De ce se supraincalzeste motorul?

De ce se supraincalzeste motorul?

In acest articol vom vorbi despre o problema destul de intalnita la masinile cu un numar mai mare de kilometri si anume despre supraincalzirea motorului. Cel mai urat scenariu este sa vezi acul de la lichidul de racire in zona rosie.

Unele probleme mecanice ale masinilor pot fi remediate prin schimbarea unei piese rapid si fara costuri prea mari, dar unele probleme iti vor consuma foarte mult din timp si din bani deoarece nu-i dai de cap asa de usor. Una dintre cele mai neplacute si cele mai mari probleme sunt atunci cand motorul masinii nu functioneaza cum trebuie sau se defecteaza de tot. 

Cel mai intalnit simptom cand un motor “este pe duca” este supraincalzirea acestuia.  Daca vi s-a intamplat sau vi se intampla vreodata sa vedeti acul care indica temperatura lichidului de racire in zona rosie si becul de avertizare aprins, cel mai bine ar fi sa opresti pe dreapta pana nu agravezi si mai tare situatia. 

In momentul in care temperature lichidului de racire din motor ajunge la peste 110-115 C, pot aparea si de cele mai multe ori apar probleme destul de grave si costisitoare. Ca si prime semne ar putea fi, abur iesind de sub capota sau martorii de avertizare din bord. 

Cele mai multe motoare cu ardere interna de pe piata sunt prevazute cu sisteme de racire pentru lichid, care elimina caldura cu ajutorul unui radiator. Pentru cei care au ceva cunostinte de termodinamica si nu numai, principiul de functionare este urmatorul, lichidul de racire (in acest caz antigelul) trece prin motor (prin toate orificiile special create pentru o eficienta maxima) preia caldura de la diverse componente, dupa care pompa de apa il duce printr-un radiator (montat frontal) unde este racit cu ajutorul unui flux de aer care trece prin grila fata si prin radiator. Tot acest sistem de racire este alcatuit din: pompa de apa, termostat, radiator, furtunuri si diferite valve.

Citeste si despre: se poate supraincalzi bateria masinii

Supraincalzirea motorului apare de cele mai multe ori din cauza defectarii unei componente precizate mai sus. In multe cazuri apar scurgeri in sistemul de racire, antigelul se scurge afara din instalatie si este inlocuit cu aer. Odata inlocuit cu aer, acesta va duce la blocaje in sistemul de racire, lucru care va determina supraincalzirea motorului.

De asemenea un defect foarte intalnit este cel al pompei de apa. Pompa de apa are un rol foarte important in sistemul de racire a motorului, ea asigura circulatia lichidului de racire prin motor In cazul in care ea cedeaza ( rulmentul sau rotorul acesteia se defecteaza) motorul implicit se va supraincalzi. 

Daca afara temperaturile sunt sub pragul inghetului iar antigelul nu este suficient de concentrate atunci pot aparea blocaje din cauza congelarii acestuia (cunoscutul dop de gheata in sistemul de racire). Acest lucru poate duce din nou la supraincalzirea motorului. 

Desi pare sa nu aiba legatura, uleiul din motor are o foarte mare legatura cu supraincalzirea motorului. Uleiul joaca un rol crucial in lubrifierea motorului si pentru reducerea frictiunii dintre piese. Daca uleiul nu este cel corespunzator si nu face fata sa reduca frictiunea, atunci temperatura componentelor interne a motorului va creste si tot odata vor supraincalzi motorul.

Daca mergeti la un service cu probleme la sistemul de racire, de cele mai multe ori mecanii vor inlocui majoritatea sistemului. Vor inlocui pompa de apa, antigelul, termostatul, uleiul din motor, termoflotul ( daca este cazul) si vor curata (spala cu solutii special) radiatorul. 

Un sfat ar fi sa preveniti supraincalzirea motorului. De aceea recomand tuturor soferilor sa inlocuiasca lichidul de racire si uleiul motorului asa cum este precizat in manualul de utilizare a masinii. Deobicei antigelul se inclocuieste odata la 2 ani, si se verifica concentratia sa odata la 6 luni (toamna si primavara) iar uleiul se schimba undeva la 10.000 km. De asemenea si pompa de apa se schimba odata cu distributia, adica undeva la 60.000 km.

Citeste si despre: s-a rupt furtunul de la radiatorul masinii

Da, dar ce facem daca se supraincalzeste motorul? 

Daca ajungeti in situatia in care motorul se supraincalzeste si sunteti in vacanta sau la un drum mai lung, departe de casa atunci trebuie sa procedati asa. Odata ce ati observant ca acul care indica temperature lichidului de racire este in zona rosie (110-115 C) si martorul de avertizare aprins, prima si prima data opriti pe dreapta de urgenta, opriti motorul, dupa care deschideti cu grija capota, sa nu fie vreun furtun fisurat si in momentul in care deschideti capota, apa fierbinte sa sara pe dumneavoastra. Dupa ce ati deschis capota, asteptati putin timp sa se raceasca si analizati situatia, uitati-va dupa furtune fisurate sau scurgeri de antigel.

Daca sesizati vreo scurgere de antigel, atunci aveti doua solutii in functie de cat de mari sunt pierderile de antigel. Daca pierderea nu este asa de mare, puteti complete cu apa (numai dupa ce s-a racit bine motorul, pentru a putea deschide capacul de la vasul de expansiune/ radiator). Dar daca pierderile de antigel sunt prea mari, singura solutie este sa sunati la un service care sa trimita o masina sa va remorcheze, altfel riscati sa produceti pagube foarte mari. 

Daca nu vedeti nici o pierdere de antigel, atunci cel mai probabil ori a cedat pompa de apa ori termostatul. Si in acest caz trebuie sa sunati la un service care sa trimita o platforma dupa voi, mai bine nu va riscati sa mergeti asa deoarece la aceste temparaturi riscati sa stricati tot motorul, asa aveti sanse sa nu aveti avarii prea mari.

Noi am fost in aceasta situatie acum cativa ani, in vacanta. Ni s-a aprins in bord martorul STOP, overheating si acul de la antigel era pe rosu. Am oprit de urgenta pe dreapta, am oprit motorul, am deschis capota si nu am gasit nici o scurgere de antigel.

Am asteptat 30 min cat s-a racit mai bine motorul dupa care am mai mers cu masina undeva la 500-1000 m, in prima parcare pe care am gasit-o. Am asteptat sa se raceasca motorul bine, dupa care am zis sa dam jos termostatul, cu speranta ca defectul este de acolo si nu de la pompa de apa sau mai rau de la garnitura de chiulasa. Dupa 30 min am reusit sa dau jos termostatul si sa completez cu lichid de racire ( cu apa de fapt ca nu aveam antigel). Din fericire de acolo a fost problema, ne-am continuat vacanta fericiti. Dar nu la toti se intampla la fel, la noi a fost un caz fericit.

Dar ca si un sfat ar fi acela de a va verifica periodic masina si sa schimbati la timp toate piesele nu sa asteptati pana cand acestea cedeaza de tot, fiindca este posibil sa va lase cand va este lumea mai draga.

Citeste si despre: cum adaug lichid in radiator

Sursa foto: jordantoyota.com, toyotaoforlando.com, rac.co.uk

Articole similare
Ce sa faci cand se aprinde becul de la ulei?

Ce sa faci cand se aprinde becul de la ulei?

Conduci linistit si deodata observi ca becul ce tine de sistemul de ulei, din bordul masinii, se aprinde.

Ce se intampla daca nu platesti amenda de circulatie?

Ce se intampla daca nu platesti amenda de circulatie?

Amenzile se pot plati la Trezorerie, sediile Postei Romane, prin transfer bancar sau la sucursalele CEC Bank.

Ce se poate defecta la radiatorul masinii

Ce se poate defecta la radiatorul masinii

Daca radiatorul de racire nu ar exista atunci motorul nu si-ar putea face racirea, deci s-ar supraincalzi, lucru care ar duce la distrugerea lui.

Tot ce trebuie sa stii despre garnitura galeriei de admisie

Tot ce trebuie sa stii despre garnitura galeriei de admisie

Ce face galeria de admisie? Simptomele unei garnituri de galerie de admisie pe cale sa se defecteze?

Ce se intampla daca pui ulei 5W-30 in loc de 5W-20?

Ce se intampla daca pui ulei 5W-30 in loc de 5W-20?

Mai multe detalii despre ce ulei trebuie sa folositi veti gasi in manualul masinii. Producatorii va vor spune detaliat ce ulei sa folositi, inclusiv in perioade reci.

Ce se intampla daca trantesti des usa masinii?

Ce se intampla daca trantesti des usa masinii?

In realitate, tot ce este nevoie pentru blocare este o inchidere gentila, asa sunt gandite usile. Problema este mentalitatea gresita de a tranti portierele.

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Ce trebuie sa faci cand masina ta se strica brusc?

Te poti orienta asupra masurilor pe care este bine sa le iei pentru a conduce masina in siguranta, in afara traficului si de a evalua avariile survenite.

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Ce presupune garantia auto si cum se poate anula

Atunci cand alegi garantia noii tale masini, este important sa citesti cu atentie ce anume acopera aceasta si daca exista taxe suplimentare.

Sa refac sau sa schimb motorul?

Sa refac sau sa schimb motorul?

Segmentarea unui motor stricat poate fi o optiune mai convenabila decat inlocuirea lui completa.

Cum se testeaza senzorii de viteza ai transmisiei?

Cum se testeaza senzorii de viteza ai transmisiei?

vMajoritatea masinilor moderne sunt dotate cu 2 senzori de viteza ai transmisiei, unul la arborele de intrare si altul la arborele de iesire.

Despre motorul Hyundai KIA 1.0 MPiT-GDi

Despre motorul Hyundai KIA 1.0 MPiT-GDi

Motorul Hyundai 1.0L MPi din familia Kappa este un motor pe benzina cu trei cilindri, cu injectie de combustibil in mai multe puncte.

Cum se curata catalizatorul?

Cum se curata catalizatorul?

In acest caz catalizatorul se va demonta de pe masina, si se va curata cu o solutie speciala, sau daca aveti ceva cunostinte de mecanic

Sfaturi de intretinere a masinii pe timpul verii

Sfaturi de intretinere a masinii pe timpul verii

In timpul sezonului cald, rata de aparitie a incendiilor auto creste. Cele mai multe se datoreaza cresterilor temperaturii asociate anotimpului calduros.

Topul motivelor pentru care motorul iti moare brusc

Topul motivelor pentru care motorul iti moare brusc

Una dintre problemele care pot aparea destul de brusc este atunci cand motorul incepe sa moara, din senin, fara vreun motiv anume de care sa ne dam seama.

Ce rol are catalizatorul masinii?

Ce rol are catalizatorul masinii?

Catalizatorul este un dispozitiv menit sa reduca emisiile motorului, prin transformarea compusilor daunatori din gazele nocive, in gaze inofensive pentru atmosfera.

Cum se converteste o baterie de 12V la 110 AC?

Cum se converteste o baterie de 12V la 110 AC?

Conversia bateriei de 12 volti a unui vehicul la 110 AC, va permite sa folositi aparate electrice de uz casnic cum ar fi televizoare, laptopuri etc.

Despre motorul F16D3 de la Chevrolet

Despre motorul F16D3 de la Chevrolet

Motorul de 1.6 litri al lui Chevrolet, numit F16D3, se bazeaza pe motorul F14D3 de 1.4 litri, care in sine este o copie a motorului Opel X14XE.

Despre motorul QG16DE de la Nissan

Despre motorul QG16DE de la Nissan

Nissan Aichi Machine Industry a dezvoltat motorul QG16DE. Motorul QG18DE de 1.8 litri a fost creat pe baza sa ca si QG15DE.

Despre motorul L15B7 de la Honda

Despre motorul L15B7 de la Honda

Producatorul nu a aplicat adevaratul VTEC Honda pentru motorul turbo de 1,5 litri - nu exista niciun mecanism de turatie variabila, doar VTС dual.

Despre motorul D15 de la Honda

Despre motorul D15 de la Honda

Modelul D15 este un motor cu patru cilindri de 1,5 litri din seria D utilizat in vehicule mici precum Honda Civic.

Despre motorul N42B20 de la BMW

Despre motorul N42B20 de la BMW

Acest motor in linie, cu patru cilindri, de doi litri, a aparut in 2001 cu o singura tinta – de a inlocui vechile motoare M43B18, M43TU si M44B19.

Despre motorul M272 de la Mercedes

Despre motorul M272 de la Mercedes

Acest motor a aparut in 2004 ca un nou motor pentru Mercedes-Benz SLK 350 R171. Seria M272 este noua generatie de motoare V6 Mercedes.

Despre motorul VK56DE de la Nissan

Despre motorul VK56DE de la Nissan

Motorul VK56DE a aparut in 2003 ca ​​unitate de putere pentru modelul Nissan Armada de pe piata americana.

Despre motorul 2AZ de la Toyota

Despre motorul 2AZ de la Toyota

Motorul de 2.4 litri numit 2AZ face parte din seria AZ lansata in anul 2000. Motorul 2AZ este cel mai vechi frate al modelului 1AZ.

Despre motorul K20C1 de la Honda

Despre motorul K20C1 de la Honda

Motorul turbo 2.0L al lui Honda are un cap cilindric ( chiulasa ) usor din aluminiu. Galeria de evacuare este turnata cu chiulasa ca o unitate.

Motorul SkyActiv-G de 1.5 litri

Motorul SkyActiv-G de 1.5 litri

Motorul SkyActiv-G de 1.5 litri (P5-VPS, P5-VP (RS)) este o versiune mai mica a motorului de 2.0 litri din seria SkyActiv.

Despre motorul M40B18 de la BMW

Despre motorul M40B18 de la BMW

Motorul este sigur, insa in prezent este greu sa gasesti o masina cu acel motor si kilometraj putin.

Despre motorul M40B16 de la BMW

Despre motorul M40B16 de la BMW

In proiectarea acestui mic motor s-a folosit motorul M40B18, care are o capacitate de 1.8 litri si o cursa mai lunga a pistoanelor.

Despre motorul QR25DE de la Nissan

Despre motorul QR25DE de la Nissan

Motorul QR25DE de 2,5 litri este tehnic copia lui QR20DE, cu exceptia catorva detalii.

Despre motorul EJ20 de la Subaru

Despre motorul EJ20 de la Subaru

Acest motor face parte din seria EJ, care a aparut pentru prima data in 1989 sub capota Subaru Legacy.