijorati si sa aflati cat mai repede cauza supraincalzirii. Odata ce apare acest simptom nu va ganditi ca nu va mai aparea si a doua oara, rezolvati problema sau in caz contrar veti avea un motor de schimbat.

2. Ceasuri indicatoare digitale

Acest tip de ceasuri prezinta valoarea temperaturii in grade Celsius. In cazul in care nu cunoasteti care este temperatura normala, trebuie sa stiti ca orice temperatura sub nivelul de 110-120 de grade Celsius indica faptul ca totul este in ordine.

Vorbim de temperaturi maxime, in mod normal masina va merge pe la 90-110 grade. In cazuri rare ajunge la 120 sau 115 in momente de mers agresiv. In momentul in care temperatura depaseste 120 de grade Celsius, inseamna ca motorul se supraincalzeste.

Acesta este momentul in care ceasul indicator va declansa o alarma sonora sau se va aprinde un led care semnalizeaza aparitia unei probleme. Supraincalzirea motorului reprezinta una dintre cele mai frecvent intalnite probleme pe care nu este bine sa le ignorati.

Ce trebuie sa faceti atunci cand motorul se supraincalzeste

In situatia in care va confruntati cu cresterea temperaturii la nivelul motorului este indicat sa tineti cont de urmatoarele sfaturi:

Nu este indicat sa continuati drumul dar nici sa franati brusc. Cel mai indicat ar fi sa incetiniti usor, sa trageti pe dreapta si sa opriti motorul.

Nu incercati sa reporniti motorul dupa un interval de cateva minute, crezand ca a avut timp sa se raceasca. De cele mai multe ori, motoarele se supraincalzesc ca urmare a faptului ca nu au antigel. Verificati situatia inainte de a decide sa reincercati pornirea motorului.

Nu va grabiti sa ridicati capota imediat. De cele mai multe ori, exista riscul sa capatati cateva arsuri daca nu sunteti atent. Din aceasta cauza este indicat sa ridicati capota doar dupa ce au trecut cateva minute.

Nu indepartati niciodata capacul radiatorului imediat sau a lichidului de racire, ca urmare a riscului crescut de explozie, din moment ce presiunea din interior este foarte mare.

In cazul in care este necesar sa completati lichidul de la nivelul radiatorului, nu va grabiti sa umpleti recipientul cu antigel. Asigurati-va intai ca nu exista scurgeri la nivelul sistemului de racire, pentru ca acestea ar putea fi cauza care a generat fenomenul de supraincalzire.

Porniti motorul numai dupa ce au trecut cateva minute din momentul in care ati alimentat cu antigel. In cazul in care fenomenul de supraincalzire apare din nou, nu incercati sa fortati. Faptul ca nu ati reusit sa diagnosticati problema inseamna doar ca trebuie sa lasati aceasta situatie in seama unui profesionist.

Problemele cu supraincalzirea motorului pot sa determine aparitia unor probleme destul de grave. Specialistii recomanda diagnosticarea problemei si rezolvarea ei in cel mai scurt timp posibil.

Sursa foto: cars.com, enjoyontheinternet.me, istockphoto.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...