Subaru a inceput productia unui motor de boxer de 3,0 litri cu sase cilindri EZ30 in 1999 in locul motorului EG33. A fost proiectat si destinat pentru instalarea in vehiculele grele ale marcii Subaru (SUV-uri, etc.). Motorul a fost dezvoltat in intregime de la zero.
Blocul cilindrului este fabricat din aluminiu. Inaltimea blocului este de 202 mm. Manecile din fonta sunt in interiorul blocului; grosimea acestora este de 2 mm. Lungimea tijei de legatura este de 131,5 mm.
Inaltimea de compresie a pistoanelor este de 30,3 mm. Doua capete de cilindru din aluminiu au doi arbori cu came deasupra (DOHC) si patru valve pe cilindru (valve de evacuare / valve de admisie este de 10,0 / 9,5 mm). Exista doua lanturi de sincronizare; fiecare dintre ele conduce arbori cu came intr-un singur cap. Acest motor are colector de admisie din aluminiu variabil.
In 2003, producatorul a reproiectat acest motor si l-a numit EZ30D (EZ30R). Motorul a primit noi capete de cilindri cu sistem de reglare variabila a valvelor si valva AVCS cu valva AVLS pe admisie. Ridicarea valvei depinde de turatia motorului (pana la 2000 rpm, 2000-4000 rpm, 4000 rpm si mai mult).
Motorul EZ30R are acceleratia electronica (diametrul de 76 mm), galeria de admisie din plastic, senzorul MAF si anteturile noi.
Modelul EZ30 a fost produs pana in 2009. Acesta a fost inlocuit de motorul de 3.6 litri EZ36, care a aparut in 2007.
Specificatii motor
- Producator: Gunma Oizumi Plant
- Anii de productie: 1999-2009
- Material bloc cilindru: Aluminiu
- Material cap cilindru: Aluminiu
- Tipul combustibilului: Benzina
- Sistem de alimentare: Injectie de combustibil
- Configuratie: Boxer (plat-6)
- Numarul de cilindri: 6
- Supape pe cilindru: 4
- Schema de comanda a supapelor: DOHC
- Diametru, mm: 89.5
- Cursa, mm: 80.0
- Capacitate, cc: 2999
- Tipul motorului cu combustie interna: In patru timpi, cu aspiratie naturala
- Rata compresiei: 10.7: 1
- Putere, CP: 220/6000 / 245/6600 - EZ30D (EZ30R)
- Cuplu: 213 (289 Nm)/4400 / 219 (297 Nm)/4200- EZ30D (EZ30R)
- Greutate motor: 180 kg
- Ordine de aprindere: 1-6-3-2-5-4
- Ulei de motor: 0W-30, 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40
- Capacitate ulei de motor, litri: 5.7
- Intervalul schimbului de ulei, km: 15.000
Aplicabilitate: Subaru Legacy, Subaru Outback, Subaru Tribeca
Probleme ale motorului EZ30 si fiabilitate
-
Supraincalzirea. Verificati starea nivelului radiatorului si lichidului de racire. Este mai bine sa inlocuiti radiatorul stoc cu un produs de inalta performanta din aluminiu.
-
Zgomotele lantului de distributie. Problema este in intinderea lantului. Consumul ridicat de combustibil reprezinta motorul. Rezumand, motorul s-a dovedit a fi un motor bun si fiabil. Durata de viata a motorului este de aproximativ 250.000-300.000 km.
Sursa foto: youtube.com