Diferenta dintre un motor racit cu apa si unul racit cu aer?

Diferenta dintre un motor racit cu apa si unul racit cu aer?

Motoarele racite cu aer folosesc un model de chiulasa care incorporeaza eleroane de racire de jur imprejurul cilindrului pe toata lungimea lui si in varful pistonului. Aceste eleroane indeparteaza caldura de la chiulasa si o radiaza spre exterior.

Cand vehiculul se deplaseaza, aerul indreptat spre eleroane disipa si mai mult caldura. Unele masini au incorporate un ventilator electric sau actionate de curea pentru a sufla de-a lungul eleroanelor si a ajuta la racirea motorului.

Motoarele folosesc aerul cald si pentru a incalzi habitaclul masinii. Motoarele care sunt racite cu aer mentin mai greu o temperature constanta de functionare a motorului. Aceasta poate afecta functionarea motorului pe timp de vreme prea rece sau prea calda.

In loc sa utilizeze eleroane pentru a pastra motorul rece, in motoarele racite cu apa, blocul motor si chiulasa sunt turnate cu goluri interioare de-a lungul lor, in jurul cilindrelor si peste chiulasa. Motorul va utiliza o pompa de apa care este conectata cu aceste goluri.

Pompa de apa poate fi actionata de o curea, de un angrenaj sau de un motor electric. Sistemul are un radiator folosit pentru a dispersa caldura din apa (lichidul de racire) care circula prin motor. Un termostat se afla intre motor si radiator. Temperatura apei sau a lichidului de racire este mentinuta de termostat.

Termostatul controleaza fluxul de lichid de racire in radiator. Cand pompa de apa este pornita, lichidul de racire este pompat in motor. Acesta absoarbe si transfera caldura motorului in urma procesului de combustie. Cand lichidul de racire se incalzeste, termostatul permite fluxul sa fie oprit la radiator pana cand temperature lichidului de racire ajunge la aproximativ 190 ⁰C si se deschide fluxul la radiator.

Lichidul de racire curge in radiator si caldura lui este transferata eleroanelor pentru a fi disipate in aerul inconjurator, la fel ca la motorul racit cu aer. Radiatorul are ventilatoare electrice sau mecanice care sufla aer spre eleroane.

Termostatul se deschide si se inchide la nevoie pentru a mentine constanta temperatura lichidului de racire; temperatura motorului este controlata mai bine decat la motoarele racite cu aer. Lichidul de racire poate fi directionat si spre habitaclu pentru a curge printr-un mic radiator numit centru de incalzire pentru a ridica temperature in interiorul masinii.

Unele masini au un design hibrid care foloseste sisteme de racire cu apa si anumite caracteristici ale motorului cu racire pe aer pentru a ajuta sa raceasca motorul si sa usureze greutatea suplimentara a unui sistem complet de racire cu apa. Aceste sisteme folosesc radiatoare mai mici sau mai usoare si motoare care au zone racite cu aer pentru a disipa caldura.

Avantajul motoarelor racite cu aer este ca sunt mai usoare, pentru ca nu e nevoie de radiatoare, pompe de apa, termostate, lichid de racire sau furtunuri.

Dezavantajul este ca se nu pot incalzi suficient de rapid si nu pot mentine o temperatura constanta a motorului. Aceasta va afecta performanta motorului si emisiile pe vreme foarte rece sau foarte calda. Un motor rece are nevoie de combustibil in plus pentru o functionare corecta.

Avantajul motoarelor racite cu apa este ca se incalzesc rapid si mentin temperature motorului mai bine decat cele racite cu aer. Aceasta ajuta la mentinerea performantei si a unor emisii scazute.

Dezavantajul motorului racit cu apa este greutatea in plus a tipului de motor si cea a componentelor sistemului de racire precum radiatorul, pompa de apa, lichidul de racire si furtunurilor.

Citeste si despre: cum se goleste sistemul de racire al masinii

Sursa foto: run-rite.com, carbiketech.com, mechanics.stackexchange.com

Articole similare

Acest cod se refera la eroarea circuitului de intrare a modulului de control al tractiunii - performanta slaba.

Motorul 13B-MSP Renesis este un motor complet rotativ si cel mai avansat al Mazda care a fost folosit in Mazda RX-8 din 2003 pana in anul 2011.

In articolul de astazi vom face o comparatie intre doua cutii de viteze foarte populare si foarte intalnite pe piata, DSG 6 si DSG 7.

Motorina ramasa pe fundul rezervorului expune motorul la riscuri, distrugand sute de mii de masini anual si costand pe soferi milioane de dolari.