Cum sa cureti filtrul de particule - DPF la Volvo S40?

Cum sa cureti filtrul de particule - DPF la Volvo S40?

O masina diesel vine cu dezavantajele ei si un mare dezavantaj il reprezinta filtrul de particule sau DPF-ul. Daca ti-ai cumparat Volvo S40 si ai probleme cu filtrul de particile citeste cuvant cu cuvant acest articol pentru a scapa de probleme viitoare foarte costisitoare.

Incepem articolul cu o scurta prezentare a sistemului diesel de filtrare a gazelor de evacuare. Ce este DPF-ul?

Filtrul de particule este un dispozitiv de filtrare a gazelor care este situat pe partea de post-ardere. El este proiectat sa retina particulele de gaze emise de motor de pana la 0.01 μm. DPF-ul poate fi situat inainte sau dupa catalizator, putand fi situat si intre doua catalizatoare.

Amplasarea filtrului de particule inainte de catalizator favorizeaza obtinerea temperaturii necesare pentru regenerarea acestuia. Eficienta sa este situata intre 95 - 100%, astfel reducand considerabil emisiile de particule nearse si cenusa din gazele de ardere, aceste particule fiind direct daunatoare pentru oameni, ele fiind usor de inhalat, raman in suspensie si se fixeaza pe peretii plamanilor, fiind cancerigene.

Cand a aparut prima data DPF-ul?

La motoarele Diesel, primele autovehicule echipate cu DPF si-au facut aparitia incepand cu normele de poluare Euro 4, iar incepand cu normele de poluare Euro 5 (2009 in Uniunea Europeana) fiind obligatoriu pentru toate motoarele cu aprindere prin compresie.

Sa ai DPF suna bine, intr-un fel salvezi lumea de la poluare, nu? In niciun caz si o sa vezi imediat de ce este doar o forma de a masca emisiile si nu de a le elimina.

Pana atunci sa raspundem la o alta intrebare foarte comuna. Care este durata de viata a unui filtru de particule - dpf la Volvo S40?

Din experienta va spunem ca dupa 10 ani orice filtru de particule cam ajunge la sfarsitul vietii. In acest punct ori trebuie inlocuit, ori curatat. Inlocuirea costa mult, cateva mii de lei. Curatarea costa cam 100 de euro plus manopera pentru montare si demontare. Sunt si multe ateliere in Romania care va promit anularea lui fizica si din soft.

Nu va recomandam sa faceti asta pentru ca este ilegal, masina nu va mai putea trece ITP-ul si daca veti fi opriti de RAR in trafic vi se vor confisca placutele de inmatriculare. Odata ajunsi la RAR pentru reverificarea masinii va trebuie sa reinstalati filtrul DPF pe masina si veti ajunge in acelasi punct numai ca ati platit intre timp cateva mii de lei in amenzi.

Pot curata DPF-ul la Volvo S40 acasa?

Desigur, exista solutii pe care le vindem si noi, de la Protec, care costa sub 50 de lei si care functioneaza de minune. Turnati solutia in rezervorul masinii si o lasati sa lucreze.

De unde stiu cat de incarcat este filtrul de particule la Volvo S40?

Am spus in multe articole. Recomandarea noastra, care credem ca este una sanatoasa, este sa va alegeti un mecanic, un service, un atelier care lucreaza mult sau chiar numai cu marca masinii pe care o aveti. Ca orice ramura a unei profesii, si in mecanica exista oameni care se specializeaza pe anumite operatiuni, marci, etc. Ca la medic, vreau sa ma duc la un ortoped cand ma doare piciorul, nu la medicina generala. Detii Volvo S40, du-te cu ea la un service care repara in mod general doar marca asta.

Ei vor pune masina pe tester, vor vedea parametrii in timp real printre care si gradul de incarcare al filtrului de particule, cand si-a facut ultima regenerare, cat a durat sa o faca, cat combustibil a folosit in timp ce facea asta, etc.

Poti folosi solutia de la Protec dupa ce pui masina pe tester, vezi ce rezultate ai dupa.

Cum se face regenerarea fortata a dpf-ului la Volvo S40?

Regenerarea fortata trebuie facuta doar de cineva specializat. Masina trebuie sa indeplineasca niste conditii obligatorii, trebuie sa stea afara nu in interior ca va scoate atat de mult fum incat nu se va mai putea respira inauntrul garajului si exista si riscul de incendiu. Regenerarea fortata se face din tester si este destul de periculoasa, nu recomandam sa se faca asta decat daca este ultima solutie posibila.

Cum se face regenerarea in mers a filtrului de particule ( DPF ) la Volvo S40?

La fel ca la regenerarea fortata, cea din mers trebuie sa indeplineasca o serie de conditii. Logica regenerarii in mers este sa se intample in regim extra-urban pentru a reduce poluarea din orase. Practic filtrul strange depuneri zi de zi in oras si la primul drum mai lung in afara elimina rezidurile. Astfel poluarea ajunge in afara orasului.

Pentru a regenera filtrul de particule in mers la Volvo S40, trebuie sa mergi cu ea turata ( recomandam pe autostrada ) intre 3.000 si 3.500 de turatii pe minut, timp de 20-30 de minute. Astfel temperatura din filtru ajunge la peste 800 de grade Celsius si marunteste efectiv depunerile si le elimina in atmosfera astfel.

Cand masina intra des in ciclurile de regenerare ( din 10 in 10 km ) inseamna ca filtrul este tot timpul incarcat, problema nu este la el, trebuie verificat ce il determina sa se infunde constant, poate sa fie o problema de evacuare sau de amestec gresit in motor. O sa discutam despre acest caz intr-un alt articol.

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...