Despre motorul D15 de la Honda

Despre motorul D15 de la Honda

Modelul D15 este un motor cu patru cilindri de 1,5 litri din seria D utilizat in vehicule mici precum Honda Civic. Seria D include motoarele D12, D13, D14, D16, D17, dar D15 este cel mai popular motor din zilele noastre.

Motorul are un bloc din aluminiu cu mansoane din fonta. Exista trei tipuri de chiulase in functie de modificare: 8 supape, 12 supape si 16. Cel mai obisnuit motor este modelul D15B cu cap cilindric cu 16 valve.

De asemenea, motorul poate fi SOHC sau DOHC si ar putea include sistemul VTEC variabil de reglare a supapelor. Motorul are o curea de distributie. Comanda supapelor nu are came hidraulice; exista tacheti solizi.

Ventilul de degajare are nevoie de reglare la fiecare 40.000 km. Versiunile anterioare sunt echipate cu carburator controlat de un calculator. Apoi producatorul s-a mutat la injectarea cu un singur port numit PGM-CARB, dupa care a instalat noua injectie multipla de combustibil.

Aplicabilitate: motorul il putem gasi pe Honda Civic, Honda Ballade, Honda Capa, Honda City, Honda Concerto, Honda CRX.

Probleme ale motorului D15 si fiabilitate:

Scripetii arborelui cotit se rup adesea pe D15B. Problema este rezolvata in functie de modul in care s-a intamplat, prin inlocuirea scripetilor pentru a inlocui arborele cotit.

Viteza motorului la ralanti. Problema nu este standard, dar se intampla uneori. Motivul cel mai obisnuit este clapeta de acceleratie murdara si senzorul (sau supapa) la ralanti. Curatarea de murdarie va ajuta sau va imbunatati situatia, de asemenea, uitati-va la senzorul de oxigen (sonda lambda).

Sunetul diesel de la D15B este un semn al unei fisuri in galeria de evacuare. Nu va grabiti sa sudati aceasta fisura; nu va ajuta mult timp. Economisiti niste bani si cumparati galerie de evacuare folosita sau aftermarket.

In ciuda acestor mici probleme, D15 este motorul fiabil si robust. Durata de viata a motorului este mai mare de 250.000 km cu orice probleme. In zilele noastre este mare lucru sa gasim acest motor cu kilometraj mic.

Modificari

  1. D15A1 - primul motor in serie, carburator, 12 valve, 9.2 raportul de compresie, puterea este de 76 CP. Produs pana in 1987.
  2. Versiune D15A2 - 60 CP cu 8 valve cu raport de compresie de la 10 la 1. Productia a fost oprita in 1987.
  3. motor D15A3 - 12 valve cu injectie de carburant, raport de compresie - 8,7. Puterea sa este de 91 CP si 99 CP.
  4. Carburator D15B - 16 supape (Dual Carb), injectie electronica mai tarziu, raportul de compresie este de 9,2: 1, puterea de 103 CP. Motorul a fost in productie din 1988 pana in 2001. (Cel mai masiv motor din seria D)
  5. D15B VTEC - analogic la injectare D15B cu VTEC, raportul de compresie este de 9,3, puterea este de 130 CP. Produsa intre 1992 si 1998. Din 1995, motorul are VTEC cu 3 trepte.
  6. Motorul D15B1 - 71 CP cu 8 valve, cu tija de legatura si pistoane schimbate, raportul de comprimare este de 9,2. Productia a fost intre 1988 si 1991.
  7. D15B2 - versiunea cu 16 valve a lui D15B1 a produs 92 CP. A fost produsa din 1988 pana in 1995.
  8. Motorul D15B3 - 16 valve cu carburator. CR este 9.2, iar puterea este de 106 CP. Produs din 1988 pana in 1996.
  9. D15B4 - acelasi D15B3 cu carburatoare duale, puterea este de 101 CP. Productia a inceput in 1989 si s-a incheiat in 1993.
  10. D15B5 - pistoane noi si conuri, cap cilindru, VTEC-E.
  11. Motorul D15B6 - 8 valve cu pistoane si tije din D15B1, raport de compresie 9.1, 62/72 CP. Produs din 1988 pana in 1991.
  12. D15B7 - versiunea de 16 valve a lui D15B6, puterea de 103 CP. Produs din 1992 pana in 2000.
  13. Motorul de injectie D15B8 - 8 valve, raportul de compresie 9.1.
  14. Motorul D15Z1 - 16 supape, injectie combustibil, VTEC-E modificat, alte pistoane, raportul de compresie este de 9,3, 90 CP. 1992-1995 ani.
  15. D15Z3 - analog al lui D15Z1, noul firmware al sistemului VTEC.
  16. Motorul D15Z4 - 16 valve cu pistoane modificate si cap de cilindu. Puterea este de la 90 la 105 CP. Anii de productie: 1994-2000.
  17. D15Z6 - analog al lui D15Z4, cap modificat, VTEC, raport de compresie 9,6, 114 CP. Productia este din 1995 pana in 2000.
  18. D15Z7 - analog al lui D15Z6, sistem Lean Burn, sistem VTEC modificat, 130 CP. A fost produsa intre 1996 si 1999.
  19. D15Z8 - analog al lui D15Z6, sistem VTEC usor modificat si cap de cilindru.
  20. Motor D15Y3 - 16 valve VTEC, 117 CP. Productie: 2001-2006.
  21. D15Y4 - analog al D15Y3 cu VTEC-E.

Sursa foto: offerup.com

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...