Motorul Otto vs motorul Diesel

Motorul Otto vs motorul Diesel

In acest articol vom dezbate un subiect foarte discutat in domeniul auto. Diferentele dintre motorul Otto si motorul Diesel. Pentru inceput vom incepe cu putin istorie ca sa stim cum au aparut prima data aceste doua motoare.

Incepem cu motorul Otto. Acest motor a fost inventat de Nikolaus August Otto in anul 1854, dar lucrul mai important este faptul ca Nikolaus Otto a inventat ciclul motor Otto, practic el a inventat prima data motorul cu ardere interna. Ciclul motor Otto este compus din 4 timpi:

Timpul 1, admisia descendenta, unde combustibilul si aerul intra in camera de ardere. (supapa de admisie este in pozitia deschis iar cea de evacuare in pozitia inchisa)

Timpul 2, compresie adiabata, pistonul comprima amestecul. (ambele supape sunt inchise)

Timpul 3, ardere si destindere, cand amestecul comprimat este aprins de scanteia de la bujie si pistonul este impins in jos. (ambele supape sunt inchise)

Timpul 4, evacuarea, se degaja gazele rezultate din camera de ardere. (supapa de admisie este inchisa iar cea de evacuare deschisa).

La motorul diesel, lucrurile stau cam la fel, doar ca cu putine modificari. Pentru inceput motorul diesel a fost inventat de Rudolf Christian Karl Diesel (fost inginer si inventator german).

Motorul diesel este foarte asemanator cu cel pe benzina, doar ca la acesta combustibilul se aprinde multumita temperaturii ridicate creat de comprimarea aerului necesar arderii si nu prin utilizarea unui dispozitiv auxiliar (cum e in cazul motorului Otto care foloseste o bujie electrica).

Comprimarea unui gaz duce inevitabil la cresterea temperaturii sale, aceasta fiind si metoda prin care se aprinde combustibilul in motoarele diesel. Aerul este aspirat in cilindru si este comprimat de piston la un raport de 25 la 1, adica ii este micsorat volumul de 25 de ori.

Cand pistonul aproape ca ajunge la sfarsitul cursei superioare, motorina este pulverizata in interior si multumita temperaturii foarte mari ( undeva la 700-900 C ) se aprinde instant. Arderea amestecului (aer si motorina) duce la marirea temperaturii si presiunii care actioneaza asupra pistonului, impingandul in jos, astfel se produce si lucrul mecanic.

Am vorbit destul despre istoria lor si despre modul de functionare, acum sa trecem putin la diferentele dintre combustibili. Care este diferenta dintre benzina si motorina? Pai atat benzina si motorina sunt extrase din petrol, dar prin metode diferite de rafinare.

Mai exact in timpul combustiei benzina este combinata cu aerul pentru a se creea vapori, care odata aprinsi produc putere (moleculele de benzina au dimensiuni mai mici deca cele de motorina deoarece este mai rafinata). Pe cand la motorina (care este mai putin rafinata), motorul are nevoie de o compresie mai mare si de temperaturi mai ridicate pentru a arde (moleculele de motorina au dimensiuni mai mari si din acest motiv ard mai greu) iar motorina in exces care nu poate fi arsa va fi eliminata pe evacuare sub forma de “fum negru”.

Chiar daca poate nu pare, cele doua motoare sunt foarte foarte asemanatoare ca si mod de funtionare. Adica cea mai diferenta intre cele doua este modul de aprindere a combustibilului.

Asa cum am mai spus si mai sus, la benzina amestecul este aprins de o scateie produsa de o bujie iar la motorul diesel amestecul este aprins prin compresie. O alta diferenta intre cele doua este si puterea si forta pe care o dezvolta.

Motoarele diesel produc mai multa forta, motiv pentru care sunt utile in special atunci cand e vorba de greutati mari, de asta la inceput erau folosite in mare parte pe masinile comerciale, care transportau greutati mari.

Motoarele pe benzina au mai multi cai putere, astfel ca vor avea mai multe rotatii si implicit o acceleratie mai mare. Deobicei, marii producatori de masini pun la dispozitie ambele variante de motorizari.

Acestea se vor conduce diferit, din acest motiv este recomandat sa va achizitionati o masina dotata cu motor diesel doar daca aveti de gand sa faceti multi km in regim de autostrada sau mers constant. Avantajele unui motor diesel sunt cuplul mare si consumul scazut, lucru care-l face mai rentabil pe termen lung daca faceti multi km.

Deci in principal diferentele dintre cele doua motoare sunt: modul de aprindere a combustibilului, putere sau forta pe care acestea o dezvolta si scopul pentru care sunt folosite.

Sursa foto: youtube.com, pakwheels.com

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...