Cum adaug lichid in radiator?

Cum adaug lichid in radiator?

Radiatorul este inima sistemului de racire al masinii tale. Sistemul trimite lichidul din radiator in jurul capetelor si valvelor cilindrului motorului pentru a le absorbi caldura si a o disipa in siguranta prin intermediul ventilatorului.

Radiatorul raceste motorul si, fara el, motorul s-ar supraincalzi si nu ar mai functiona. Radiatorul are nevoie de apa si antigel pentru a functiona corect.

Pentru a asigura aceasta functionare corecta trebuie sa verifici si sa adaugi lichid de racire periodic pentru a pastra un nivel adecvat al lichidului in radiator.

1. Verifica lichidul din radiator

Materiale folosite:

  • Manusi
  • Prosop sau carpe

Pasul 1: Asigura-te ca motorul este rece. Inainte de a verifica lichidul din radiator, masina ar trebui oprita si lasata in repaus pana cand radiatorul se raceste. Motorul ar trebui sa fie rece sau aproape rece inainte de a incerca sa scoti capacul de la radiator.

Sfat: Poti verifica daca masina e rece, atingand cu mana capota. Daca masina a fost pornita recent si este calda, mai las-o sa stea vreo jumatate de ora. Cand este frig afara, aceasta ar putea dura doar cateva minute.

Pasul 2: Deschide capota. Cand motorul s-a racit, trage manerul de eliberare al capotei din masina, apoi baga mana in fata, sub capota si ridic-o complet.

Sprijina capota de tija metalica de sub capota, daca nu sta singura.

Pasul 3: Localizeaza capacul radiatorului. Capacul radiatorului este un capac presurizat de langa radiatorul din fata compartimentului motor.

Sfat: Cele mai multe masini noi au capacul de la radiator inscriptionat si aceste capace au o forma ovala fata de celelalte de la compartimentul motor. Daca acest capac nu are o inscriptie, uita-te in manualul de instructiuni pentru a-l gasi.

Pasul 4: Deschide capacul de la radiator. Infasoara un prosop sau o carpa usor in jurul capacului si ridica-l de pe radiator.

Atentie: Nu deschideti capacul daca e fierbinte. Sistemul este presurizat, iar gazul poate cauza arsuri serioase daca motorul este inca fierbinte cand capacul este ridicat.

Sfat: Apasand capacul in timp ce-l rasucesti ajuta sa-l desfaci.

Pasul 5: Verifica nivelul lichidului din radiator. Vasul de expansiune al radiatorului ar trebui sa fie transparent, iar nivelul lichidului de racire poate fi verificat uitandu-ne la semnele de pe lateralul vasului.

Citeste si despre: trebuie spalat sau curatat radiatorul masinii

2. Lichidul este un amestec de antigel si apa distilata

Adauga mai mult lichid in radiator

Materiale necesare:

  • Antigel
  • Apa distilata
  • Palnie
  • Manusi

Nota: Cautati in manualul de utilizarea specificatiile antigelului potrivit masinii tale.

Pasul 1: Localizeaza vasul de expansiune. Inainte de a adauga lichid in radiator, verifica in lateralul radiatorului si localizeaza vasul de expansiune.

Micul rezervor din lateralul radiatorului colecteaza lichidul care se scurge cand radiatorul este prea plin.

Sfat: Cele mai multe vase de expansiune muta lichidul pe care il contin inapoi in sistemul de racire asa ca e o idee buna sa adaugi lichidul de racire in acest rezervor decat direct in radiator. In acest fel, noul lichid isi va face loc in sistemul de racire si nu va exista o depasire a nivelului.

Nota: Daca nivelul radiatorului este scazut si vasul de expansiune este plin atunci s-ar putea sa ai problema cu capacul de la radiator si cu vasul de expansiune, iar un mecanic ar trebui sa verifice sistemul.

Pasul 2: Amesteca antigelul cu apa distilata. Pentru a amesteca lichidul de radiator corect, fa o solutie de antigel si apa distilata in proportie de 50-50%.

Umple o sticla de antigel pe jumatate cu apa distilata, apoi adauga lichidul de racire in radiator.

Sfat: Un amestec de 70% antigel va functiona, dar in cele mai multe conditii mai eficient este un amestec de 50-50.

Pasul 3: Toarna lichidul de radiator in sistem. Toarna amestecul de lichid in vasul de expansiune, daca acesta exista.

Daca nu exista vas de expansiune sau daca acesta nu se goleste in sistemul de racire, atunci toarna direct in radiator, asigurandu-te ca nu depasesti linia de “plin”.

Atentie: Asigura-te ca pui capacul radiatorului la locul lui dupa ce ai adaugat lichid de racire si inainte de a porni motorul.

Pasul 4: Porneste motorul. Fii atent la zgomote neobisnuite si verifica functionarea ventilatorului radiatorului.

Daca auzi un zanganit sau un bazait este posibil ca ventilatorul sa se forteze si ar putea cauza racire insuficienta.

Pasul 5: Uita-te dupa scurgeri. Uita-te la tuburile si furtunurile care circula lichidul de racire in jurul motorului si cauta scurgeri sau vreun nod. Orice scurgere poate deveni mai vizibila cu noul lichid pe care tocmai l-ai adaugat.

Pastrarea lichidului in sistemul de racire este extrem de important pentru pastrarea transmisiei in conditii optime de functionare pentru timp indelungat. Fara o racire adecvata motorul s-ar putea supraincalzi.

Sfat: Daca observi ca pierzi rapid lichid de racire chiar si dupa ce ai adaugat pe cel nou, e posibil sa existe o scurgere in sistem pe care tu sa nu o vezi. In acest caz, apeleaza la un mecanic calificat pentru a-ti localiza si repara scurgerea de lichid de racire.

Fii atent la sistemul de racire atunci cand conduci pe vreme torida sau cand remorchezi ceva. Masinile sunt susceptibile de incalzire pe un drum in panta sau cand sunt incarcate cu oameni si/sau bunuri.

Radiatorul masinii tale este vital in impiedicarea motorului de a se supraincalzi. Daca lichidul de racire are nivel scazut, risti daune severe la motor.

Mententanta de preventie a nivelului de lichid de racire este mult mai ieftina decat repararea unui motor supraincalzit. De cate ori vezi ca nivelul lichidului din radiator scade, ar trebui sa-l completezi cat de curand posibil.

Sursa foto: fujairahchemical.com, stewartsdonnybrookauto.com, gobdp.com

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...