Despre conducerea preventiva pe timp de noapte

Despre conducerea preventiva pe timp de noapte

Conducerea preventiva pe timp de noapte este un subiect important si interesant de discutie. Un sofer bun este cel care cunoaste si respecta regulile de circulatie, dar si cum sa actioneze pentru a preveni orice situatie riscanta, cum ar fi un accident. In general, experienta la volan isi spune cuvantul in aceste cazuri limita, care pot aparea mai ales noaptea cand vizibilitatea este redusa si se instaleaza oboseala. Cu toate acestea, ar fi bine ca toti soferii sa cunoasca ce reprezinta conducerea preventiva si cum se circula corect pe timp de noapte.

 

Ce reprezinta conducerea preventiva?

 

 

 

Conducerea preventiva insumeaza actiunile unui sofer de anticipare si evitare a diverselor situatii limita din trafic pe baza carora se pot intampla accidente. Acest lucru inseamna ca un participant la trafic trebuie sa poata anticipa actiunile incorecte ale soferilor din jurul lui si sa stie cum sa se adapteze la conditiile meteo, de drum si vizibilitate, dar si de intensitate a traficului.

 

In esenta, a conduce preventiv inseamna a evita orice tip de pericol intalnit pe traseu in orice moment, indiferent de anotimp, moment al zilei sau tip de drum. Mai exact, a conduce in siguranta inseamna a intelege si preveni actiunile celorlalti participanti la trafic din fata, spate sau contrasens (masini si motociclete) si a pietonilor.

 

Citeste si despre: sfaturi de prevenire a accidentelor

 

Spre exemplu: intr-o noapte ploioasa cu vizibilitate redusa, un conducator auto circula regulamentar pe un drum cu o singura banda pe sens; de pe contrasens un alt conducator auto intra intr-o depasire fara a estima corect daca are timp sa finalizeze actiunea; primul sofer reactioneaza la timp, verifica rapid in oglinda retrovizoare daca exista alta masina in spate si, daca da, la ce distanta este, franeaza progresiv si directioneaza masina usor spre marginea drumului pentru a evita coliziunea frontala.

 

In acest caz, soferul a avut atentie distributiva. Circula regulamentar conform indicatoarelor de circulatie, a observat masina aflata in depasire, s-a asigurat in oglinda retrovizoare, a actionat frana din timp si a creat spatiul necesar pentru ca soferul de pe contrasens sa finalizeze depasirea fara nici un incident. Atentia distributiva este esentiala in conducerea preventiva pe timp de noapte, dar nu numai.

 

Conducerea preventiva vs conducerea defensiva

 

Din start trebuie constientizat faptul ca, pentru o siguranta sporita la volan, este necesar ca un sofer sa cunoasca tehnicile de conducere preventiva, dar si sa aiba un stil de conducere defensiv

 

Pe scurt, conducerea preventiva se caracterizeaza prin:

 

  • Cunoasterea teoriei si experienta practica - cunoasterea legislatiei rutiere actualizate

  • Prevederea - anticiparea oricarei situatii riscante

  • Vigilenta - concentrarea atentiei asupra tuturor factorilor care pot influenta circulatia (conditii meteo, reactiile altor soferi, modul in care functioneaza propriul vehicul etc.)

  • Judecata - analizarea situatiei si gasirea unei solutii adecvate 

  • Indemanarea - manevrarea corecta si in timp util a vehicului pentru a evita orice risc

 

Pe de alta parte, conducerea defensiva reprezinta:

 

  • Cunoasterea situatiilor riscante specifice pentru a le putea identifica rapid in orice moment

  • Intelegerea modului in care un vehicul se comporta intr-o situatie critica si a felului in care trebuie actionat pentru a rezolva problema

  • Adaptarea la o atitudine defensiva pentru a putea preveni un conflict

 

Situatia se schimba, insa, pe timp de noapte atunci cand pot interveni mai multi factori cum ar fi: oboseala, vizibilitatea foarte redusa pe anumite portiuni de drum sau conditiile meteo nefavorabile. Astfel, este necesar ca un sofer sa cunoasca tehnicile de conducere preventiva specifice pe timp de noapte.

 

Tehnici de conducere preventiva pe timp de noapte

 

Avand in vedere ca aproximativ 90% din reactiile unui conducator auto se bazeaza pe vedere, iar aceasta scade destul de mult noaptea, condusul pe intuneric devine periculos. In acelasi timp, in momentul in care soarele apune, un sofer experimenteaza si diminuarea vederii periferice, a recunoasterii culorilor si a perceptiei. Astfel, pe timp de noapte, un conducator auto va fi mai putin alert si poate avea reactii intarziate.

 

Statisticile arata ca 49% din accidentele mortale au loc pe timp de noapte, cu o rata de fatalitate / kilometru foarte ridicata, chiar daca traficul este redus. In acest caz, condusul preventiv este considerat cea mai buna solutie in aceasta perioada a zilei. Va prezentam aici cateva tehnici de conducere preventiva pe timp de noapte:

 

  • Verificarea masinii inainte de a pleca la drum - in primul rand, un sofer se bazeaza pe masina atunci cand porneste la drum. Aceasta trebuie sa functioneze in parametri, mai exact: sa aiba revizia de ulei de motor si filtre facuta la timp, discurile si placutele de frana schimbate la termen, amortizoarele si arcurile verificate si inlocuite daca este cazul, ambreiajul, distributia si revizia la cutia de viteze (daca este automata) efectuate la timp, farurile sa fie reglate corespunzator si sa nu existe becuri arse la faruri si stopuri.

  • Respectarea regulilor de circulatie din interiorul masinii - pozitia comfortabila la volan este foarte importanta pe timp de noapte. In acelasi timp, centura de siguranta trebuie purtata in permanenta, iar oglinda retrovizoare cat si cele laterale trebuie ajustate corect pentru un plus de vizibilitate. Evitarea oricarei distrageri, cum ar fi telefonul, este un lucru esential.

  • Respectarea regulilor de circulatie pe sosea - urmarirea tuturor indicatoarelor de circulatie de pe traseu, respectarea limitei de viteza impuse pe diferite sectoare de drum, utilizarea fazei lungi pe drumurile fara iluminat public doar atunci cand nu exista riscul de a orbi alti conducatori auto, mentinerea distantei corecte fata de vehiculul din fata etc..

  • Evitarea conducerii unui vehicul sub influenta oboselii - in acest caz exista un risc mult mai ridicat de accident. Un sofer obosit nu mai are aceleasi reflexe si nu mai poate reactiona la fel de rapid ca atunci cand este odihnit.

  • Invatarea tuturor trucurilor si sfaturilor pentru anumite situatii - spre exemplu, daca din contrasens se apropie un vehicul cu faza lunga pornita, soferul trebuie sa-si mentina privirea pe partea dreapta a drumului pe care circula, dar sa fie in continuare atent la alte posibile pericole din jur.

 

Conducerea preventiva pe timp de noapte este un lucru care poate salva un sofer din situatii critice. Este indicat pentru orice tip de conducator auto sa cunoasca aceste reguli si sa le aplice ori de cate ori are ocazia pentru a evita un accident. Important de retinut este faptul ca noaptea toate simturile sunt scazute in intensitate si, din acest motiv, vigilenta trebuie mentinuta la maxim.

 

 

Citeste si despre: sfaturi de urmat inainte de a pleca la drum lung

 

 

 

Sursa foto: pexels.com, shutterstock.com, videohive.net

Articole similare

Ce inseamna codul P0842? Definitia codului OBD-II P0842 ? Ce cauzeaza codul P0842? Care sunt simptomele codului P0842?

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a gazului de esapament - senzorul 2, bancul 2.

Vrei sa schimbi evacuarea noii tale masini? Iti vor anula garantia pentru asta? Vezi aici mai multe detalii.

Acest cod se refera la eroarea sistemului EVAP - defectiune la circuitul de ventilatie - circuit scurtcircuitat.