Acest cod se refera la eroarea circuitului ventilatorului 1 de racire a motorului - tensiune scazuta.

 

Indicator

 

PCM a detectat o tensiune incorecta (inalta sau joasa) in circuitul de comanda a ventilatorului electric de racire.

 

 

Setarea parametrilor de cod

 

Variatiile de tensiune care oscileaza cu mai mult de 10% din tensiunea de referinta specificata de producator, vor determina stocarea unui cod de eroare si un martor de service se va aprinde in bordul masinii. Unele vehicule necesita mai multe cicluri de eroare (de obicei trei) pentru ca martorul de service sa se aprinda in bordul masinii. Daca exista un cod stocat si niciun martor la bord nu este aprins, codul poate fi afisat ca un cod in asteptare.

 

 

Simptome cod eroare OBD2 P0691

 

Simptomele vor fi probabil limitate doar la aprinderea unui martor de service in bordul masinii si un cod de eroare stocat. Simptomele mai pot include si un motor supraincalzit si o eficienta redusa a aerului conditionat.

 

 

Cauze comune cod eroare OBD2 P0691

Cauzele obisnuite includ un motor al ventilatorului de racire defect sau un releu defect al acestuia. Printre cauzele mai putin frecvente se numara conectorii electrici corodati, un senzor de temperatura pentru lichidul de racire defect si cabluri electrice intrerupte sau scurtcircuitate (rezultand adesea o siguranta arsa).

 

Diagnoze gresite comune

 

Tehnicienii raporteaza ca inlocuirea motorului sau motoarelor ventilatorului de racire este o manopera eronata. Releele ventilatoarelor de racire sunt adesea o problema cand vine vorba de aparitia acestui cod.

 

Diagnoza cod eroare OBD2 P0691

 

Majoritatea vehiculelor de ultima generatie utilizeaza un sistem cu unul sau mai multe ventilatoare electrice pentru racirea motorului si pentru functionarea sistemului de climatizare. Aceste ventilatoare sunt alcatuite dintr-un ventilator principal si din unul sau mai multe ventilatoare secundare. In mod normal producatorul utilizeaza numere pentru a diferentia ventilatoarele si circuitele acestora. Ventilatorul principal este denumit, de obicei, ventilatorul 1 (fan 1) iar cele ramase sunt etichetate succesiv, ventilatorul 2 (fan 2), ventilatorul 3 (fan 3) etc.

Ventilatoarele de racire cu un motor cu o singura viteza sunt cele mai uzuale, insa unele vehicule utilizeaza si ventilatoare electrice cu setari multiple de viteza. In plus alte modele sunt echipate cu ventilatoare electro-hidraulice de racire a motorului care se bazeaza pe tensiunea si presiunea hidraulica (generate de obicei de pompa servodirectiei) pentru a controla functionarea si viteza ventilatorului. Un scaner adecvat si un volt/ohmmetru digital vor fi esentiale in realizarea unui diagnostic reusit al acestui cod. Incepeti cu o inspectie vizuala a tuturor cablurilor si conectorilor.

Reparati sau inlocuiti cablajul, conectorii si componentele deteriorate, deconectate, scurtcircuitate sau corodate, dupa caz.

Retestati intotdeauna sistemul dupa ce reparatiile au fost finalizate pentru a asigura succesul. Daca toate cablurile, conectorii si componentele (inclusiv sigurantele) ale sistemului apar in ordine normala, conectati scanerul (sau cititorul de coduri) la conectorul de diagnosticare si inregistrati toate codurile memorate.

Aceste informatii pot fi extrem de utile in diagnosticarea conditiilor intermitente care ar fi putut contribui la stocarea acestui cod.

Dupa ce codurile sunt sterse, porniti si conduceti vehiculul pentru a vedea daca codul reapare. Daca codul nu revine imediat, este posibil sa aveti o conditie intermitenta.

Conditiile intermitente se pot dovedi a fi o provocare pentru diagnoza si in cazuri extreme pot sa inrautateasca situatia inainte de un diagnostic corect.

 

Toate aceste sisteme ale ventilatorului de racire a motorului sunt controlate in principal de PCM, care utilizeaza datele de intrare primite de la senzorul de temperatura a lichidului de racire al motorului pentru a calcula activarea ventilatorului si/sau viteza.

Cand motorul a atins o temperatura prestabilita (de obicei 110 grade celsius), PCM furnizeaza un semnal de tensiune catre releul ventilatorului. Releul ventilatorului este conceput cu o sursa constanta de tensiune fuzibila, precum si cu unul sau mai multe semnale de masa si cu semnalul PCM (care poate fi, de asemenea, un semnal de masa). Releele ventilatorului ajuta la transformarea semnalului de joasa tensiune de la PCM in semnalul de tensiune al bateriei care este necesar pentru actionarea motorului ventilatorului de racire.

Folositi un scaner pentru a activa ventilatorul de racire al motorului si efectuati un test rapid de tensiune si masa la motorul ventilatorului, astfel puteti determina cu succes daca motorul ventilatorului este defect sau este o problema de tensiune. Daca nu exista tensiune la motorul ventilatorului primar, testati sigurantele sistemului.

Daca toate sigurantele sunt bune, localizati releul ventilatorului de racire a motorului si comparati rezultatele tensiunii conectorului cu specificatiile producatorului, pentru functionarea ventilatorului. Inlocuiti sau reparati releele, sigurantele sau circuitele intrerupte, scurtcircuitate, dupa cum este necesar.

Daca nu exista semnal de iesire de la PCM, conectati un scaner adecvat si observati temperatura motorului. Daca rezultatele privind temperatura motorului nu se incadreaza in specificatiile producatorului, este posibil ca senzorul de temperatura al lichidului de racire a motorului este defect. Testati senzorul prin compararea temperaturii reale cu valorile rezistentei la temperatura specificata de producator fata de valorile rezistentei. Daca valorile de temperatura nu coincid, inlocuiti senzorul de temperatura a lichidului de racire a motorului. Daca deconectarea conectorului senzorului de temperatura a lichidului de racire a motorului nu produce nici o schimbare in citirea temperaturii motorului afisata pe scaner, este posibila o defectiune a cablajului sau a conectorilor electrici din circuitul ventilatorului de racire.

Deconectati conectorul PCM inainte de a verifica rezistenta circuitului si comparati rezultatele cu specificatiile producatorului.

Reparati circuitele intrerupte sau scurtcircuitate si retestati sistemul. Defectiunea modulului PCM este rara, dar posibila.

 

Ventilatoarele secundare de racire a motorului sunt putin mai complexe in functionare. Aceste ventilatoare sunt, de obicei, controlate de sisteme duale. Ventilatoarele secundare situate pe partea motorului radiatorului sunt adesea responsabile de asistarea la racirea motorului, precum si de asigurarea fluxului de aer pentru condensatorul de aer conditionat.

Ventilatoarele secundare aflate pe partea opusa a radiatorului de la motor sunt folosite pentru a asigura fluxul de aer pentru condensatorul aerului conditionat.

Condensatoarele ventilatoarelor electrice sunt, de asemenea, activate de PCM, dar in loc sa se bazeze pe un semnal de intrare de la senzorul de temperatura a lichidului de racire, acestea utilizeaza un semnal de la un senzor de presiune care este situat in mod normal in sistemul aerului conditionat. Pe masura ce compresorul aerului conditionat incepe sa functioneze si creste presiunea in sistemul aerului conditionat, se termina un circuit electric in comutatorul de presiune. Prin acest proces se transmite un semnal catre PCM. PCM la randul sau, trimite un semnal de tensiune la releul ventilatorului, care transfera semnalul de tensiune joasa intr-un semnal de tensiune ca al bateriei, care este necesar pentru functionarea ventilatorului.

Ventilatoarele de racire folosite cu scopuri duble (racirea motorului si debitul de aer al aerului conditionat) sunt activate fie de semnalul senzorului de temperatura a lichidului de racire a motorului, fie de semnalul de presiune a aerului conditionat (ambele prin PCM).

Verificati functionarea ventilatorului secundar de racire si circuitul acestuia in aceeasi maniera cu cea a ventilatorului primar de racire. Inlocuiti componentele si circuitele dupa cum este necesar. Motoarele ventilatorului de racire cu mai multe viteze sunt monitorizate de PCM conform nivelurilor precise de RPM. Ventilatoarele care se rotesc prea repede sau prea incet vor declansa un cod de eroare stocat si un martor de service se va aprinde in bordul masinii. Obtinerea unui tahometru al ventilatorului pentru tabelul de conversie a tensiunii pentru vehiculul dumneavoastra va fi esential pentru determinarea cauzei unei situatii de depasire a vitezei ventilatorului. Comparati rezultatele actuale cu specificatiile producatorului. Daca rezultatele coincid cu specificatiile producatorului, motorul ventilatorului este defect, daca nu, s-ar putea sa existe o defectiune la ansamblul rezistentei sau a reostatului. Defectiunea PCM-ului este rara.

Problemele electro-hidraulice sunt aproape intotdeauna cauzate de o stare lichida scazuta. Deoarece motorul ventilatorului este actionat de tensiunea bateriei si presiunea hidraulica din pompa servodirectiei, scurgerile sistemului de servodirectie trebuie reparate inainte sa reparati sau sa diagnosticati acest cod. Defectul pompei de servodirectie este, de asemenea o posibilitate de aparitie a acestui cod.

Articolul precedent
Cod eroare OBD2 P0690

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate