Motorul V6 de 3,4 litri denumit 5VZ-FE a fost lansat in 1995. Acest motor a fost dezvoltat special pentru SUV-urile Toyota si vehiculele off-road. Motorul 5VZ-FE se bazeaza pe motorul 3VZ-FE.
Blocul cilindric din fonta este din 3VZ-FE, dar are o dimensiune mai mare a alezajului pentru cresterea deplasarii de la 3,0 litri pana la 3,4 litri. Motorul are o configuratie in forma de V cu un unghi de cilindri de 60 de grade.
Dimensiunea mai mare a gaurii necesita pistoane noi pentru a obtine un raport de compresie de 9,6: 1. In partea de sus a fiecarui bloc de cilindri, au fost instalate capete cilindrice din aluminiu DOHC cu patru supape pe cilindru.
Acestea sunt aceleasi ca si capetele 3VZ-FE, dar cu mici modificari. Anumite caracteristici ale arborelui cu came ale ambelor motoare sunt diferite.
Arborii cu came 5VZ-FE au fost reglati pentru un cuplu mai mare la turatii reduse comparativ cu 3VZ, ceea ce ofera un cuplu de varf mai mic, dar are o curba a cuplului aplatizata in cea mai mare parte a intervalului. Arborii cu came sunt actionati de cureaua de distributie.
Motorul a primit un nou colector de admisie cu traverse mai lungi, care de asemenea ajuta la producerea unui cuplu maxim la turatia joasa si medie a motorului. Sistemul de injectie a carburantului a fost modificat; inginerii au folosit o injectie de combustibil secventiala multiport (SFI).
Modelul 5VZ-FE a primit de asemenea un nou sistem de aprindere. Colectoarele de evacuare au fost optimizate pentru a produce mai multa forta. Motorul 5VZ a fost echipat cu un racitor de ulei si un nou ventilator mai productiv pentru lichidul de racire pentru a imbunatati situatia cu supraincalzirea pe terenul off-road.
Modelul 5VF-FE a devenit un motor excelent pentru vehiculele de teren si pentru camioanele comerciale produse de Toyota. A fost produs pana in 2004 si apoi inlocui cu motorul 1GR-FE.Modul preferat de a creste puterea si cuplul motorului 5VZ este de a instala un compresor pe acesta. Exista mai multe seturi de suruburi disponibile pe piata pentru acest motor V6, cum ar fi kitul de compresoare TRD care utilizeaza un compresor Eaton M62.
Aceasta actualizare necesita inlocuirea injectoarelor de combustibil de rezerva cu injectorul de combustibil de la motorul 2JZ-GE sau orice injector de inalta performanta pentru un consum mai mare de combustibil. Iesirea cu piese de baza inferioare (pistoane, tije de conectare, arbore cotit etc.) la impulsul de presiune intre 0,5-0,7 bar este de aproximativ 250-280 CP si mult cuplu.
Probleme ale motorului 5VZ-FE si fiabilitate
Modelul 5VZ este mai sigur decat predecesorul sau. Dar inca pot fi gasite probleme cu garnitura de chiulasa daca a avut loc supraincalzirea motorului.
Durata de viata a lui 5VZ este ceva mai lunga si este de 320.000 km. Cu o intretinere atenta si un ulei de inalta calitate, este posibil sa rulati mai multi km fara probleme.
Sursa foto: en.wheelsage.org, lowrangeoffroad.com