Despre motorul Wankel de la Mazda

Despre motorul Wankel de la Mazda

Motorul 13B este un motor cunoscut Mazda Wankel. Acesta a fost produs peste 30 de ani si oferit pentru multe modele Mazda, inclusiv RX-7 - legendara masina sport japoneza. Acest motor rotativ Mazda are un design cu doi rotori ca predecesorul sau 12A.

Mazda urmand traditia a lasat neschimbata raza rotoarelor (pornind de la motorul 10A). Grosimea rotoarelor a crescut la 80 mm. Modelul 13B arata in acest caz ca o versiune prelungita a modelului 12A. Deplasarea ( capacitatea cilindrica ) totala a celor doua camere este de 1308 cc.

Primele motoare 13B aveau sistem de combustibil cu carburant si distribuitor unic in sistemul de aprindere. Autovehiculele care utilizeaza acest motor utilizeaza numele AP (1974-1980). In viitor, motorul a fost schimbat la injectie.

Motorul 13B-RESI a primit sistemul de injectie a combustibilului Bosch L-Jetronic in 1984. Acest motor a primit, de asemenea, un colector unic de admisie cu cutie de admisie pe doua niveluri, care a asigurat un efect de supraalimentare din rezonanta Helmholtz. Noua tehnologie a imbunatatit semnificativ puterea si cuplul motoarelor 13B cu aspiratie naturala.

Puterea de iesire de 13B-RESI este de 135 CP (101 kW) si 180 Nm. A doua generatie RX-7 a venit cu motorul 13B-DEI. Acest motor non-turbo a fost echipat cu sistemele 6PI, DEI si injectia electronica cu patru injectoare. Modelul 13B-DEI este putin mai puternic: 146 CP (109 kW) la 6500 rpm si 187 Nm la 3500 rpm.

Motorul 13B-T

Modelul 13B-T are un singur turbocompresor cu twin-scroll si injectia cu patru injectoare de la 13B-DEI. Nu exista sisteme variabile de admisie si 6PI.

Motorul 13B-T este dotat cu un design al admisiei cu patru porturi, similar cu cel al motoarelor de 13B de la inceputul anilor ’70. Utilizarea unui turbocompresor a dat o imbunatatire semnificativa a cuplului. Puterea de iesire a lui 13B-T a fost de 185 CP (138 kW) la 6500 rpm si 248 Nm la 3500 rpm.

Motorul 13B-REW

Motorul 13B-REW a fost un motor complet reproiectat 13B, lansat la sfarsitul anului 1991 in a treia generatie RX-7. REW indica faptul ca este un motor rotativ supraincarcat de turbocompresoare cu doua trepte. Acesta este primul motor din productia de masa cu un astfel de sistem de turbocompresoare. Modelul 13B-REW a primit doua turbo Hitachi HT-12.

Cel de-al doilea turbo beneficiaza de o cota deplina a debitului de gaze de esapament si isi adauga cresterea cu turbocompresorul primar dupa 4500 rpm. Seria 13B-RE din seria JC Cosmo are ca primar un Hitachi HT-15 mare (turbocompact cu diametrul de 57 mm), cu un turbo Hitachi HT-10 mai mic (diametrul 51 mm).

Cel mic ofera un impuls de la 1500 rpm pana la 4.500 rpm in cazul in care turbocompresorul mai mare proiectat pentru rpm mai mare incepe sa urce pana la 8.000 rpm. Acest tandem minimizeaza intarzierea turbo-ului.

Modelul 13B-REW a fost echipat cu etansari apex intarite pentru a gestiona incarcaturile mari si incarcaturile suplimentare. Exista rotoare din fonta cu pereti subtiri, patru bujii cu varf de platina (doua per rotor), evacuare cu debit liber, racire imbunatatita, admisie revizuita si un sistem de lubrifiere mai bun.

Sistemul de management al motorului are parametri noi de date pentru o mai buna monitorizare si control a raportului aer/combustibil, a timpului de aprindere si a presiunii. Modelul 13B-REW a fost echipat standard cu un intercooler aer-aer.

La inceputul vanzarilor, motorul a produs 255 CP (190 kW) la 6500 rpm si un cuplu de 297 Nm la 5.000 rpm. In 1993, puterea a fost crescuta la 265 CP, iar din 1999 puterea motorului a fost de 280 CP. Productia motorului 13B-REW a continuat pana in 2003. Motorul este unic si inca foarte popular printre tuneri si echipele sportive in diferite tipuri de competitii de curse in special drift.

Specificatii motor

  • Producator: Mazda
  • Anii de productie: 1973-2003
  • Material bloc cilindru: Aluminiu
  • Tipul combustibilului: Benzina
  • Sistem de alimentare: Carburator/Injectie de combustibil
  • Configuratie: Motor rotativ
  • Numarul de cilindri: Doua rotoare
  • Capacitate, cc: 1308
  • Tipul motorului cu combustie interna: Motorul Wankel, versiuni cu aspiratie naturala si turbocompresor
  • Rata compresiei: 9.2:1 – motorul 1974-1978 NA; 9.4:1 – motorul 1984-1988 NA; 9.7:1 – motorul 1989-1992 NA; 8.5:1 – motorul 13B-T 1986-1988; 9.0:1 – motorul 13B-T 1989-1991; 9.0:1 - 13B-REW si 13B-RE.
  • Putere, HP: 135-280 (101-209kW)
  • Cuplu: 180-314 Nm
  • Greutate motor: 150 kg - 13B; 153 kg - 13B
  • Ulei de motor: 20W-50; 20W-50 / 10W-30 - 13B motor turbo rotativ; 10w-30 / motor 5w-40 - 13B twin turbo rotativ.

Aplicabilitate: Mazda RX-7, Mazda Cosmo, Mazda RX-4, RX-5, Mazda Luce

Probleme ale motorului 13B si fiabilitate

Motoarele rotative nu sunt practice pentru o conducere zilnica. Masinile cu 13B nu au cel mai bun consum de combustibil, necesita mai multa grija. Exista un motiv pentru care motoarele sunt utilizate in curse, unde durabilitatea nu este factorul critic.

Dar modelul 13B poate fi la fel de sigur ca un motor cu piston. Este nevoie de intretinere regulata si de ulei adecvat si de benzina de buna calitate.

Motorul arde uleiul si astfel motorul este proiectat sa functioneze. Consumul de ulei produce o neintelegere intre proprietarii de masini. Injectoarele mici de ulei injecteaza in camera de combustie pentru a asigura ungerea si prelungeste durata de viata a garniturilor de varf.

Prin urmare, este esential sa aveti in vedere nivelul uleiului si presiunea uleiului. Metoda simplificata de extindere a duratei de viata a motorului este amestecarea uleiului in benzina. Premixarea este adaugarea unui lubrifiant la combustibilul motorului.

Acest lucru permite stergerea integrala a sistemului de masurare a uleiului. Dar amestecarea este chiar potrivita pentru 1989-91 RX-7 cu sistemul electronic de masurare a uleiului care ofera un volum de ulei cu 25% mai mic comparativ cu modelele 1986-88.

A doua sarcina importanta este prevenirea supraincalzirii. Motorul este sensibil la scurgeri de lichid de racire, iar termostatul esueaza frecvent. Schimbati lichidul de racire si termostatul la fiecare 12-18 luni. Utilizati un termostat OEM (Mazda). Controlati si furtunurile si curelele.

Sursa foto: motor1.com, autoindustriya.com, hemmings.com, evo.co.uk

Citeste si...
Motorul masinii oscileaza la ralanti?
Motorul masinii oscileaza la ralanti?

O problema obisnuita pe care proprietari de autovehicule o experimenteaza, este un ralanti oscilant, masina sta turata sau subtura...

Motorul 1GD-FTV de la Toyota
Motorul 1GD-FTV de la Toyota

Noua serie de motoare numita GD a iesit in 2015, inlocuind seria de motoare KD - cele mai raspandite motoare diesel cu 4 cilindri...

Motorul masinii nu mai porneste?
Motorul masinii nu mai porneste?

Imagineaza-ti ca este dimineata si te grabesti inspre lucru deoarece ai o intalnire importanta. Totul merge perfect pana in moment...

Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI
Motorul Volkswagen Audi 2.5 R5 TDI

Acest motor este motorul turbo diesel de 2,5 litri cu 5 cilindri, cu sistem de injectie a pompei. Viata sa a inceput in 1989. Moto...