De ce se supraincalzeste motorul?

De ce se supraincalzeste motorul?

In acest articol vom vorbi despre o problema destul de intalnita la masinile cu un numar mai mare de kilometri si anume despre supraincalzirea motorului. Cel mai urat scenariu este sa vezi acul de la lichidul de racire in zona rosie.

Unele probleme mecanice ale masinilor pot fi remediate prin schimbarea unei piese rapid si fara costuri prea mari, dar unele probleme iti vor consuma foarte mult din timp si din bani deoarece nu-i dai de cap asa de usor. Una dintre cele mai neplacute si cele mai mari probleme sunt atunci cand motorul masinii nu functioneaza cum trebuie sau se defecteaza de tot.

Cel mai intalnit simptom cand un motor “este pe duca” este supraincalzirea acestuia. Daca vi s-a intamplat sau vi se intampla vreodata sa vedeti acul care indica temperatura lichidului de racire in zona rosie si becul de avertizare aprins, cel mai bine ar fi sa opresti pe dreapta pana nu agravezi si mai tare situatia.

In momentul in care temperature lichidului de racire din motor ajunge la peste 110-115 C, pot aparea si de cele mai multe ori apar probleme destul de grave si costisitoare. Ca si prime semne ar putea fi, abur iesind de sub capota sau martorii de avertizare din bord.

Cele mai multe motoare cu ardere interna de pe piata sunt prevazute cu sisteme de racire pentru lichid, care elimina caldura cu ajutorul unui radiator. Pentru cei care au ceva cunostinte de termodinamica si nu numai, principiul de functionare este urmatorul, lichidul de racire (in acest caz antigelul) trece prin motor (prin toate orificiile special create pentru o eficienta maxima) preia caldura de la diverse componente, dupa care pompa de apa il duce printr-un radiator (montat frontal) unde este racit cu ajutorul unui flux de aer care trece prin grila fata si prin radiator. Tot acest sistem de racire este alcatuit din: pompa de apa, termostat, radiator, furtunuri si diferite valve.

Supraincalzirea motorului apare de cele mai multe ori din cauza defectarii unei componente precizate mai sus. In multe cazuri apar scurgeri in sistemul de racire, antigelul se scurge afara din instalatie si este inlocuit cu aer. Odata inlocuit cu aer, acesta va duce la blocaje in sistemul de racire, lucru care va determina supraincalzirea motorului.

De asemenea un defect foarte intalnit este cel al pompei de apa. Pompa de apa are un rol foarte important in sistemul de racire a motorului, ea asigura circulatia lichidului de racire prin motor In cazul in care ea cedeaza ( rulmentul sau rotorul acesteia se defecteaza) motorul implicit se va supraincalzi.

Daca afara temperaturile sunt sub pragul inghetului iar antigelul nu este suficient de concentrate atunci pot aparea blocaje din cauza congelarii acestuia (cunoscutul dop de gheata in sistemul de racire). Acest lucru poate duce din nou la supraincalzirea motorului.

Desi pare sa nu aiba legatura, uleiul din motor are o foarte mare legatura cu supraincalzirea motorului. Uleiul joaca un rol crucial in lubrifierea motorului si pentru reducerea frictiunii dintre piese. Daca uleiul nu este cel corespunzator si nu face fata sa reduca frictiunea, atunci temperatura componentelor interne a motorului va creste si tot odata vor supraincalzi motorul.

Daca mergeti la un service cu probleme la sistemul de racire, de cele mai multe ori mecanii vor inlocui majoritatea sistemului. Vor inlocui pompa de apa, antigelul, termostatul, uleiul din motor, termoflotul ( daca este cazul) si vor curata (spala cu solutii special) radiatorul.

Un sfat ar fi sa preveniti supraincalzirea motorului. De aceea recomand tuturor soferilor sa inlocuiasca lichidul de racire si uleiul motorului asa cum este precizat in manualul de utilizare a masinii. Deobicei antigelul se inclocuieste odata la 2 ani, si se verifica concentratia sa odata la 6 luni (toamna si primavara) iar uleiul se schimba undeva la 10.000 km. De asemenea si pompa de apa se schimba odata cu distributia, adica undeva la 60.000 km.

Da, dar ce facem daca se supraincalzeste motorul?

Daca ajungeti in situatia in care motorul se supraincalzeste si sunteti in vacanta sau la un drum mai lung, departe de casa atunci trebuie sa procedati asa. Odata ce ati observant ca acul care indica temperature lichidului de racire este in zona rosie (110-115 C) si martorul de avertizare aprins, prima si prima data opriti pe dreapta de urgenta, opriti motorul, dupa care deschideti cu grija capota, sa nu fie vreun furtun fisurat si in momentul in care deschideti capota, apa fierbinte sa sara pe dumneavoastra. Dupa ce ati deschis capota, asteptati putin timp sa se raceasca si analizati situatia, uitati-va dupa furtune fisurate sau scurgeri de antigel.

Daca sesizati vreo scurgere de antigel, atunci aveti doua solutii in functie de cat de mari sunt pierderile de antigel. Daca pierderea nu este asa de mare, puteti complete cu apa (numai dupa ce s-a racit bine motorul, pentru a putea deschide capacul de la vasul de expansiune/ radiator). Dar daca pierderile de antigel sunt prea mari, singura solutie este sa sunati la un service care sa trimita o masina sa va remorcheze, altfel riscati sa produceti pagube foarte mari.

Daca nu vedeti nici o pierdere de antigel, atunci cel mai probabil ori a cedat pompa de apa ori termostatul. Si in acest caz trebuie sa sunati la un service care sa trimita o platforma dupa voi, mai bine nu va riscati sa mergeti asa deoarece la aceste temparaturi riscati sa stricati tot motorul, asa aveti sanse sa nu aveti avarii prea mari.

Noi am fost in aceasta situatie acum cativa ani, in vacanta. Ni s-a aprins in bord martorul STOP, overheating si acul de la antigel era pe rosu. Am oprit de urgenta pe dreapta, am oprit motorul, am deschis capota si nu am gasit nici o scurgere de antigel.

Am asteptat 30 min cat s-a racit mai bine motorul dupa care am mai mers cu masina undeva la 500-1000 m, in prima parcare pe care am gasit-o. Am asteptat sa se raceasca motorul bine, dupa care am zis sa dam jos termostatul, cu speranta ca defectul este de acolo si nu de la pompa de apa sau mai rau de la garnitura de chiulasa. Dupa 30 min am reusit sa dau jos termostatul si sa completez cu lichid de racire ( cu apa de fapt ca nu aveam antigel). Din fericire de acolo a fost problema, ne-am continuat vacanta fericiti. Dar nu la toti se intampla la fel, la noi a fost un caz fericit.

Dar ca si un sfat ar fi acela de a va verifica periodic masina si sa schimbati la timp toate piesele nu sa asteptati pana cand acestea cedeaza de tot, fiindca este posibil sa va lase cand va este lumea mai draga.

Sursa foto: jordantoyota.com, toyotaoforlando.com, rac.co.uk

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...