Motorul Otto vs motorul Diesel

Motorul Otto vs motorul Diesel

In acest articol vom dezbate un subiect foarte discutat in domeniul auto. Diferentele dintre motorul Otto si motorul Diesel. Pentru inceput vom incepe cu putin istorie ca sa stim cum au aparut prima data aceste doua motoare.

Incepem cu motorul Otto. Acest motor a fost inventat de Nikolaus August Otto in anul 1854, dar lucrul mai important este faptul ca Nikolaus Otto a inventat ciclul motor Otto, practic el a inventat prima data motorul cu ardere interna. Ciclul motor Otto este compus din 4 timpi:

 Timpul 1, admisia descendenta, unde combustibilul si aerul intra in camera de ardere. (supapa de admisie este in pozitia deschis iar cea de evacuare in pozitia inchisa)

Timpul 2, compresie adiabata, pistonul comprima amestecul. (ambele supape sunt inchise)

Timpul 3, ardere si destindere, cand amestecul comprimat este aprins de scanteia de la bujie si pistonul este impins in jos. (ambele supape sunt inchise)

Timpul 4, evacuarea, se degaja gazele rezultate din camera de ardere. (supapa de admisie este inchisa iar cea de evacuare deschisa). 

Citeste si despre: ce inseamna motor in 4 timpi

La motorul diesel, lucrurile stau cam la fel, doar ca cu putine modificari. Pentru inceput motorul diesel a fost inventat de Rudolf Christian Karl Diesel (fost inginer si inventator german).

Motorul diesel este foarte asemanator cu cel pe benzina, doar ca la acesta combustibilul se aprinde multumita temperaturii ridicate creat de comprimarea aerului necesar arderii si nu prin utilizarea unui dispozitiv auxiliar (cum e in cazul motorului Otto care foloseste o bujie electrica).

Comprimarea unui gaz duce inevitabil la cresterea temperaturii sale, aceasta fiind si metoda prin care se aprinde combustibilul in motoarele diesel. Aerul este aspirat  in cilindru si este comprimat de piston la un raport de 25 la 1, adica ii este micsorat volumul de 25 de ori.

Citeste si despre: motor in 2 timpi vs motor in 4 timpi

Cand pistonul aproape ca ajunge la sfarsitul cursei superioare, motorina este pulverizata in interior si multumita temperaturii foarte mari ( undeva la 700-900 C ) se aprinde instant. Arderea amestecului (aer si motorina) duce la marirea temperaturii si presiunii care actioneaza asupra pistonului, impingandul in jos, astfel se produce si lucrul mecanic. 

Am vorbit destul despre istoria lor si despre modul de functionare, acum sa trecem putin la diferentele dintre combustibili. Care este diferenta dintre benzina si motorina? Pai atat benzina si motorina sunt extrase din petrol, dar prin metode diferite de rafinare.

Mai exact in timpul combustiei benzina este combinata cu aerul pentru a se creea vapori, care odata aprinsi produc putere (moleculele de benzina au dimensiuni mai mici deca cele de motorina deoarece este mai rafinata). Pe cand la motorina (care este mai putin rafinata), motorul are nevoie de o compresie mai mare si de temperaturi mai ridicate pentru a arde (moleculele de motorina au dimensiuni mai mari si din acest motiv ard mai greu) iar motorina in exces care nu poate fi arsa va fi eliminata pe evacuare sub forma de “fum negru”. 

Chiar daca poate nu pare, cele doua motoare sunt foarte foarte asemanatoare ca si mod de funtionare. Adica cea mai diferenta intre cele doua este modul de aprindere a combustibilului.

Asa cum am mai spus si mai sus, la benzina amestecul este aprins de o scateie produsa de o bujie iar la motorul diesel amestecul este aprins prin compresie. O alta diferenta intre cele doua este si puterea si forta pe care o dezvolta. 

Motoarele diesel produc mai multa forta, motiv pentru care sunt utile in special atunci cand e vorba de greutati mari, de asta la inceput erau folosite in mare parte pe masinile comerciale, care transportau greutati mari. 

Motoarele pe benzina au mai multi cai putere, astfel ca vor avea mai multe rotatii si implicit o acceleratie mai mare. Deobicei, marii producatori de masini pun la dispozitie ambele variante de motorizari.

Acestea se vor conduce diferit, din acest motiv este recomandat sa va achizitionati o masina dotata cu motor diesel doar daca aveti de gand sa faceti multi km in regim de autostrada sau mers constant. Avantajele unui motor diesel sunt cuplul mare si consumul scazut, lucru care-l face mai rentabil pe termen lung daca faceti multi km. 

Deci in principal diferentele dintre cele doua motoare sunt: modul de aprindere a combustibilului, putere sau forta pe care acestea o dezvolta si scopul pentru care sunt folosite.

Citeste si despre: fiabilitatea motorului diesel vs otto

Sursa foto: youtube.com, pakwheels.com

Articole similare
Motor aspirat natural Vs motor turbo

Motor aspirat natural Vs motor turbo

In articolul de astazi vom vorbi despre un motor foarte popular, primul tip de motor cu ardere interna produs vreodata, de la cel care a plecat totul.

Despre bateriile masinilor electrice

Despre bateriile masinilor electrice

In ultimul secol, masinile care functionau pe bezina sau motorina au devenit modul dominant de transport in lume.

Noul model Skoda Octavia iV

Noul model Skoda Octavia iV

Dupa cum probabil multi stiti Octavia este bestseller-ul marcii, chiar si pe piata din Romania, este cea mai bine vanduta masina de import.

Totul despre filtrul de particule - DPF

Totul despre filtrul de particule - DPF

In acest articol o sa afli ce este filtrul de particule, ce rol are, cand si cum trebuie schimbat, cat costa unul nou si cum se poate regenera DPF-ul.

Motorul 2.0 SkyActiv-G (Mazda PE-VPS)

Motorul 2.0 SkyActiv-G (Mazda PE-VPS)

Modelul 2.0 SkyActiv-G (Mazda PE-VPS) este un motor pe benzina cu patru cilindri de 2,0 litri si a fost introdus pentru prima data in 2011.

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

Despre motorul 8NR-FTS de la Toyota

A fost introdus in 2015 si a devenit cea mai buna oferta pentru Toyota Auris si mai tarziu o optiune pentru Toyota C-HR.

Despre 8AR-FTS de la Toyota

Despre 8AR-FTS de la Toyota

Motorul 8AR-FTS este un motor pe benzina cu injectie directa, de 2.0 litri, din familia de motoare AR cu patru cilindri.

Despre 1MZ-FE de la Toyota

Despre 1MZ-FE de la Toyota

Modelul 2GR-FE a inlocuit versiunea precedenta 1MZ-FE V6 si legendarele sase motoare 2JZ inline.