Despre sistemul cu dubla evacuare

Despre sistemul cu dubla evacuare

Motorul masinii, care este ca o pompa imensa de vid, aspira aer si combustibil. Majoritatea vehiculelor au un motor in 4 timpi: admisie, compresie, combustie si evacuare.

Odata ce aerul si combustibilul sunt trase in motor (admisie), pistonul are rolul de a comprima amestecul si a-l face mai volatil (compresie). Dupa care bujia se aprinde si creaza o mica explozie in cilindru (combustie).

Insa cu toate acestea nu se foloseste tot amestecul de aer-combustibil. Acest amestec trebuie sa iasa din motor pentru a face loc unui nou val. Aici isi intra in rol evacuarea, amestecul de aer si combustibil ramas este fortat sa iasa din cilindru prin supapele de evacuare, in galeria de evacuare si sa iasa prin sistemul de evacuare.

Esapamente simple si duble

Un vehicul poate avea un sistem de evacuare unic sau dublu. Un singur sistem de evacuare poate avea una sau doua galerii de evacuare, depinde de capacitatea motorului.

De exemplu, daca aveti un motor in 4 cilindri, vehiculul dumneavoastra va avea un singur colector de evacuare, insa daca aveti un motor in 6 cilindri sau mai multi, vehiculul dumneavoastra va avea 2 colectoare de evacuare.

Un vehicul cu 2 colectoare poate avea in continuare o singura evacuare. Dupa colector, conductele duc la convertorul catalitic (catalizator) si toba de esapament.

Daca masina are o singura evacuare, conducta care iese din fiecare colector este imbinata intr-un Y inainte de catalizator si toba de esapament.

O evacuare dubla, are o conducta in forma de H inaintea catalizatorului pentru a ajuta la controlul presiunii si de asemenea la cresterea puterii motorului.

Evacuare simpla vs evacuare dubla

Principalul motiv pentru care o evacuare dubla este mai performanta este datorita faptului ca aceasta evacuare scoate mult mai repede aerul din cilindri, astfel urmatorul ciclu sa poata sa se reia mult mai repede.

Viteza cu care aerul este scos prin evacuare este limitata din cauza dimensiunii arborelui cu came si sincronizarii acestuia. Cu cat iese mai mult aer, cu atat motorul poate aspira mai mult, astfel vom avea o putere mai mare a motorului.

Cu toate acestea, daca aveti un motor in 4 cilindri, dar care nu are turbocompresor, adaugarea unei evacuari duble nu va schimba mare lucru, in acest caz va fi doar pentru design. In schimb, daca aveti un motor in 4 cilindri cu turbocompresor, evacuarea dubla va face diferenta datorita cantitatii de aer si combustibil fortata in motor de catre turbocompresor.

Ce face evacuarea dubla?

Daca fiecare banc al motorului are propriul sistem de evacuare, exista spatiu pentru a adauga inca un sistem de evacuare motorului. De exemplu, daca vehiculul are 8 cilindri si o singura evacuare, tot aerul este fortat sa iasa printr-un singur sistem de evacuare, un singur catalizator si o singura toba de esapament.

Acest lucru poate provoca o contrapresiune, impiedicand astfel motorul sa aiba mai multa putere. Asadar adaugarea unei evacuari duble va creste semnificativ puterea motorului. Sistemul cu dubla evacuare scade, de asemenea, o parte din contrapresiune, care este comuna la sistemul cu o singura evacuare.

Cand treceti la un sistem cu dubla evacuare, asigurati-va ca inlocuiti colectoarele cu anteturi. Alegeti anteturi din otel inoxidabil pentru a tine rugina la distanta pentru mai mult timp.

Daca aveti 2 tevi de esapament montate la un singur sistem de evacuare, vehiculul va arata bine, intr-adevar, dar nu va face nimic pentru a creste puterea motorului.

Sistemul de evacuare dublu va oferi o crestere semnificativa a motorului datorita capacitatii motorului de “a respira” mai bine.

Asadar daca incercati sa mariti puterea motorului, investitia intr-o evacuare dubla merita pe deplin. Va trebui sa inlocuiti colectoarele de admisie cu anteturi, apoi sa adaugati conductele, catalizatoarele si bineinteles tobele de esapament corespunzatoare.

Deoarece o evacuare dubla face un vehicul mai eficient, veti putea face astfel o economie la combustibil, bineinteles asta depinde de vehicul in sine si ce ii faceti ca sa ii creasca puterea. Cu un sistem de evacuare mai mare si mai eficient, puteti creste cantitatea de aer si combustibil aspirat in motor.

Anumite tipuri de tobe de esapament, cu configurarea corecta, nu numai ca vor creste puterea motorului adaugand cativa caluti, cu siguranta vor economisi combustibil dar vor arata si excelent si vor face ca vehiculul dumneavoasta sa scoata un sunet pe placul inimii.

Sursa foto: cjponyparts.com, helixsf.com, vipermotorsports.com

Citeste si...
Totul despre sistemul de evacuare
Totul despre sistemul de evacuare

Asa cum toata lumea stie, orice masina este dotata cu un sistem de evacuare, dar sunt sigur ca putine persoane stiu totul despre s...

Cauzele aparitiei fumului la nivelul sistemului de evacuare
Cauzele aparitiei fumului la nivelul sistemului de evacuare

Probleme cum ar fi scurgerile de ulei, distributia blocata, filtru de aer infundat pot genera aparitia de fum la nivelul sistemulu...

Despre pompa de aer secundar de pe evacuare
Despre pompa de aer secundar de pe evacuare

Pompa de aer este o componenta esentiala a sistemului de injectie a aerului. De asemenea, este cunoscuta ca o pompa de smog datori...

Ce inseamna cand masina scoate fum gri pe evacuare?
Ce inseamna cand masina scoate fum gri pe evacuare?

Orice sofer stie ca nu este bine ca masina lui sa scoata fum pe evacuare si atunci cand acest lucru se intampla inseamna ca undeva...