Toate modelele de vehicule au in dotare un sistem de franare. Acest sistem fie este cu tambur, fie este cu disc. Sistemul de franare se bazeaza pe sabotii de frana sau pe placutele de frana pentru a opri o componenta cilindrica rotativa, aceasta ar fi un tambur de frana pentru sistemul de franare cu tambur sau un disc de frana pentru sistemul de franare cu disc.
Oamenii confunda deseori placutele de frana cu sabotii de frana. Majoritatea oamenilor a auzit de placute de frana, nu insa si de saboti de frana.
Exista o diferenta intre cele doua?
Ei bine, ambele componente au un scop similar, dar sunt proiectate diferit. In continuare vom discuta despre fiecare in parte pentru a observa diferenta.
Placute de frana
Daca vehiculul dumneavoastra are un sistem de franare cu disc, acesta sigur are si placute de frana. Practic, toate vehiculele fabricate in ziua de azi, includ placute de frana si frane cu disc, inclusiv vehiculele sportive, utilitare, autoturisme si camioane.
Placutele de frana se freaca de discurile de frana pentru a asigura frictiunea necesara pentru incetinirea sau oprirea vehiculului. Materialul folosit pentru fabricarea placutelor de frana este otelul sau diverse alte materiale. Otelul asigura ca placutele de frana au cea mai lunga durata de viata.
Avantaje
Placutele de frana sunt mult mai rezistente la caldura, datorita acestui lucru placutele de frana dureaza mult mai mult decat sabotii de frana. In general, placutele de frana fac o treaba mult mai buna pentru a frana vehiculul.
Daca conduceti in conditii de drum umed sau cu zapada, placutele de frana vor face o treaba mult mai buna de a mentine apa departe de disc si de suprafata de frictiune. Acest lucru va permite sistemului de franare sa continue sa reactioneze prompt cand apasati pedala de frana.
Exista numeroase variante de placute de frana care se adapteaza la diferite vehicule si la diferite stiluri de condus. Puteti alege cea mai buna varianta pentru dumneavoastra.
Dezavantaje
Placutele de frana sunt mult mai scumpe decat sabotii de frana.
Saboti de frana
Sabotii de frana se gasesc in vehiculele echipate cu sistem de franare cu tambur. Acestea sunt componente de franare de moda veche, care au fost folosite inca de la inventarea vehiculelor. Cu toate ca franele cu disc si placute de frana au preluat majoritatea industriei auto, veti gasi unele vehicule si camioane cu sistem de franare cu tambur si cu saboti de frana.
Ele inca au o mare durabilitate si design-ul lor este mult mai simplist. Procesul de creare a frictiunii este similar cu cel al sistemului de franare cu disc, sabotii de frana se freaca de suprafata tamburului pentru a incetini vehiculul. Sabotii de frana, de asemenea, sunt fabricati din otel. Sabotii de frana au un strat de material de frictiune pentru a-si prelungi durata de viata.
Avantaje
Multi oameni nu realizeaza, dar sabotii de frana sunt reciclabili. In cazul in care sabotii de frana se deterioreaza, mecanicul nu ii va arunca, acestia vor fi transformati in saboti de frana noi sau in alte piese auto.
Datorita acestui lucru, costul sabotilor de frana noi este in mod normal jumatate din costul placutelor de frana. De asemenea, puteti utiliza saboti de frana pe rotile din spate ale vehiculelor, acestia nu se vor supraincalzi niciodata.
Dezavantaje
Daca utilizati saboti de frana pe rotile din fata, acestia vor fi predispusi la supraincalzire astfel se vor uza mult mai repede decat placutele de frana. In plus, majoritatea vehiculelor din ziua de azi foloseste doar sistem de franare cu disc, este din ce in ce mai greu sa gasiti vehicule cu sistem de franare cu tambur.
Sursa foto: shur-wayautobody.com, honestversion.com, mechanicalbooster.com