Motor 4B11 de la Mitsubishi

Motorul Mitsubishi de 2.0 litri 4B11, atat in ​​versiunile cu aspiratie naturala, cat si in turbo (4B11T), este un inlocuitor al unui motor clasic 4G63. Acesta a fost introdus pentru Mitsubishi Lancer 10 si EVO X in 2007. Producatorul a fost fortat sa abandoneze motorul conscrat 4G6 datorita noilor cerinte de emisii mai stricte. Modelul 4B11 este acum un motor din aluminiu cu cele mai noi sisteme electronice disponibile pentru ultima generatie de 4G6.

Motorul Mitsubishi 4B11 are un bloc de cilindri din aluminiu. Noul bloc are dimensiuni "patrate" - alezajul si cursa au aceeasi dimensiune 86 mm. Motorul este bine echilibrat si are un caracter liber.  Noul cap de cilindru din aluminiu DOHC cu 16 valve este plasat pe partea superioara a blocului motor. Motorul utilizeaza acum un lant de distributie pentru a actiona ambii arbori cu came in locul unei curele de distributie. Sistemul MIVEC al Mitsubishi (sistemul electronic de control al supapei Mitsubishi Innovative) este aplicat atat supapelor de admisie cat si celor de evacuare. Pentru reducerea greutatii, motorul a fost echipat cu un capac al chiulasei din plastic si o galerie de admisie din plastic (pentru versiunea non-turbo). Motorul are inca un sistem de injectie multipla cu comanda electronica si o noua aprindere electronica cu bujii de iridiu si bobine individuale de aprindere pentru a reduce emisiile.

Motorul 4B11 este un motor GEMA si este impartit intre Chrysler, Hyundai (motorul G4KD) si Mitsubishi. In ciuda faptului ca acesta este un proiect comun, motoarele lor au cateva caracteristici unice si nu sunt interschimbabile. Inginerii au dezvoltat, de asemenea, versiunea de 2.4 litri bazata pe modelul 4B11 si l-au numit 4B12. Noul motor de 2.4 litri a inlocuit motorul 4G64.

 

Motorul turbo 4B11T

 

Modelul 4B11T a fost construit special pentru Mitsubishi Lancer Evolution X. Noul motor turbo de 2.0 litri a inlocuit motorul 4G63T. Acesta este primul motor EVO cu un bloc de cilindri din aluminiu turnat sub presiune si captuseala / mansoane din fonta. Blocul motor are un design semi-inchis la punte (spre deosebire de blocul din fonta cu un design solid al lui 4G63). Inaltimea blocului motor este de 220 mm; distanta dintre cilindri este de 96 mm. Ca si modelul 4G63T, blocul este echipat cu jeturi de ulei pentru racirea pistoanelor din aluminiu forjate fabricate de Mahle. Lungimea tijei acum este de 143.75 mm. Carterul inferior este dotat cu un capac principal cu patru suruburi, iar designul unui vas de ulei din doua piese creste rigiditatea blocului.

 

Motorul utilizeaza o chiulasa cu 16 valve (4 valve pe cilindru) cu arbori cu came cu actionare pe lant. La fel ca non-turbo 4B11, modelul 4B11T utilizeaza sincronizarea variabila continua MIVEC pe ambii arbori de admisie si evacuare. Diametrul supapelor de admisie este de 35,0 mm; diametrul supapelor de evacuare este de 29,0 mm; diametrul tijei ambelor supape este de 5,5 mm. Capul cilindric 4G63 de la al treilea gen a avut un debit de aer de admisie cu 20% mai mare peste capul 4B11 datorita porturilor mai mici cu viteza mai mare. Dar ofera pentru 4B11T un raspuns mai rapid la viteze mai mici si medii ale motorului. Capacul din plastic al chiulasei a fost inlocuit cu un aluminiu.

Motorul 4B11T are un turbocompresor MHI TD05H-152G6-12T cu stimul maxim de presiune de 1,54 bar (22 psi), intercooler aer-aer, colector de admisie din aluminiu si supapa de acceleratie de 60 mm. Motorul consuma mult combustibil; in acest caz, motorul a primit injectori de combustibil de 540 cc / min. Galeria de evacuare este fabricata din otel inoxidabil.

Productia modelului 4B11T a fost oprita in 2017 cu ultimul Mitsubishi Lancer Evolution X.

 

Aplicabilitate

Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Outlander, Mitsubishi ASX / RVR, Mitsubishi Lancer Evolution X, Mitsubishi Lancer Ralliart, Chrysler Sebring, Dodge Avenger, Dodge Caliber, Jeep Compass, Jeep Patriot.

 

 

 

 

Problemele motorului 4B11 si fiabilitatea

 

Motorul 4B11 este zgomotos. Acest zgomot creste in timpul incalzirii (bate ca un motor diesel) si se micsoreaza putin cand motorul este suficient de cald. Problema obisnuita pentru motoare pana in 2009 este un lant de distributie prea intins. Simptomele sunt zgomotul crescut si functionarea instabila. Versiunea turbo are o problema cu inelele pistonului. Sub sarcini mari, se frange pe bucati care se scutura in interiorul cilindrilor si dauneaza suprafetei cilindrului, supapelor si chiar bujiilor. Acele mici bucati de otel pot, de asemenea, sa intre in turbocompresor. Ar trebui sa acordati o atentie speciala convertorului catalitic. Praful de la convertorul catalitic mort patrunde in interiorul cilindrilor si cauzeaza zgarierea peretilor cilindrului.

Dar daca privim motorul ca intreg, putem spune ca este suficient de fiabil. Longevitatea este aproape 320.000 km pentru motorul non-turbo. Modelul 4B11T este un motor de inalta performanta si se asteapta la o fiabilitate ridicata, deoarece este putin naiva, dar durabilitatea acestuia este inca comparabila cu predecesorul sau - 4G63T.

 

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate