Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Toyota a introdus motorul A25A-FKS sau 2,5 D-4S in 2016 ca primul membru al noii familii de motoare “Motoare dinamice de forta”. Este un motor pe benzina cu patru cilindri in linie, de 2,5 litri, care combina cele mai noi tehnologii Toyota cu combustie interna care se gasesc separat in motoarele anterioare produse in ultimii ani.

Motorul A25A are un nou bloc cilindric din aliaj de aluminiu, cu mansoane turnate direct in materialul blocului.

Axul longitudinal al arborelui cotit are o deplasare de 10 mm fata de axele cilindrilor. Arborele cotit are 7 contragreutati traditionale si unul cu angrenaj dintat.

Aceasta unitate pe arborele cotit conduce unitatea de echilibrare atasata la blocul de motor din partea inferioara. Motorul a primit tijele de inalta rezistenta si pistoanele din aluminiu usor, cu o rasina speciala.

Segmentii superiori de compresie si ulei au o acoperire DLC (Diamond Like Carbon). Pistoanele sunt racite cu ulei de motor pulverizat de doua jeturi de ulei pentru fiecare piston. Sistemul de ulei a fost, de asemenea, modernizat. Principala inovatie este cea de-a doua generatie pompa de ulei cu presiune variabila controlata de electronicele ECM.

Motorul are un cap cilindric din aluminiu cu 16 valve, cu doi arbori cu came cu actionare pe lant, in carcasa separata in partea superioara. Unghiul dintre supapa de admisie si evacuare este de 41 grade. Portul de admisie are un scaun de supapa placat, in timp ce portul de evacuare are un scaun cu ventil presat normal. Valvele sunt actionate de arbori cu came prin brate oscilante.

Motorul este echipat cu tacheti hidraulici pentru a continua jocul valvei zero. Arborii cu came de admisie si evacuare sunt actionati de un lant de distributie cu un singur rand de frecare cu un pas de 8,0 mm. Modelul A25A-FKS este echipat cu sistemul DVVT (Dual Variable Valve Timing System).

Servomotorul electric (VVT-iE) este utilizat pentru arborele cu came; servomotorul hidraulic traditional VVT a fost atasat la arborele cu came de evacuare. Arborele cu came de evacuare are o cama suplimentara pentru pompa de combustibil de inalta presiune. Capacul chiulasei este realizat din material polimeric.

Motorul A25A are o injectie combinata de combustibil - in camerele de combustie (direct) si in porturile de admisie (multipunct). Sistemul Toyota este denumit D-4S. Fiecare duza de combustibil de inalta presiune pentru injectie directa are sase gauri si combustibil de pulverizare la sarcini medii si mari ale motorului.

Duzele de joasa presiune din porturi au 10 gauri. Instalatia multipla de combustibil functioneaza la turatii reduse si la jumatatea distantei, impreuna cu injectia directa. Presiunea combustibilului in sistem este de 2,4-20 MPa.

Motorul are o galerie de admisie din plastic cu geometrie fixa si un corp de acceleratie controlat electronic - ETCS-i. Nu exista aer limitat in galeria de admisie, din acest motiv motorul a fost echipat cu o pompa de vid actionata de arborele cu came de evacuare pentru a crea un vid suficient intr-un dispozitiv de franare.

Din partea de evacuare, exista un colector de evacuare din otel inoxidabil (antet) cu convertor catalitic integrat si supapa EGR.

Regulile moderne de mediu au fortat schimbarile majore in sistemul de racire al motoarelor. Motorul 2.5 D-4S are o pompa de apa electrica cu motor, termostat cu comanda electronica si supape de inchidere.

Noul sistem contribuie la o incalzire mai rapida si la o racire optima pe toata gama de sarcini.

In consecinta, noua centrala de putere de 2,5 litri este cel mai avansat motor tehnologic produs vreodata de Toyota.

Eficienta termica maxima a atins linia de 40% - unul dintre cele mai bune rezultate din lume pentru un motor conventional. Acum, cand modelul A25A-FKS a mutat puterea de iesire si consumul de combustibil la nivelul urmator, modelul 2AR a devenit uitat.

Aplicabilitate: Toyota Camry XV70, Toyota Avalon, Toyota RAV4

Probleme ale motorului A25A-FKS si fiabilitate

Motorul are un design mult mai complex in comparatie cu seria de motoare 2AR. Exista o multime de electronice, senzori si parti mici cu potentiale erori.

Sa speram ca Toyota foloseste in continuare componente de buna calitate si asamblare precisa. Toate acestea au o influenta negativa asupra fiabilitatii si limiteaza durata de viata a motorului. Este greu sa credem ca cele mai multe motoare vor merge peste mai mult de 250.000-300.000 de km.

Modificari

A25A-FXS. Versiunea speciala pentru aplicatiile vehiculelor hibride. Are un raport de compresie mai mare de 14,0: 1 si o putere de iesire putin mai mica.

Sursa foto: wikimedia.org

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...