Despre statiile de incarcare pentru autovehicule electrice

Despre statiile de incarcare pentru autovehicule electrice

O statie de incarcare pentru vehiculele electrice reprezinta un aspect important care trebuie luat in calcul odata cu decizia de a achizitiona un autovehicul.

 

Avand in vedere puterea, tipul conectorului, cerintele de cablare si specificatiile vehiculului, putem sa alegem cu succes un echipament corespunzator. 

 

Exista trei tipuri principale de incarcare autovehicul electric

 

Incarcator foarte rapid (Fast charger)

Incarcator rapid (Rapid charger)

Incarcator lent (Slow charger)

Acestea se bazeaza pe puterile de iesire si prin urmare au ca rezultat viteze de incarcare, disponibile pentru a incarca un autoturism. Retineti ca puterea este masurata in kilowati (kW).

 

Incarcatoarele rapide si foarte rapide sunt cele mai dorite variante pentru a incarca un autovehicul electric si acopera predominant incarcarea continua. Punctele de Fast charger pot incarca de la 100 kW, adesea 150 kW - si pana la 350 kW si sunt disponibile doar in curent continuu. Punctele rapide conventionale constituie majoritatea infrastructurii de incarcare rapida din Romania.

 

Incarcatoarele rapide sunt cele care in general furnizeaza o putere cuprinsa intre 7 kW si 22 kW si care in mod obisnuit incarca complet un autoturism in 3-4 ore. 

 

Unitatile lente acopera incarcatoarele cuprinse intre 3 kW si 6 kW si sunt cel mai bine utilizate pentru incarcarea peste noapte, de uz rezidential, de obicei, intre 8-12 ore pentru un autoturism complet electric sau 2-4 ore pentru un autoturism hibrid de tip plug-in. De obicei, denumite puncte de 3 kW, incarcatoarele lente pot fi evaluate pana la 6 kW. Autoturismele electrice se incarca cu dispozitivele lente folosind un cablu care conecteaza vehiculul la o priza de trei pini sau de tip 2.

 

Unde puteti gasi puncte de incarcare in Romania?

 

Potrivit unui studiu, la finalul anului 2019, in Romania erau instalate estimative 400 statii de incarcare pentru masini electrice dintre care doar 25% erau de tip Fast charger.

 

Mai mult, doar 33% dintre statii, adica aproximativ 133 de statii, au cel putin doua puncte de incarcare pentru a permite incarcarea simultana a mai multor masini.

 

Infrastructura de statii de incarcare pentru autovehicule electrice este deocamdata slab dezvoltata la noi in tara, dar pare sa se dezvolte intr-un ritm accelerat.

 

Societatile private au implementat puncte de incarcare la unitatile lor comerciale sau o parte dintre acestea, tocmai in ideea de a dezvolta acest sector si de a-i ajuta pe utilizatorii de vehicule de acest tip sa beneficieze de o exploatare cat mai normala, considerand infrastructura deficitara.

Cateva exemple: Unele lanturi de benzinarii, Kaufland, Mega Image, Lidl, Ikea, Transelectrica etc.

 

 

Este mai convenabil sa incarcati un vehicul electric acasa?

 

Deoarece incarcarea rezidentiala este convenabila si ieftina, majoritatea soferilor vehiculelor electrice de tip plug-in (cunoscute si sub denumirea de masini electrice) acopera mai mult de 80% din incarcarea lor acasa. Incarcarea intr-o casa unifamiliara, de obicei intr-un garaj, va permite sa profitati de tarife mici de energie electrica rezidentiala.

 

Costul de a conduce masina pe parcursul unui an poate fi mai mic decat utilizarea unui aparat de aer conditionat. Incarcarea in cazul in care locuiti intr-un apartament parte dintr-un bloc sau complex rezidential cu mai multe familii, este posibila, dar este putin mai complexa. Exista doua variante de care dispuneti in aceasta situatie:

 

Prin racordarea la sistemul complexului si taxarea va fi asemanatoare cu taxarea publica.

 

Prin racodarea la sistemul ce a fost deja alocat imobilului dumneavoastra, cu aprobare din partea administratiei si intocmire proiect tehnic si chiar si audit, in functie de caz, urmat de respectarea cerintelor de cablare pana la punctul de instalare.

 

In cazul in care incarcati vehiculul acasa, trebuie sa aveti in vedere ca, incarcarea unei baterii obisnuite cu o capacitate de 40 kWh poate dura intre o ora si 12 ore, in functie de caracteristicile statiei si a autovehiculului electric.

 

In cazul celorlalte solutii de incarcare, pretul va fi afisat pe kWh, aceasta fiind unitatea de masura. In Romania, tariful mediu pentru 1 kWh este 0,5 lei. Este cel mai mic pret pe care il poti plati pentru a incarca o masina electrica. Daca mergi la o statie de incarcare cu plata, preturile ajung la 1 leu/kWh, 1.25 lei/kWh, 1,45 lei/kWh sau chiar 1,95 lei/kWh.

 

Exemplu:

Consideram vehiculul electric X echipat cu o baterie de 75kWh si o eficienta de 16kWh/100km, avand un range combinat estimat (urban, extra-urban) de 523km, pentru care vom utiliza un Rapid Charger de 11kW, utilizat in sistem rezidential.

(valori luate din datele de producator pentru exemplul considerat)

 

Calculul este simplu: Vom avea nevoie de un timp de incarcare de aproximativ: 75kWh / 11kW = 6.82h si vom plati catre furnizorul de energie electrica in jur de:

 

75kWh*0.5lei = 37.5 lei

 

Care sunt costurile si cine instaleaza o statie de incarcare electrica?

 

Costul de achizitie pentru o statie de incarcare vehicule electrice este variabil si poate fi cuprins intre 500 euro pana la 4500 euro pentru cele de tip Low-Charger si Rapid-Charger, recomandate in cazul instalarii pentru uz propriu.

 

Daca cumva va intereseaza o solutie de tip Fast-Charger, trebuie sa aveti in vedere un cost de aproximativ 20 000 euro si care poate varia de asemenea, in functie de producator si alte caracteristici (solutie recomandata pentru unitatile comerciale).

 

Exploatarea unei statii de incarcare este simpla, utilizarea fiind la indemana oricui. In plus, nu exista costuri de mentenanta, aceasta nefiind necesara in mod special, ci sunt mai degraba recomandate verificari periodice odata cu cele facute intregului sistem electric aferent imobilului.

 

In general, garantia de produs este de 2 ani cu posibilitate de prelungire, iar aceasta se suprapune cu garantia de buna executie.

In mod obisnuit, o astfel de statie de incarcare electrica se racordeaza la un sistem electric al unei cladiri civile fie ea cu scop rezidential sau comercial, administrativ etc.

In orice caz, aceasta trebuie instalata de catre o societate prestatoare de instalatii electrice, autorizata ANRE si este recomandat ca ea sa aiba si experienta in astfel de instalari pentru eventuale reglari de echipament si probleme de functionare. 

 

Costurile vor fi variabile in functie de tipul statiei si de posibilele cerintele de cablare.

 

In concluzie, daca intentionati sa va achizitionati o masina electrica, trebuie sa luati in considerare ca infrastructura nationala de incarcare este inca in dezvoltare si momentan insuficienta. Asadar, trebuie sa aveti in vedere o optiune de incarcare acasa. 

 

Articol scris in parteneriat cu Revicon. Pentru mai multe detalii despre instalarea unei statii de incarcare ii puteti contacta pe site.

Articole similare

Cod eroare OBD2 P0321

Acest cod se refera la eroarea senzorului de pozitie a arborelui cu came si a distribuitorului - performanta slaba.

Cod eroare OBD2 P0195

Acest cod de eroare OBD2 se refera la defectiunea senzorului de temperatura a uleiului de motor.

Cum afecteaza antigelul si lichidul de frana vopseaua masinii?

In articolul de astazi vom vorbi despre urmarile pe care le va avea vopseaua de pe masina dumneavoastra daca ajunge antigel pe ea.

Despre motorul 12A Wankel de la Mazda

12A se bazeaza pe principiul de functionare al motorului 10A (primul motor rotativ in productia de masa).

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.