Frana cu disc vs frana cu tambur

Frana cu disc vs frana cu tambur

Cum functioneaza frana cu disc?

Sistemul de franare cu disc este compuse din rotor, placute de frana, pistoane si etriere. Pistoanele imping placutele pe rotor pentru a incetini sau opri o masina.

ce contine discuri de frana. Sunt numite asa pentru ca folosesc forta aplicata pe discurile atasate rotilor pentru a incetini sau a frana o masina.

In comparatie cu franele cu tambur, discurile de frana ofera o putere mai mare de oprire si nu se incalzesc atat de repede la folosire intensa.

In timp ce unele masini mai folosesc franele cu tambur pe rotile din spate, discurile de frana la toate cele patru roti se gasesc in mod obisnuit de la sedanurile de familie, la camioane si masini sportive de performanta.

Componentele sistemului de franare cu disc

Rotorul

Un disc circular pus pe butucul rotii care se invarte odata cu aceasta. Rotoarele sunt facute de obicei din otel turnat, dar unele masini de lux folosesc un rotor din carbon ceramic. Rotoarele sunt fie canelate, fie gaurite pentru a dispersa mai bine caldura.

Placutele de frana

Componentele care apasa pe rotor, creand frecarea ce incetineste sau opreste masina. Sunt compuse din suportul metalic si suprafata de contact cu discul de frana. Suprafata de contact este cea care se uzeaza.

Aceasta este facuta din diferite materiale si poate fi de trei feluri: organic, semi-metalica si ceramica. Materialul ales va avea impact asupra vietii franei, asupra zgomotului ce se aude la franare si a duratei in care masina se opreste.

Pistoanele

Cilindri conectati la sistemul de franare hidraulic. Pistonul este cel care misca placutele de frana pe rotor cand soferul apasa pedala de frana.

Unele sisteme de franare au un singur piston care misca ambele placute, in timp ce altele au doua pistoane care imping placutele pe fiecare parte a rotorului. Altele au patru, sase sau chiar opt pistoane pentru putere de franare mai mare, dar si un cost suplimentar datorat complexitatii si intretinerii lor.

Etrieri

Carcase ce se potrivesc peste rotor si tin placutele de frana si pistoanele, precum si furtunele pentru lichidul de franare. Exista doua feluri de etrieri: mobili si fixi. Cei mobili “plutesc” pe deasupra rotorului si au putere doar pe o singura parte.

Cand soferul apasa frana, pistoanele apasa placutele de frana pe o parte a rotorului, ceea ce duce la alunecarea etrierului astfel incat placutele de pe partea fara piston a etrierului sa faca contact cu rotorul.

fixe sunt prinse in loc si au pistoane in ambele parti ale rotorului care se misca atunci cand soferul franeaza. Etrierele fixe aplica o presiune egala si se prind mai bine pe rotor. Totusi, etrierele mobile se gasesc la majoritatea masinilor si sunt perfect adecvate pentru condusul de zi cu zi.

Senzori

Unele masini au frane care contin senzori in placutele de frana. Acestia spun soferului cat de repede se uzeaza placutele. Alti senzori de frana joaca un rol important in sistemul ABS al masinii.

Cum functioneaza franele

Franele ar trebui sa raspunda instantaneu. Cand soferul apasa pedala, un piston din interiorul cilindrului principal al franei pune sub presiune lichidul hidraulic din furtunurile de frana, care misca pistoanele ce imping placutele pe rotor.

Cu cat soferul apasa mai tare pedala, cu atat mai mare e presiunea din furtunurile de frana, iar placutele vor apasa mai tare pe rotor. Distanta pe care se misca placutele e foarte mica – doar cativa milimetri – si ar trebui sa se retraga inapoi in etrier imediat ce soferul elibereaza pedala.

Uzura discurilor de frana

Chiar si in scenariile de condus normal, sistemele de franare cu

Cand se intampla asta depinde de obiceiurile tale de condus si de materialul din care sunt facute placutele, dar variaza intre 40.000 km si 120.000 km. Rotoarele franelor rezista intre 90.000 si 110.000 km (uneori mai mult), dar se pot avaria daca se supraincalzesc sau daca placutele nu sunt schimbate la timp.

Lichidul de frana este sangele intregului sistem de franare, deci verifica-l intre 38.000 si 57.000 km sau daca suspectezi o scurgere. Pistoanele si etrierii ar trebui sa reziste pe toata viata masinii, doar daca nu exista o problema mecanica si sunt distruse de resturi de pe sosea sau intr-un accident sau din cauza inactivitatii.

Simptomele problemelor la discurile de frana

Cateva semne greu de ignorant atentioneaza soferul ca exista o problema la frane.

Scartaituri

Cand materialul de contact al placutelor se uzeaza, un indicator al uzurii din interiorul placutei intra in contact cu rotorul, producand un scartait ascutit. Inlocuirea placutelor de frana elimina, de obicei, zgomotul, dar e posibil ca acesta sa fie cauzat si de resturile de pe drum prinse in etrieri.

Pedala care tremura sau vibreaza

Daca pedala de frana tremura sau vibreaza cand o apesi, exista sanse ca rotorul sa fie deformat. Rotoarele de frana trebuie sa fie perfect plate si deformarea lor poate aparea din cauza suprasolicitarii sau supraincalzirii. Rotoarele pot fi refinisate pentru a le face din nou fine, desi inlocuirea lor imediata e tot atat de costisitoare, dar mai sigura.

Pedala de frana joasa

Pedala trebuie sa se simta bine la picior, cu forta de franare proportional cu cantitatea de presiune aplicata pedalei.

Daca pedala se simte mai jos ca de obicei, e adesea un semn al contaminarii lichidului de franare sau a unei scurgeri din sistem. Aerul sau apa in lichid reduc eficienta acestuia, iar o scurgere reprezinta o problema serioasa. Cere unui mecanic sa schimbe lichidul de frana sau sa verifice sistemul de scurgeri pentru a restabili intreaga putere de franare.

Franele sunt cel mai important sistem de siguranta al masinii, iar discurile de frana ofera o performanta puternica, de incredere si de durata.

Sansele sunt ca masina ta sa aiba montat un asemenea sistem de franare, asa ca fii atent la orice semn neobisnuit care ar putea indica faptul ca o piesa trebuie sa fie inlocuita.

Cum functioneaza franele cu tambur

Sistemul de franare cu tambur include tamburul, sabotii, cilindrul rotii. Cilindrul impinge sabotii pe tambur pentru a incetini sau opri masina.

Unele masini au sisteme de franare partiale cu tambur. Sunt denumite asa pentru ca folosesc frecarea aplicata pe tamburi metalici atasati la roti pentru a incetini sau opri masina.

In timp ce franele cu disc ofera o performanta la franare mai buna si au devenit uzuale pe masinile moderne, franele cu tamburi mai sunt folosite la unele aplicatii. Pot fi gasite pe rotile din spate ale masinilor mai ieftine si la masinile clasice.

Componentele sistemului de franare cu tambur

Placa: Ofera o baza solida pentru celelalte component ale franei cu tambur. Este atasata de ax.

Tambur:

Cilindru: Contine doua pistoane, unul la fiecare capat, care opereaza sabotii. Cilindrul aplica presiune pe piston, iar acesta impinge sabotii de frana spre tambur, incetinind sau oprind masina. Este nevoie de un cilindru pe fiecare roata.

Apasa pe tambur pentru a crea frecarea necesara incetinirii sau opririi masinii. Prinsi de placuta, dar capabili sa alunece cand presiunea din cilindrul rotii este aplicata. Au un material de acoperire facut din componente organice sau metalice. Acest material de acoperire vine in contact cu tamburul si se uzeaza in timp. Fiecare frana are doi saboti. Sabotul principal este mai in fata, iar al doilea mai in spate.

Regulatorul automat: Pastreaza sabotii la o distanta destul de mare de tambur, chiar si cand materialul se uzeaza.

Trag sabotii inapoi de pe tamburi cand soferul elibereaza pedala de frana.

Cum functioneaza franele cu tambur

Franele ar trebui sa raspunda instantaneu. Cand soferul apasa pedala, pistonul din cilindrul principal al franei pune sub presiune lichidul hidraulic din furtunurile de frana, care apoi presurizeaza cilindrul rotii si impinge sabotii pe tambur.

Cu cat soferul apasa mai tare pe pedala, cu atat mai mare este presiunea din interiorul furtunurilor de frana, iar sabotii cu atat mai mult vor fi apasati pe tambur. Distanta pe care se misca sabotii este mica, iar arcurile ar trebui sa le retraga inapoi de pe tambur, imediat ce soferul elibereaza pedala.

Franele de mana cu tambur

Unele vehicule au frane cu disc la toate rotile, dar folosesc o mica frana cu tambur in interiorul ansamblului butucului rotii ca o frana de mana (sau de parcare). Cand frana de mana este aplicata, un levier atasat de un cablu forteaza sabotii.

Aceasta ofera control direct in loc sa treaca prin cilindrul rotii sau partea hidraulica a franei ceea ce permite vehiculului sa se opreasca chiar si cand franele obisnuite nu mai functioneaza.

Uzura franelor cu tambur

Tamburii si sabotii ar trebui sa fie singurele componente care trebuie inlocuite intr-un sistem de franare cu tambur. Materialul de acoperire al sabotului se uzeaza in timp si, in general, noi saboti trebuie montati la fiecare 56.000 de km, desi aceasta depinde de masina ta si de obiceiurile tale de condus.

Altfel, cilindrul rotii, regulatorul automat si arcurile ar trebui sa reziste pe toata dura vietii masinii, desi probleme mecanice sau avarii din cauza resturilor de pe drum sau a unui accident sunt posibile. Totusi, e bine sa verifici lichidul de frana la fiecare 38.000 – 57.000 km si imediat daca suspectezi o scurgere.

Semne ale problemelor franelor cu tamburi

Exista cateva semene care anunta soferul ca sunt probleme la franele cu tamburi.

Zgomot de la frane: Cum sabotii de frana se uzeaza in timp, zgomote excesive sau neobisnuite pot indica faptul ca materialul de acoperire este uzat sau dus de tot. Un tehnician poate verifica de ce franele fac zgomot, iar inlocuirea sabotilor adesea rezolva problema.

Pedala care tremura sau vibreaza: Daca pedala de frana vibreaza sau tremura cand o apesi, exista sanse ca tamburii sa fie deformati. Tamburii trebuie sa fie perfecti rotunzi si o deformare poate avea loc din cauza suprasolicitarii sau supraincalzirii. In general, inlocuirea lor rezolva problema si franatul este din nou normal.

Pedala de frana joasa:

components.ads.article.code15

Daca pedala se simte mai joasa decat de obicei, adesea e semn ca lichidul de frana a fost contaminat sau exista o scurgere in sistem.

Apa sau aerul in lichidul de frana reduce eficacitatea acestuia, iar scurgerea reprezinta o problema serioasa.

Pune un tehnician sa-ti verifice lichidul sau sa inspecteze sistemul pentru scurgeri pentru a readuce la normal puterea de franare. Un cilindru de frana avariat poate fi, de asemenea, vinovatul pentru o pedala de frana joasa.

Franele sunt fara indoiala cel mai important sistem de siguranta a unei masini, asa ca fii atent la orice semn neobisnuit care ar putea indica faptul ca o piesa din sistemul de franare cu tambur trebuie sa fie inlocuita.

Sursa foto: youtube.com, summitracing.com, popularmechanics.com

Citeste si...
Frana de motor explicata: ce este si cum se face?
Frana de motor explicata: ce este si cum se face?

Frana de motor este o tehnica foarte buna de folosit atunci cand avem nevoie de un nivel mare de putere de franare si este gresit...

Care este diferenta intre discurile de frana striate si cele perforate?
Care este diferenta intre discurile de frana striate si cele perforate?

Discurile de frana sunt o componenta vitala a sistemului de franare. Cu cat masina este mai puternica cu atat discul de frana treb...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?
Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?

Discurile de frana reprezinta echivalentul modern al sabotilor de frana utilizati in sistemul de franare cu tambur. In prezent maj...