De ce vibreaza masina?

De ce vibreaza masina?

Daca esti posesorul unei masini de o perioada mai lunga de timp ai toate sansele sa intalnesti acest fenomen la ea si anume faptul ca masina ta poate sa vibreze.

Pot exista o multitudine de cauze in acest sens si un fapt deranjant este acela ca atunci cand iti conduci vehiculul vei simti vibratii ce vin dinspre compartimentul motor sau dinspre puntile masinii.

Aparent problema poate fi una simpla si relativ ieftin de rezolvat, dar putem lua in calcul si varianta de a intalni o situatie destul de complexa si care poate implica costuri ridicate ale reparatiei.

Printre posibilele cauze ale vibratiilor enumeram cele care provin de la compartimentul motor, de la transmisie, de la trenul de rulare sau chiar de la anvelope.

Sa nu uitam faptul si anume ca trebuie sa luam in calcul ca orice piesa aflata in miscare de rotatie si care nu este bine echilibrata sau poate a avut parte de anumite deformari poate sa produca aceste vibratii. O alta problema intalnita in aceasta situatie este deterioarea unor piese si aici vom recurge la inlocuirea lor.

Daca una dintre punti este si usor deformata aceasta ar putea fi o alta cauza pentru producerea de vibratii ale masinii.

Cu cat vom creste viteza de rulare cu atat vibratiile se vor intensifica. Din pacate putem intalni aceste probleme in urma unui accident mai grav sau in cazul in care avem parte de un soc in timp ce rulam, cum ar fi o groapa in asfalt destul de mare. Pentru acest fapt este foarte important sa verificam la un service autorizat daca nu cumva una dintre punti prezinta lovituri.

Explicatia pentru faptul ca vibratiile pot veni din compartimentul motor este aceea ca motorul nu functioneaza “rotund” lucru ce inseamna ca miscarea de rotatie a motorului este intrerupta prin neaprinderea amestecului combustibil din una sau mai multe camere de ardere.

Intalnim o serie de motive pentru care masina noastra poate vibra. Printre acestea gasim si bujiile defecte(in cazul motoarelor pe benzina), injectoare infundate, fluxul de aer prea scazut din cauza filtrelor de aer imbacsite sau filtre de combustibil infundate.

Un sfat util in acest sens este acela ca ar trebui sa incepeti cu remedierea celor mai simple si ieftine bineinteles cauze, cum ar fi filtrele de aer, bujiile, cablul acestora, filtrele de combustibil si in ultimul caz trebuie verificate starea injectoarelor.

Un alt exemplu este acela atunci cand soferul franeaza iar masina trepideaza. Motivul se datoreaza discurilor de frana, care nu mai sunt perfect paralele cu placutele de frana si cu etrierele. Acest fenomen il numim ovalizare insemnand ca forma rotunda nu devine ovala, ci doar se pierde centrarea.

Printre motivele care duc la aceasta ovalizare enumeram piesele auto de o calitate slaba dar si conducerea masinii intr-un mod gresit. Ovalizarea apare la inceput ca o trepidatie usoara ajungand apoi la unele din ce in ce mai puternice.

Ea apare atunci cand franam la o viteza mai mare insa cand discul se ovalizeaza mai puternic aceasta va vibra si la viteze mai mici. Ca si solutie in acest caz avem de ales intre rectificarea discurilor sau inlocuirea acestora cu un set nou, impreuna cu placutele de frana.

O alta cauza pentru care masina poate vibra apare in cazul deformarii jantelor, o problema intalnita destul de des. Motivul acestei trepidatii sunt gropile din carosabil dar si materialele de o calitate proasta ale fabricarii jantelor. De regula intalnim acest lucru in cazul celor care apartin unor marci necunoscute.

Pentru a rezolva aceasta problema sfatul este sa mergeti la o vulcanizare care indreapta jante. Tineti cont de faptul ca cele de tabla se pot indrepta destul de usor insa in cazul celor de aliaj este ceva mai dificil. Daca vom repeta aceasta operatiune de prea multe ori janta se poate fisura.

Un alt motiv pentru aparitia acestor vibratii sunt anvelopele. Daca sunt de o calitate proasta ele se vor deforma in timp sau se uzeaza neregulat si vor produce vibratii cand rulam cu anumite viteze.

Rotile fie sunt prost echilibrate fie acestea s-au dezechilibrat in timp. Trepidatia volanului poate fi mai mult sau mai putin sesizabila in functie de cat de dezechilibrate sunt rotile din fata dar depinde si de tipul de directie pe care o are masina (servodirectie, directie asistata electronic).

Astfel ca o masina cu directie asistata electronic va prezenta o vibratie mai slaba a volanului si acest fapt se datoreaza izolarii mai mari dintre coloana de directie si roti. Soferul poate simti vibratia fie printr-o trepidatie generala a masinii fie ceva mai subtil prin vibratia scaunului.

Echilibrarea rotilor trebuie sa se faca cel putin o data pe an, inaintea oricarui drum lung si cel mai sigur atunci cand simtiti aceste vibratii.

Se poate intampla ca plumbul cu care a fost echilibrata roata a sarit si s-a pierdut, sau cauza ar putea fi o groapa care care a dus la aparitia unei galme in anvelopa. Se mai poate ca janta sa se strambe deoarece exista un corp strain atasat de roata sau de anvelopa. In acest caz echilibrarea rotilor la o vulcanizare nu va rezolva complet problema.

O alta cauza a acestor vibratii ar putea fi caseta de directie. Aceasta are multe elemente toate fiind in miscare iar in cazul in care prind uzuri apare si jocul intre ele.

Daca intampinam probleme mari cu caseta de directie riscam sa ramanem fara directie in mers si sa producem un accident. De regula cand intalnim probleme cu caseta apar si scurgerile de lichid. Astfel daca simtim ceva in volan dar observam si pete de ulei sub motor cu siguranta trebuie sa verificam caseta si starea acesteia.

Pe timp de iarna putem intalni riscul ca o bucata de gheata sau zapada sa se ascunda sub janta si atunci cand rulam cu o viteza mai mare sa se produca trepidatii in volan. Acest caz este unul fericit deoarece problema se va rezolva destul de usor si ieftin.

In concluzie sunt multiple cauze pentru care o masina poata sa vibreze si indicat ar fi sa mergeti la un service auto pentru a se depista cu exactitate problema. Cu cat veti rezolva mai repede cu atat veti fi scutiti de costuri mai mari pe viitor.

Sura foto: healthconstitution.com.au, moogparts.eu, munichwest.com

Citeste si...
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde
Nu ai voie sa faci aceste lucruri cand semaforul intermitent este verde

In fiecare oras intalnim semafoare intermitente catre dreapta. Din pacate, rolul acestora si modul corect in care soferul trebuie...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...