Despre motoarele diesel si sportivitate

In articolul de astazi vom vorbi despre un subiect care nu este asa de dezbatut. Si anume, de ce nu se fabrica masini sport cu motor diesel? Da, poate multi dintre voi v-ati intrebat la un moment dat de ce nu se fabrica masini din divizia sport diesel.

Aici nu intra in discutie masinile care au motoare diesel si pachete exterioare sport. Vom vorbi despre mai multe aspecte legate de partea tehnica. Dar mai intai trebuie sa ne uitam putin in istorie, de exemplu Skoda a avut pe piata si modelul sport pe Octavia 2.

Se numea VRS si era echipata cu un motor de 2 litri care dezvolta 170 cp si 360 nm. Acesta era un model de masina “sport” dar cu motor diesel, beneficia de un aspect mult mai sportiv decat cele normale dar si puterea era putin mai mare decat una normal.

Desigur era si modeleul de Octavia 2 RS care era dotata cu un motor de 2 litri pe benzina cu turbo care dezvolta 200 cp, dar ideea este ca aveai la dispozitie si o varianta diesel mai sportiva.

De exemplu si Vw a scos pe piata modele de masini sport diesel de la Vw golf 5 incoace exista versiunile GT sau GTD care sunt optiunea pentru cei care doresc o masina sport dar diesel (pentru cei care fac foarte multi km).

 

Citeste si despre: raport compresie diesel si benzina

 

 

Golf 5 GTD venea dotat tot asa cu un motor diesel de 2 litri care dezvolta 170 cp si 350 nm. Mai nou si cei de la Bmw au scos pe piata variante sport diesel, de exemplu cele M550D (seria 5, x5), care la baza era tot un motor de 3 litri, doar ca avea in dotarea 3 sau chiar 4 turbine si dezvolta de la 313 cp pana la 381 cp si pana la 700 nm, deci putem spune ca avea ceva putere plus aspectul mai agresiv fata de una normala.

Deci da, masini sport diesel s-au fabricat, dar nu erau cine stie ce, erau doar aceleasi motoare doar ca putin modificate sa dezvolte o putere mai mare fata de celelalte modele normale. Dupa noi asta a fost doar e strategie de marketing, adica bine, aspectul este altul si chiar merita, insa puterea motorului nu este asa de uimitoare in nici un caz. Adica nici un model prezentat mai sus nu se compara cu acelasi model dar din divizia sport (RS, M, GTI, R, AMG, etc).

Astea erau niste optiuni pentru cei care doreau o masina diesel (deoarece parcurg multi km) dar in acelasi timp sa aiba o mica inclinatie spre sportivitate, asa ca inginerii de la marile companii auto au acoperit si aceasta cerinta. Cei drept aceste modele au fost si sunt apreciate de multi conducatori deoarece ai si un consum decent fata de motoarele de pe modelele sport. 

Un motiv pentru care nu se monteaza motoare diesel pe masinile sport ar fi si plaja de turatii, de exemplu la un motor diesel linia rosie se afla la 5500 rpm (unde intra limitarea) pe cand la un motor pe benzina linia rosie se afla in mijlocul valorii de 6500 rpm, la unele masini chiar si la 7500 rpm.

Deci plaja de turatii este mult mai mare si pe deasupra la diesel dupa 4500 rpm motorul nu mai dezvolta putere, deci doar se tureaza dar nu dezvolta si putere. Diesel-ul nu mai este eficient la turatii mari deoarece el are o compresie mult mai mare si dezvolta puterea la turatii joase, el este conceput mai mult pentru vehicule utilitare sau masini cu care sa faci drumuri lungi, la mers constant, nu accelerari bruste si condus foarte sportiv.

Dar totusi inginerii au inbunatatit asa de mult acest motor astfel incat sa se asemene destul de mult cu un benzinar si sa devina cat mai sportiv cu putinta. 

De exemplu in anul 2017 marea companie producatoare de masini, VW si tot grupul VAG anunta ca nu vor mai produce masini diesel si se vor concentra mai mult pe producerea de masini electrice, hybrid si pe benzina. Dar spre surprinderea tuturor in anul 2018 cei de la Audi scot pe piata noul Audi SQ7 diesel, da diesel, un TDI “sport”.

 

Citeste si despre: ce este cuplul motorului

 

 

Acest SQ7, avea in dotare un motor diesel, V8, de 4 litri cu 2 turbine (BiTurbo), dezvolta 435 cp si 900 nm, intre 1250 si 3250 rpm. De asemenea acest SUV mai ascunde ceva sub capota si anume un compresor electric, foarte bine reglat astfel incat el reduce aproape la 0 fenomenul de turbo-lag.

De asemenea acest motor lucreaza in paralel cu o cutie automata in 8 rapoarte si tractiune integrala. In aceasta configuratie, SQ7 realizeaza 0-100 km/h in 4.8 sec, iar viteza maxima este limitata la 250 km/h. Deci da, putem spune ca exista si un fel de masini sportive diesel, cum ar fi acest SQ7 care concureaza cu rivalii sai pe benzina.

Un alt exemplu ar fi ultimul model de seria 5 de la Bmw, M550d xDrive, care are in dotare un motor de 3 litri, cu 4 turbocompresoare, da, ati auzit bine, 4 turbocompresoare si o tehnologie care pana acum era folosita doar la supercar-uri. Acest model dezvolta 400 cp la 4.400 rpm si un cuplu maxim de 760 nm disponibili inca de la 2.000 rpm.

 

Cu toate acestea, producatorul declara ca masina scoate un consum mediu mixt uimitor de 5.5-6.6 l/km. Acest model face 0-100 km/h in doar 4.4 secunde si atinge viteza maxima de 250 km/h (limitata electronic, nu ca nu ar putea mai mult). Deci da sunt si diesel-uri performante, dar nu cred ca se pot compara cu un benzinar, mai ales ca in ultimul timp au progresat foarte mult de exemplu Bmw M5 F90 competiton face 0-100 km/h in 3.1 sec. 

Motoarele diesel nu dezvolta asa de multa putere si nu au o plaja asa de mare de turatie ca un benzinar, dar dezvolta un cuplu mult mai mare ceea ce le ajuta mai ales in cazurile unor masini mai grele cum a fost in cazul SQ7-lui.

 

Citeste si despre: fiabilitatea motorului diesel vs benzina

 

 

Sursa foto: motor1.com, teslarati.com, autoguru.at

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate