Filtrul de ulei se schimba de obicei odata cu uleiul motorului. Daca filtrul de ulei actioneaza intr-un mediu cu circuit inchis si cu un ulei fara impuritati, atunci de ce se murdareste? De unde apare murdaria?
Raspunsul este destul de simplu. Motorul nu este tocmai inchis, el trage aer de afara care ajunge in interiorul cilindrului. In urma acestui proces, repetat de mii de ori, particule fine de praf pot ajunge in motor. Aceste particule sunt apoi preluate de ulei.
Pe langa aceste particule de praf, in urma arderii amestecului de combustibil-aer rezulta depuneri de carbon, care si ele sunt preluate de uleiul motorului. Practic uleiul devine usor, usor o pasta.
Aceasta pasta de particule va actiona ca un smirghel fin si usor, usor va toca mici particule din interiorul blocului motor. Un motor lasat sa mearga cu acelasi ulei 100.000 de km va transforma uleiul in gelatina.
Toate aceste particule trebuie sa fie oprite de filtrul de ulei pentru a nu ajunge in contact cu suprafata motorului.
Dar, ce se intampla atunci cand filtrul de ulei se umple? Unde se duc reziduurile?
Un filtru infundat nu va mai trimite cantitatea optima de ulei motorului, aici intervine sistemul de bypass, care face uleiul sa ocoleasca filtrul si il trimite nefiltrat motorului. De aici trebuie sa tragem concluzia ca acest filtru nu este de neglijat, conteaza sa fie inlocuit atunci cand schimbi uleiul.