Despre motorul 3UR-FE de la Toyota

Despre motorul 3UR-FE de la Toyota

Motorul 3UR-FE este membru al noii familii UR a Toyota. Acesta este un V8 de 5.7 litri cu bloc si chiulasa de aluminiu. Acest motor este cea mai mare versiune de deplasare a familiei UR, proiectata pentru a fi utilizata si in camioanele grele Toyota (Tundra, Sequoia, Land Cruiser si Lexus LX570). Motorul 3UR-FE a devenit un inlocuitor potrivit pentru modelul 2UZ-FE de 4.7 litri.

Ca si alti membri ai familiei sale, care include si 1UR-FE / FSE, 2UR-GSE / FSE, modelul 3UR-FE are un bloc de cilindri din aluminiu cu un unghi “V” de 90 de grade. Toate motoarele UR au o dimensiune a gaurii de 94 mm.

Exista o cursa de 102.0 mm pentru cresterea deplasarii la 5.7l. Modelul 3UR are propriul sau arbore cotit din otel forjat, cu sase greutati de echilibru, tije forjate si niste pistoane din aliaj de aluminiu cu un strat de rasina. Patru jeturi de ulei din bloc racesc pistoanele cu ulei.

Capetele 3UR-FE au acelasi design. Acestea sunt capete de cilindru din aliaj de aluminiu cu carcase pentru arbori cu came, patru valve pe cilindru (doua valve de evacuare si doua valve de admisie) si arbori cu came duble deasupra. Valvele sunt actionate de brate oscilante. Motorul 3UR-FE are tacheti hidraulici.

Motorul utilizeaza doua lanturi principale de distributie pentru arborii cu came. Fiecare arbore cu came de admisie actioneaza arborele cu came de evacuare prin lantul de distributie secundar. Toate lanturile au un dispozitiv de intindere a lantului care utilizeaza presiunea uleiului si un arc.

Motorul poate controla unghiurile de admisie si evacuare a arborelui cu came prin sistemul dual variabil al supapelor - sistem inteligent (VVT-i dual).

Galeria de admisie a autovehiculului 3UR-FE este fabricata din material plastic si dotata cu Sistemul Inductor de Control Acustic al Toyota (ACIS). Acest sistem permite schimbarea unei lungimi a orificiilor de admisie in functie de turatiile motorului. Modelul 3UR-FE are un corp de acceleratie fara legatura cu unghiul de acceleratie controlat electronic de catre ETCS-I (Sistem electronic de control al acceleratiei - inteligent).

Modelul 3UR-FE utilizeaza numai o injectie secventiala de combustibil (SFI), nu exista o injectie directa. Masa si debitul de aer sunt masurate cu ajutorul unui contor de aer de tip slot-in care are si un senzor de temperatura a aerului incorporat.

Exista, de asemenea, sistemul de aprindere cu sistem de dezaburire (Sistem de aprindere directa) al Toyota, care a utilizat bobine individuale de aprindere pentru fiecare cilindru. Modelul 3UR are bujii cu varf de iridiu cu interval de service prelungit.

Motorul de 5,7 litri are 4-2-1 colectoare de evacuare din otel inoxidabil (anteturi). Structura 4-2-1 sau semidubla reduce interferenta gazelor de evacuare si asigura un cuplu mai mare la viteza medie. Pentru a respecta standardele inalte de emisie, motorul are doua convertoare catalitice pe trei cai ceramice pe ambele parti si sistemul de recirculare a gazelor de esapament (EGR).

Aplicabilitate: Toyota Tundra, Toyota Sequoia, Toyota Land Cruiser 200, Lexus LX 570

Probleme ale motorului 3UR-FE si fiabilitate

Modelul 3UR-FE este motorul cel mai fiabil si durabil pentru familia de motoare UR. Toyota a facut peste 1,3 milioane kilometri de testare a durabilitatii pentru acest motor. In realitate, modelul 3UR-Fe poate functiona cu mai mult de 650.000 km linistit, cu intretinere regulata, folosind combustibil si ulei de inalta calitate.

Dar nimic nu este perfect si acest motor la fel. Modelul 3UR-FE are o problema cu cocsificarea segmentilor de ulei ale pistoanelor, ceea ce a cauzat un consum ridicat de ulei. Dupa aceea, consumul de ulei creste in timp. Pentru a evita aceasta problema, utilizati numai uleiul recomandat de inalta calitate si urmariti nivelul uleiului.

Senzorul sistemului de ventilatie al carterului 3UR-FE nu functioneaza prea des, iar sistemul electronic de acceleratie ETCS-i nu este la fel de fiabil cum ar trebui sa fie. Problema cu pompa de apa se gaseste si in acest motor. Ca si alte motoare UR, 3UR-FE are o pompa de apa scurta, cu o durata scurta de viata de aproximativ 100.000 km.

Modificari

Turbocompresorul 3UR-FSE TRD. TRD Toyota ofera kitul de compresoare care se incadreaza in garantie si ar putea fi instalat de catre dealeri. Kitul include un compresor de tip Twin Vorys Series, care imbunatateste performantele motorului de 5.7 litri cu puterea de 504 CP (376 kW) si putere de 750 Nm.

3UR-FBE - O versiune E85 de etanol disponibila ca optiune pentru Toyota Tundra 2009-2014 si Toyota Sequoia 2009-2014.

Sursa foto: en.wheelsage.org, engine-specs.net, parts.olathetoyota.com