De ce sunt taxiurile galbene?

De ce sunt taxiurile galbene?

Cu toti stim ca un taxi e galben, cand vedem pe strada o masina galbena prima data ne gandim ca este un taxi asa cum in momentul in care vedem un Logan alb cu geamuri fumurii prima data ne gandim la o masina de politie neinscriptionata. Lasand glumele toti stim de taxiuri galbene dar sunt sigur ca foarte dar foarte putina lume stie de ce sunt glabene, cand au aparut si de ce sunt glabene si nu orice alta culoare. Aceste curiozitati le vom afla in articolul de astazi.

  

Primul taxi

 

Pentru inceput trebuie sa stim ca prima masina de taxi sau primul “taxiu” galben a aparut in New York in anul 1912. Acest taxi ii apartinea unui vanzator de masini pe nume John Hertz care a venit cu o idee inovatoare pe aceasta piata.

Cum si in acea perioada, precum si in zilele noastre reclama face cel mai mult. Acest vazator s-a gandit ca cea mai buna reclama pe care si-o poate face este sa faca taxiurile sale mai vizibile pe strada decat cele ale concurentei, astfel dupa mai multe incercari de culori a ajuns la concluzia ca galbenul este cea mai stridenta, cea mai vizibila atat de la apropiere cat si de la distante mai mari. Aceasta strategie diferita de concurenta i-a adus lui John profituri destul de mari dar pe langa partea materiala a intrat in istorie.

Pana si in ziua de azi ideea lui fiind adoptata de toate firmele de taximetrie. Ce e foarte important de stiut este ca nu toate taxiurile sunt galbene, mai sunt unele si negre (in Uk taxiurile sunt negre), albe sau alte nuante deschise dar despre aceste culori vom vorbi putin mai incolo, tot in acest articol. 

Primul taxi galben avea un tarif de 0.50 centi per mila iar 2 ani mai tarziu dupa aparitia acestui taxi a aparut si o firma numita “Yellow Cab” in Chicago detinuta tot de John Hertz iar aici toate automobilele erau de culoare galbena.

Putem spune ca el a fost cel care a inventat acest “trend” care surprinzator rezista negresit si in ziua de astazi, deci cam cea mai buna strategie de marketing daca o putem spune asa. Desi totul mergea foarte bine in anul 1925, John si-a vandut compania cu cele 2700 de vehicule care actionau in marile orase precum New York, Chicago, Philadelphia sau Kansas. 

Problema era ca doar firma lui adica “Yellow Cab” avea voie practic sa aiba masini galbene pe taxi, nimeni altcineva nu putea avea aceasta culoare, dar ulterior dupa succesul lui John si al companiei sale, judecatorii Statelor Unite au luat decizia ca orice alta firma de taximetrie sa poata folosi culoarea galbena pe masini, sa fie o anumita egalitate intre firme. De aici cred ca toti stiti ce a urmat, cam toate taxiurile din SUA au devenit galbene si nu numai, incet, incet toate taxiurile din lume au adoptat aceasta culoare foarte populara. 

 

De ce unele taxiuri au alte culori?

 

Daca tot am precizat de faptul ca in UK taxiurile au culoarea neagra trebuie sa si explicam de ce. Motivul este unul foarte simplu si scurt, din punct de vedere economic s-a ales pastratrea culorii negre deoarce in Uk primele firme de taxiuri erau formate din Austin FX3, acele masini clasice pe care le vedem in filme, acele masini putin mai ciudate care seamana cu Chrysler PT Crusier. 

Aceste masini veneau din fabrica avand culoarea neagra iar cei ce le cumparau le-au pastrat asa pentru a nu efectua cheltuieli suplimentare. Din ce informatii avem, Uk ar fi cam singura tara care are taxiuri de culoare neagra, deci pe langa faptul ca ei circula pe partea cealalta fata de restul lumii (impreuna cu alte cateva state) mai au si taxiurile de alta culoare.

In Germania culoarea oficiala a taxiurilor este bej, aici nu este o poveste prea intresanta sau un anume motiv pentru care au aceasta culoare, pur si simplu la ei sunt bej. Ca un mic sfat, multe masini care ajung la noi in tara din draga Germanie sunt de culoare bej deoarece au foarte multi km la bord (dupa o lunga viata pe taximetrie) si odata aduse la noi in tara incep sa cedeze componente destul de importante rand pe rand, motivul fiind rulajul foarte mare, mai ales in oras.

 

De unde a aparut termenul de “taxi”?

 

Cuvantul “TAXI” a aparut prima data in Italia. Francesco Tasso (1459-1517) este unul dintre fondatorii primului serviciu european postal. Din motive politice toate mijloacele lui de transport (in acea perioada erau carele trase de cai) aveau culoarea galbena deoarece era neutra si nu ofensa pe nimeni in acea perioada. 

Toate inventiile fondatorului l-au impresioant pe imparatul Austriei, care l-a decorat cu titlul de “Torre e Tasso” iar ulterior a luat denumirea de “Thurn und Taxis” si de aici vine si numele de TAXI. Da, nu este cea mai buna explicatie sau cea mai concludenta dar asta e, asa a aparut termenul de “TAXI”.

Conditiile pentru un taxi

 

In ziua de azi, la noi in tara masinile trebuie sa indeplineasca cateva conditii pentru a putea lucra ca si taxi, in primul rand sa nu fie mai vechi de 5 ani la inscrierea lor in registru. Ele pot functiona 10 ani de la inscriere, deci taxiurile de la noi din tara au maxim 15 ani vechime.

Masina trebuie sa fie de culoare galbena in proportie de minim 70% (multi taximetristi nu colanteaza bara fata si bara spate deoarece ele se zgarie si se lovesc cel mai repede si nu are rost). Mai sunt orase si la noi in tara care nu mai adopta culoarea glabena ci cea alba (Brasovul de exemplu, unde taxiurile sunt albe).

Cea mai ieftina solutie fiind colantarea masinilor. Iar orice conducator (taximetrist) trebuie sa indeplineasca anumite prevederi, sa aiba cel putin 2 ani de permis si sa detina un atestat valabil pentru a practica taximetria. Tarfiul la noi in tara variaza in funtie de oras dar mereu se invarte in jurul valorii de 2.50 lei per km, pornirea 2.5 lei si undeva la 25 lei pe ora de asteptare. Dar toata lumea stie ca aceste preturi sunt negociabile cu soferul, nu se merge mereu pe “ceas”.

 

Alternativa taxiurilor

 

Mai nou, de cativa ani au aparut mai multe firme care presteaza servicii de transport (strainii au vazut ca aceasta nisa nu a fost prea mult atinsa de tehnologie iar acum au hotarat sa profite de aceasta ocazie) dar nu sunt de tipul taxi clasic. Aici masinile fiind doar inscriptionate de cele mai multe ori cu Uber pe ele dar in rest sunt niste masini normale in trafic. Fiecare tip de transport are avantajul sau, taxiul clasic il poti lua din strada fara sa ai nevoie de un telefon inteligent de pe care sa-ti comanzi un “uber”. Dar Uber are avanatajul ca-ti ofera posibilitatea sa platesti cu cardul, online si sa stii pretul exact.

 

 

Sursa foto: archinect.com

Articole similare
Tipuri de placute de frana, care sunt mai bune pentru masina ta?

Tipuri de placute de frana, care sunt mai bune pentru masina ta?

Ce sunt si ce rol au placutele de frana? Ce inseamna o placuta de frana de calitate? Ce tipuri de placute de frana exista?

Care sunt semnele ca trebuie sa iti schimbi garnitura de chiulasa?

Care sunt semnele ca trebuie sa iti schimbi garnitura de chiulasa?

O garnitura defecta poate duce la probleme mult mai mari pe viitor, incepand de la un consum ridicat de ulei pana la consumul excesiv de lichid de racire.

Totul despre sistemul Angel Eyes de la BMW

Totul despre sistemul Angel Eyes de la BMW

Cum s-ar traduce din engleza, ochi de inger sunt o inventie a bavarezilor cu care au reusit sa atraga foarte multa lume care sa le cumpere masinile.

De ce se murdareste filtrul de ulei?

De ce se murdareste filtrul de ulei?

Cand trebuie schimbat filtrul de ulei si care este rolul lui?

De ce se supraincalzeste motorul?

De ce se supraincalzeste motorul?

In acest articol vom vorbi despre o problema destul de intalnita la masinile cu un numar mai mare de kilometri si anume despre supraincalzirea motorului.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Cap bara: Ce este capul de bara si ce face?

Atunci cand capul de bara este defect suspensia fata se slabeste. Cu cat suspensia se slabeste mai mult, soferul o sa simta vibratii in volan.

De ce intra uleiul de motor in filtrul de aer?

De ce intra uleiul de motor in filtrul de aer?

Uleiul de motor nu trebuie sa fie niciodata in filtrul de aer. In functie de modul cum a ajuns acolo, pot fi necesare reparatii majore sau minore.

De ce trepideaza masina cand franati?

De ce trepideaza masina cand franati?

Principalele cauze ale acestei probleme sunt placutele de frana, etrierele si discurile de frana dar astea nu sunt singurele cauze.

Ce ulei de servodirectie sa alegi?

Ce ulei de servodirectie sa alegi?

Sfatul nostru este sa cumparati mereu ulei de inalta calitate pentru a va proteja sistemul hidraulic ( in cazul nostru sistemul de servodirectie).

Ce este un test de compresie?

Ce este un test de compresie?

Un test de compresie va dezvalui starea pieselor motorului masinii, astfel vom sti ce piese trebuie schimbate si care inca sunt in stare buna.

Ce inseamna vascozitatea uleiului de motor?

Ce inseamna vascozitatea uleiului de motor?

Este necesar sa va asigurati de vascozitatea corecta a uleiului folosit si cereti sfatul unui mecanic atunci cand inlocuiti si filtrul si uleiul.

Ce culoare are uleiul de transmisie?

Ce culoare are uleiul de transmisie?

Amintiti-va ca o alta culoare decat rosu sau chihlimbar nu indica neaparat o problema. Indiferent de culoarea fluidului, trebuie sa acordati importanta.

Ce inseamna codul de eroare P0010

Ce inseamna codul de eroare P0010

Aceasta eroare scoate in evidenta o problema la circuitul de actionare a pozitiei arborelui cu came "A" (cilindrul 1)

Ce este codul de eroare P0006?

Ce este codul de eroare P0006?

P0006 se refera la circuitul de control al valvei "A" de inchidere fortata a alimentarii cu combustibil/ scazut.

Ce rol are cutia de viteze?

Ce rol are cutia de viteze?

Afla de la noi tot ce trebuie sa stiti despre ce rol are cutia de viteze, explicatie detaliata a functionarii.

Ce inseamna codul de eroare P000A?

Ce inseamna codul de eroare P000A?

Miscarea supapelor este tot timpul monitorizata si atunci cand apare o eroare in functionarea supapelor de admisie acest cod va aparea.

De ce nu treci testul de emisii la ITP

De ce nu treci testul de emisii la ITP

Ca in cazul oricarui alt test, exista standarde specifice pe care trebuie sa le treaca toate automobilele pentru a se deplasa pe strazi.

Stage 1 Alfa Romeo 159 1.9 JTDm. Care sunt diferentele?

Stage 1 Alfa Romeo 159 1.9 JTDm. Care sunt diferentele?

In acest articol iti vom arata care este diferenta dupa resoftare, unde puteti face stage 1, ce garantii aveti si mai ales, cat va costa tot procesul.

De ce nu indica corect nivelul combustibilului?

De ce nu indica corect nivelul combustibilului?

In acest articol vom vorbi despre motivul pentru care la unele masini acul care indica nivelul de combustibil din rezervor nu merge deloc sau merge gresit.

Ce este, de fapt, un electromotor auto?

Ce este, de fapt, un electromotor auto?

Ce este electromotorul masinii si cum functioneaza. Care sunt simptomele cand se defecteaza electromotorul?

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Mai sunt cazuri in care rugina a “mancat” pur si simplu tot metalul, in acest ca avem o singura solutie, cea de a petici zona afectata.

De ce se opreste masina in mers?

De ce se opreste masina in mers?

O masina niciodata nu se opreste in mers din senin, ci va transmite diferite semnale de avertizare inainte.

Ce inseamna codul de eroare OBDII P0002

Ce inseamna codul de eroare OBDII P0002

Acest cod este stocat cand este detectata o citire anormala de tensiune in circuitul electronic al regulatorului volumului/presiune de combustibil.

Ce este codul de eroare OBD2 P0005?

Ce este codul de eroare OBD2 P0005?

P0005 se refera la circuitul de control al valvei "A" de inchidere fortata a alimentarii cu combustibil /Deschis

La ce temperatura ingheata lichidul de parbriz?

La ce temperatura ingheata lichidul de parbriz?

Foloseste iarna lichid de parbriz special pentru iarna, pentru cativa lei in plus salvezi reparatii de cateva sute.

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzor ploaie: Ce este senzorul de ploaie?

Senzorul de ploaie este o dotare care merita toti banii, el automatizeaza procesul de stergere al parbrizului lasand soferul sa se concentreze la condus.

Unghi de fuga nealiniat? Ce trebuie sa faci?

Unghi de fuga nealiniat? Ce trebuie sa faci?

Unghiul de fuga incorect poate provoca o multime de probleme legate de condus si de uzura prematura a anvelopelor si a sistemului de suspensie si directie.

Te-a curentat usa masinii? Afla de ce!

Te-a curentat usa masinii? Afla de ce!

Sa puneti mana pe partea metalica a usii si sa simtiti o mica ciupitura? Un soc static de energie va loveste degetul si simtiti o ciupitura dureroasa.

De ce este importanta cartea service a masinii?

De ce este importanta cartea service a masinii?

Cartea service este importanta si atunci cand vrei sa vinzi masina, deoarece o istorie completa si oficiala a reparatiilor va influenta valoarea masinii.

Miros de ars la masina - ce poate fi?

Miros de ars la masina - ce poate fi?

Mirosul de ars poate aparea din varii motive si de obicei este un semn ca trebuie sa duci masina la o verificare, inainte sa se ajunga la defecte mai grave.