Cum sunt utilizati senzorii pentru a imbunatati performantele?

Cum sunt utilizati senzorii pentru a imbunatati performantele?

Vehiculele moderne utilizeaza o serie de senzori pentru a imbunatati performanta si a reduce emisiile. Senzorul de oxigen ajuta la reducerea emisiilor din conductele de evacuare.

Cum se folosesc senzorii auto pentru a imbunatati performanta masinii?

Motoarele moderne de astazi fac o reglare fina si durabila prin utilizarea unei serii de senzori auto care joaca roluri cheie pentru a obtine cea mai buna performanta posibila pentru vehicul.

Senzorii utilizati la autovehicule sunt adesea mecanici si sunt conceputi sa joace un rol in controlul nivelurilor emisiilor motorului. Pe masura ce tehnologia s-a imbunatatit, practic toate componentele sau sistemele mecanice, utilizeaza senzori pentru a face ajustari.

De fapt, senzorii pot trimite date catre modulul de comanda al motorului (ECU) pentru a se adapta instantaneu la conditiile de conducere curente.

Informatiile de mai jos vor schita cativa dintre cei mai obisnuiti senzori de motor si transmisie utilizati pe autoturismele de productie, camioanele si SUV-urile de pretutindeni.

Senzorul de oxigen

Referindu-se in mod obisnuit la proprietarii de masini care au esuat la testul emisiilor ca senzor O2, senzorul de oxigen reprezinta o parte importanta a modului in care vehiculul dumneavoastra se ocupa de emisii.

Permite computerului dumneavoastra de diagnosticare sa stie cat de mult combustibil neincarcat este inca prezent in esapament. La majoritatea autoturismelor exista pana la patru senzori de oxigen situati in doua locatii distincte.

Senzorii de oxigen din bancul frontal sunt localizati pe sau aproape de galeria de evacuare. Acesti senzori masoara nivelurile emisiilor de gaze de evacuare imediat dupa combustie. Al doilea grup de senzori de oxigen este localizat dupa convertorul catalitic; ca sa monitorizeze nivelurile de emisie dupa ce a trecut prin convertor. Daca amestecul de aer si combustibil este corect, foarte putin se va schimba.

Acest senzor monitorizeaza daca combustibilul dumneavoastra este bogat, slab sau mediu, care este exact unde ar trebui sa fie. Pe baza informatiilor furnizate de senzorul de oxigen, modulul de comanda a sistemului de propulsie (PCM) modifica cantitatea de combustibil introdusa in amestec.

Senzorul MAP

Senzorul MAP sau senzorul de presiune absoluta, monitorizeaza volumul de admisie pentru a schimba frecventa sau tensiunea daca presiunea din colector se schimba. In esenta, este o componenta a sistemului de aprindere si transmite date de la galeria de admisie la ECU/PCM.

Daca sunt necesare ajustari, ECU va ajusta nivelul scanteii de aprindere pentru a asigura ca combustibilul arde eficient. Cand senzorul nu functioneaza, performanta redusa este rezultatul.

Se recomanda ca un mecanic profesionist sa completeze inlocuirea senzorului MAP, deoarece va necesita resetarea codurilor de eroare in ECU.

Senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie

Senzorul de pozitie a clapetei de acceleratie raporteaza pozitia pedalei de acceleratie la ECU. Calculatorul regleaza apoi pozitia pedalei de acceleratie, care ajuta la determinarea debitului de aer la motor si cantitatea de combustibil care trebuie injectata pentru raportul necesar de amestec aer-combustibil.

Senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie joaca, de asemenea, un rol in schimbarea angrenajelor intr-o transmisie automata.

Daca acest senzor nu mai functioneaza, calculatorul masinii nu va putea calcula cantitatea potrivita de combustibil care urmeaza sa fie injectata in sistem si este posibil sa nu poata schimba angrenajele. Daca se deterioreaza, veti avea nevoie de un mecanic profesionist pentru a inlocui senzorul de pozitie al clapetei de acceleratie.

Senzorul de debit de aer de masa (MAF)

Senzorul de debit de masa a aerului (MAF) masoara cantitatea de aer care intra in motor. Pentru ca un motor sa functioneze corect, este nevoie de o cantitate specifica de amestec aer-combustibil.

ECU sau PCM citeste cantitatea de aer care intra in motor de la senzorul MAF si apoi calculeaza cantitatea corecta de combustibil necesara pentru performanta corecta a motorului. Daca senzorul este defect, motorul nu va cunoaste cantitatea potrivita de combustibil pe care il poate adauga, provocand astfel probleme, inclusiv consum mai mare, lipsa puterii si multe altele.

Un senzor MAF deteriorat poate provoca probleme la pornirea unui vehicul, accelerarea redusa sau testarea emisiilor.

Fiecare dintre acesti senzori auto trebuie sa functioneze impreuna pentru ca vehiculul sa functioneze eficient.

Daca observati ca luminile motorului de verificare au fost aprinse pe tabloul de bord, contactati un mecanic auto profesionist pentru a finaliza o inspectie a luminii motorului de control, astfel incat sa poata descarca codurile de eroare stocate si sa determine ce senzor este defect si sa finalizeze reparatiile corecte.

Sursa foto: roadmasterengineworld.com, daseuropeanautohaus.com, sxthelement.com, carid.com, autosportlabs.com

Citeste si...
Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?
Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

Acum 10-15 ani acest senzor era gasit doar pe masinile de lux, in ziua de astazi devenind banal, insa extraordinar de util. Scopul...

Ce face senzorul pentru fluxul de aer
Ce face senzorul pentru fluxul de aer

Senzorii pentru fluxul de aer nu au data de expirare. Nu sunt inclusi in lista de mentenanta a producatorului alaturi de elementel...

Totul despre senzorul presiune turbo
Totul despre senzorul presiune turbo

Ce este senzorul presiune turbo si ce rol are? Senzorul presiune turbo este o parte a motorului cu turbina care masoara si regulea...

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda
Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

In acest articol vom dezbate un subiect destul de interesant si anume vom vorbi despre senzorul de oxigen sau sonda lambda. Senzor...