In articolul de astazi vom vorbi despre cateva situatii foarte des intalnite in trafic. In primul rand cine da prioritate in rampa, o problema foarte comuna in traficul de zi cu zi, cand oamenii sunt foarte grabiti si nu lasa de la ei si prioritatea de dreapta, cand se aplica ea si unde se aplica, o problema la fel de intalnita. Dar le vom lua pe rand, incepem cu prima intrebare:
Cine are prioritate in rampa?
Pentru inceput trebuie sa lamurim un anumit aspect, diferenta dintre rampa si panta, multi soferi facand confuzie intre cele doua. Totusi este foarte simplu, rampa o reprezinta o portiune de drum pe care urcam iar panta o reprezinta portiunea de drum pe care coboram. In acest caz trebuie sa avem in vedere mai multe aspecte, in primul rand ca in apropierea varfului de rampa daca vizibilitatea este mai mica de 50 de metri orice manevra este interzisa, iar pe toata lungimea rampei/pantei stationarea este interzisa.
Dar trecand la subiect, cine are prioritate de trecere in rampa? Pai dupa noul cod rutier, cand doua autovehicule se intalnesc intr-o rampa/panta si un obstacol pe carosabil, pe langa care nu incap ambele autovehicule, prioritate are autovehiculul care urca in rampa fata de cel care coboara in panta.
Asta ar fi regula principala “din carte” dar aici mai intervin regulile de etica ale soferilor. Daca se intalnesc doua masini de tonaje diferite atunci prioritate va avea cel cu tonaj mai mare, adica sa presupunem un exemplu, daca dvs. coborati o panta cu o masina mica (tursim) si un tir urca in rampa etica zice sa-i cedam trecerea celui care urca cu tirul. (va dati seama cum ar fi ca cel cu tirul de 40T sa opreasca si sa fie nevoit sa plece de pe loc ).
La fel si daca rolurile se schimba, mai bine dati prioritate celui cu tirul coborand pentru a nu-i solicita la maxim franele, decat sa opreasca el un astfel de mastodont la o viteza si de 50 km/h, mai bine o lasati dvs mai usor sau plecati mai usor la deal decat sa va lasati in baza franelor celuilalt participant la trafic. Dar in cazul soferilor de tir, ei discuta si cad la intelegere inainte prin statie daca au vizibilitatea necesara.
Toti ar trebui sa stim aceste mici reguli deoarece infrastructura tarii noastre nu este una foarte buna si ne vom intalni de foarte multe ori cu astfel de situatii in care mai ca nu stim ce sa facem, multi soferi avand tendinta sa accelereze sa treaca primii. Cand urcam in rampa fortam masina in speranta ca ajungem mai repede si trecem inaintea celuilat participant la trafic.
Cand acordam prioritate de dreapta?
Dupa prevederile din codul rutier in intersectiile nedirijate, obligatia conducatorului auto este sa cedeze trecerea celor din partea dreapta. De asemenea daca virati la stanga, in intersectiile nesemnalizate trebuie sa cedati trecerea celor ce vin din sens opus.
In mare parte, pentru a fi mai usor de retinut pentru soferi, mai ales pentru cei incepatori, in intersectiile nesemnalizate acordam mereu prioritate de dreapta, orice vine din dreapta noastra are prioritate, exceptie facand sensurile giratorii, acolo prioritate de trecere au mereu masinile deja aflate in sens, practic daca ai intrat in sensul giratoriu ai prioritate fata de cei care vor sa intre.
Cum era circulatia in anul 1900?
La inceputul anului 1904, in tara noastra erau inscrise doar 51 de autovehicule fata de aproape 9 milioane de autovehicule inscrise acum in 2021. In anul 1906 a aparut si prima scoala de soferi, la Bucuresti, infiintata de Automobil Club Roman. Aceasta masura a fost luata deoarece in acea perioada aveau loc foarte multe accidente pentru cele 100 de masini inscrise. In acea perioada toate testele pentru obtinerea permisului auto aveau loc pe Soseaua Kiseleff, situata in Nordul Capitalei.
In acea perioada exista o proba de reflexe in care un politist arunca o perna in fata masinii, reprezentand un obstacol/pieton iar pentru promovarea examenului conducatorul auto trebuia sa fereasca acest obstacol ori franand ori sa efectueze o manevra de evitare, totul in siguranta, daca realizai acest lucru erai promovat si obtineai permisul de conducere.
Cei drept in acea perioada si regulile de cirulatie erau mult mai simple si mult mai putine, oricum la cate masini erau inscrise in toata tara posibilitatea sa se intalneasca mai multe in acelasi loc era destul de mic. Sanctiunile de asemenea erau scrise direct pe filele permisului de conducere el semanand mai mult cu un mic carnetel in care iti erau notate toate greselile. Dar repet in acea perioada totul era mult mai lejer, nu erau 9 milioane de masini in ciruclatie. Trebuie sa precizam si faptul ca prima masina care circula in Romania era in anul 1889, deci nu putem spune ca am avansat prea rapid.
Pana si in zilele noastre suntem foarte in urma cu autostrazile, infrastructura si tot ce tine de parte rutiera. Au loc din ce in ce mai multe accidente pe soselele patriei din aceasta cauza, gropi, drumuri proaste, drumuri gandite prost, drumuri paraginite, lucrari incepute si lasate de izbeliste, lucrari facute doar cu numele, pe hartie, pentru a se incasa bani.
Parcul auto la fel este unul destul de invechit iar masinile au din ce in ce mai multe probleme. Iar la toate aceste probleme se mai adauga si proasta educatie rutiera a conducatorilor auto, in care multi cred ca soseaua li se cuvine si pot face tot ce doresc pe ea.