Cum functioneaza frana de motor?

Cum functioneaza frana de motor?

Nu toti soferii indragesc aceasta practica, insa e bine de stiut ca frana de motor este folosita tot timpul de camioane, tiruri si orice autovehicul cu greutate mai mare, pentru a controla mai usor viteza de rulare si pentru a impiedica rotile spate sa derapeze in cazul unei franari puternice.

Procesul de franare clasic este simplu. Mai multe placute ceramice sau semimetalice apasa pe 4 discuri de frana pentru a incetini viteza de deplasare a autoturismului. Acest proces genereaza caldura, multa caldura.

Odata ce componetele sistemului de franare se supraincalzesc, franarea nu va mai fi eficienta si in cazuri extreme masina nu va mai frana deloc. A schimba treapta de viteza din superioara in inferioara ajuta enorm masina la decelerare.

Citeste si despre: ce probleme pot aparea la sistemul de franare al autoturismului tau

Frana de motor reduce forta necesara sistemului de franare pentru oprirea masinii, ea face asta folosind motorul si transmisia sa incetineasca practic trenul de rulare. Frana de motor creste eficienta procesului de franare, salvand bani reducand uzura pneurilor, a discurilor de frana si placutelor de frana si creste siguranta.

Atunci cand accelerezi, aerul intra in motor, este amestecat cu combustibil, este ars si apoi evacuat din cilindru. In urma acestui proces masina trimite putere rotilor folosind transmisia masinii. Atunci cand iei piciorul de pe pedala de acceleratie si retrogradezi (sa spunem din treapta 4 in treapta a 2-a) procesul de ardere in cilindru este oprit.

Aerul intra in motor, insa nu mai este amestecat cu combustibil. Aerul este comprimat si aceasta compresie incetineste pistoanele masinii. Cand pistonul ajunge sus, supapele de evacuare se deschid si aerul nears este trimis catre exterior.

Pistoanele incetinind, arborele cotit incetineste si prin transmisie si rotile incetinesc, aceasta este frana de motor. La aceasta franare si transmisia joaca un rol, dar nu la fel de important. Va puteti da seama de rolul jucat de transmisie in frana de motor incercand sa experimentati diferite tehnici atunci cand sunteti la volan. Probabil vi s-a intamplat sa accelerati masina pana aproape de linia rosie a turometrului si dupa sa luati piciorul de pe pedala de acceleratie, atunci o sa vedeti ca masina va incetini in timp ce turatia masinii scade. Transmisia ajuta in procesul de frana de motor pentru ca te ajuta pe tine ca sofer sa selectezi treapta optima, treapta care sa ajunga cu turatiile aproape de rosu si nu peste sau sa ajunga cu turatiile la 2.000 rpm unde frana de motor va fi inutila.

O frana de motor se executa corect atunci cand cunosti limitele masinii si ale motorului dar ai si experienta ca sofer. Poti fi nevoit sa ajuti masina foarte putin apasand pedala de frana pentru a selecta cat mai lin treapta inferioara optima. Important este sa nu dati drumul foarte brusc la pedala de ambreiaj pentru a transmite socuri inutile placii sau chiar volantei. Sa nu uitam ca o volanta cu masa dubla este destul de scumpa, sa nu mai spunem de manopera inlocuirii ei.

Frana de motor poate fi facuta si in cazul masinilor automate, exceptie facand cele hidramate vechi. Principiul este acelasi, lipseste doar pedala de ambreiaj. Majoritatea cutiilor automate din ultimii ani ofera posibilitatea selectarii secventiale ale treptelor, acel + - de unde poti selecta manual treapta dorita. Masina te va lasa sa selectezi trepta optima in functie de turatii, la fel cu la o manuala nu poti din treapta 5 sa selectezi treapta 1 nici la automata nu vei putea face asta, deci poti sta fara griji, nu vei strica masina daca vei face frane de motor cand este cazul.

Este important sa folosesti corect frana de motor iarna sau atunci cand cobori pante abrupte pentru a ajuta sistemul de franare si a preveni supraincalzirea lui.

Citeste si despre: inlocuirea sistemului de franare

Sursa foto: roadandtrack.com, nissan-global.com, hiconsumption.com

Articole similare

Descriem pe scurt cum functioneaza oglinzile electrice si de ce sa alegi o astfel de dotare cand iti schimbi masina.

Acest cod se refera la eroarea modulului PCM, performanta slaba a acestuia.

Acest cod se refera la eroarea circuitului de comunicatie al modulului de schimbare a treptelor de viteza - tensiune scazuta.

In acest articol vei afla care sunt cauzele obisnuite ale intreruperii in functionare ale incalzirii sau aerului conditionat.