Cum sa cureti filtrul de particule - DPF la Volvo XC60?

Cum sa cureti filtrul de particule - DPF la Volvo XC60?

Masinile diesel vin cu filtru de particule care la randul lui vine cu o serie de probleme odata cu inaintarea masinii in varsta. Daca ti-ai achizitionat Volvo XC60 si are defectiuni la filtrul de particule parcurge cuvant cu cuvant articolul pentru a scapa de probleme viitoare care te pot costa o avere. In acest articol o sa scriem despre toate variantele prin care poti curata filtrul de particule, chiar si singur acasa. Vom vorbi si despre pretul de inlocuire a filtrului de particule.

La inceput o sa facem o scurta prezentare a sistemului diesel de filtrare a gazelor de evacuare. Ce este DPF-ul?

Filtrul DPF este un device de filtrare a gazelor de evacuare care este situat pe partea de post-ardere a motorului. El a fost gandit sa retina particulele mari ale gazelor de evacuare mici de pana la 0.01 μm. DPF-ul poate fi gasit inainte sau dupa catalizator, in cazuri rare el poate fi montat si intre doua catalizatoare.

De ce este localizat filtrul de particule inainte de catalizatorul masinii?

Pentru ca filtrul de particule are nevoie de o temperatura mare pentru a intra in regenerare. Eficienta sa este situata intre 95 - 100% cand vine vorba de tocarea efectiva a particulelor din gazele de evacuare, astfel reducand considerabil emisiile de particule nearse si cenusa din gazele de ardere. Particulele pe care filtrul le stocheaza sunt direct daunatoare pentru oameni, ele fiind usor de inhalat si raman in suspensie in atmosfera si se fixeaza pe peretii plamanilor, fiind cancerigene. De aceea regenerarea se face in mediu extra-urban.

O scurta istorie. Cand a aparut prima data filtrul de particule - dpf?

La motoarele cu aprindere prin compresie, primele masini cu dpf si-au facut aparitia incepand cu normele de poluare Euro 4, iar incepand cu normele de poluare Euro 5 (din 2009 in Uniunea Europeana) fiind obligatoriu pentru toate motoarele diesel.

Suna bine ca masina are filtru de particule, ca stocheaza particulele cancerigene si ca le elimina in afara orasului. Dar el nu face altceva decat sa mute poluarea din oras la tara. O sa detaliem mai multe despre poluare la finalul articolului.

Pana la finalul articolului haideti sa analizam o intrebare foarte des intalnita printre posesorii de masini diesel. Care este durata de viata a unui filtru de particule - dpf la Volvo XC60?

Un filtru de particule dupa 10-15 ani ajunge sa se infunde foarte des si problemele incep sa fie din ce in ce mai dese si costisitoare. Cand ajungem in acest punct filtrul trebuie curatat ( posibil ca curatarea sa nu aiba niciun efect pe termen lung) sau inlocuit. Un filtru de particule nou costa mult si probabil stiti deja asta, de la cateva mii de lei pana la cateva mii de euro.

Curatarea lui se face intr-un aparat special, dat jos de pe masina, la o presiune foarte mare. Curatarea costa undeva la 400 de lei, pe langa asta trebuie platita in plus manopera pentru montarea si demontarea lui. Trebuie sa stim ca sunt si multe ateliere in Romania care sparg filtrul de particule si il anuleaza.

Nu faceti asta pentru ca este ilegal, masina nu va mai putea trece ITP-ul si daca veti fi opriti de RAR in trafic vi se vor confisca placutele de inmatriculare si talonul. Pe langa toate riscurile astea, masina o sa miroase foarte urat, noxele se vor simti si in interiorul masinii.

Odata ajunsi la RAR pentru verificarea starii masinii va trebuie sa montati un filtru de particule original si nou ( care costa enorm, am spus si mai sus ), altfel nu veti mai putea circula cu masina in Romania. Practic daca anulati filtrul si sunteti prinsi tot va trebui un alt filtru.

Pot curata DPF-ul la Volvo XC60 acasa?

Da. Solutii lichide precum cele de la Protec se toarna in rezervorul masinii ( de multe ori trebuie sa ai plinul facut ) si trebuie lasate sa lucreze singure. De multe ori isi fac bine treaba si le poti folosi ca masura de prevenire a infundarii filtrului. Nu trebuie sa iesi de pe site cu ideea ca daca filtrul e colmatat si pui o solutie minune, in 5 minute ai scapat de problema.

Cum aflu cat de incarcat este filtrul de particule la Volvo XC60?

Am spus-o de multe ori si ne sustinem ideea in continuare. Alege un mecanic, un baiat priceput, un service, un atelier de cartier, reprezentata, orice doar sa lucreze tot timpul la masina ta cand ai nevoie si care sa fie specializat pe marca respectiva. Ca orice ramura a unei profesii, si in mecanica exista oameni care se specializeaza pe anumite marci.

Te duci cu ea din service in service, multi vor arunca vina pe cei dinainte, daca ai o problema grava nu vor sa te ajute ca nu le renteaza sa petreaca 3 zile lucrand la ea si te trimit in alta parte si povestea poate continua. Daca esti aici inseamna ca detii Volvo XC60, du-te cu ea la un service, mecanic, atelier de cartier, nu conteaza unde. Dar tine minte ca ei trebuie sa repare in mod general doar marca asta.

Cum afla baietii la service care este gradul de incarcare al filtrului de particule la masina ta fara sa il desfaca?

Totul se face cu un tester profi cu care vor vedea parametrii masinii in timp real printre care si gradul de incarcare al filtrului de particule, cand si-a facut masina ultima regenerare, in cati kilometri a facut-o, daca a avut comenzi de regenerare blocate de calculator pentru ca masina nu a indeplinit conditiile necesare, cat combustibil a folosit la ultima regenerare, cand trebuie facuta urmatoarea, etc.

Poti folosi solutia de la Protec pentru curatare dupa ce pui masina pe tester. Dupa ce o folosesti pune iar masina pe tester si interpreteaza diferentele inainte si dupa. Vezi cat % din gradul de incarcare elimina solutia dupa un plin de combustibil.

Cum se face regenerarea fortata a dpf-ului la Volvo XC60?

Nu recomandam aceasta tehnica, de aceea detaliem despre ea aici. Regenerarea fortata trebuie facuta doar de cineva specializat in dpf-uri. Este o operatiune periculoasa si masina daca are defecte majore poate lua foc. Masina este imperios necesar sa indeplineasca niste conditii obligatorii. Trebuie ca toata operatiunea sa se faca in exterior si langa sa fie mereu un stingator (extinctor). Regenerarea fortata se face tot din tester si este destul de periculoasa, nu recomandam sa se faca asta decat daca este ultima solutie posibila.

Cum se face regenerarea in mers a filtrului de particule ( DPF ) la Volvo XC60?

Masina isi face singura regenerarea dpf-ului in mers cand toate conditiile sunt favorabile dar este bine sa stii si tu cum sa o comanzi la nevoie pentru a curata filtrul cand doresti.

La fel ca la regenerarea fortata, cea din mers trebuie sa indeplineasca o serie de conditii. Logica regenerarii in mers este ca se intampla in mediu extra-urban pentru a reduce poluarea din orase.

Filtrul de particule acumuleaza gazele in oras pentru ca merge subturata si temperatura din filtru nu poate creste astfel si la primul drum mai lung in afara el se incalzeste atat de tare ( 800 de grade ) incat incepe sa micsoreze mult depunerile de gaze si le elimina sub forma de fum alb gros. Astfel poluarea ajunge in afara orasului, ceea ce spuneam si mai sus, ca totusi poluarea se intampla undeva.

Ce trebuie sa faci pentru a baga masina in modul de regenerare a filtrului de particule?

Pentru a face regenerarea in mers la Volvo XC60, trebuie sa conduci masina turata ( recomandam pe autostrada sau undeva unde sti bine drumul, dn, etc ), sa o turezi intre 3.000 si 3.500 de ture, timp de 20-30 de minute, la viteze de peste 100 de km/h pentru a permite si racirea cu aer a motorului. Temperatura din filtrul de particule ajunge in primele minute la peste 800 de grade Celsius si incepe regenerarea. In acest timp marunteste efectiv depunerile si le elimina in atmosfera sub forma de fum alb.

Daca masina ta ajunge sa isi faca foarte des regenerare a filtrului, din 10 in 10 km, inseamna ca filtrul este tot timpul incarcat aproape de maxim. Verifica de ce sta tot timpul cu un grad mare de incarcare, sanse mari ca problema sa nu apara de la el.

Citeste si...
Trebuie lasata masina in viteza cand e parcata?
Trebuie lasata masina in viteza cand e parcata?

O situatie in care probabil fiecare sofer isi exprima parea in mod diferit, in functie de cum s-a obisnuit sau de ce informatii a...

Cat de des trebuie spalata masina?
Cat de des trebuie spalata masina?

Proprietarii de autoturisme sunt foarte mult timp ingrijorati de intretinerea vehicului lor. Lucruri precum rotirea pneurilor, pre...

Cat trebuie sa lasi masina la ralanti pentru a se raci turbina?
Cat trebuie sa lasi masina la ralanti pentru a se raci turbina?

DailyDriven iti pune la dispozitie servicii de reparatie, verificare si reconditionare turbine. Daca nu vrei sa citesti tot artico...

Ce trebuie sa faci ca sa tii masina departe de service?
Ce trebuie sa faci ca sa tii masina departe de service?

Cu cat dedici mai mult timp intretinerii masinii tale cu atat mai putin timp o sa stai cu ea in service. O masina intretinuta nu n...