In cazul in care sunteti genul de persoana care are o mare pasiune pentru masini, mai mult ca sigur ca ati auzit discutandu-se undeva, candva despre convertizorul de cuplu, mai ales despre eventualele probleme ale acestuia.
Convertizoarele de cuplu sunt componente cu care sunt dotate majoritatea masinilor mai vechi, cu transmisie automata, insa exista si multe masini moderne care sunt dotate cu aceste componente.
Probabil ati auzit mai ales despre masinile mai vechi ca au probleme serioase cu aceste componente, asa ca in cele ce urmeaza veti putea descoperi o multime de informatii interesante in legatura cu convertizoarele de cuplu. Veti afla cum functioneaza acestea, veti descoperi simptome ale convertizoarelor defecte si veti descoperi de asemenea cum se pot testa aceste componente.
Simptomele unui convertizor de cuplu defect
De precizat este faptul ca atunci cand convertizoarele de cuplu nu functioneaza la parametri optimi, pot aparea fel si fel de simptome, iar in cele ce urmeaza veti descoperi o lista cu cele mai des intalnite astfel fe simptome.
Transmisie alunecoasa
Cel mai des intalnit semn care arata faptul ca aceste componente nu mai functioneaza corespunzator este reprezentat de transmisia alunecoasa.
Se poate simti acest lucru in momentul in care se tureaza motorul foarte mult pe unitatea de viteza, insa masina nu accelereaza in momentul turatiei motorului, acest simptom este similar cu patinarea ambreiajului la cutie manuala, acul turometrului urca insa acul vitezometrului sta pe loc sau urca mult mai incet.
Ralanti oscilant
Atunci cand va confruntati cu un simptom de acest gen, trebuie sa luati in calcul si faptul ca acest convertizor de cuplu poate sa nu functioneze corect. Indiferent ca ralanti-ul este uneori prea scazut sau uneori prea mare, ceva nu este in regula, iar problema poate proveni de la convertizorul de cuplu defect.
Accelerare greoaie
Problemele care privesc dificultatea in acceleratie pot sa fie cauzate de asemenea de convertizoarele de cuplu defecte. Aceste probleme pot sa fie cauzate de diferente de presiune in convertizoarele de cuplu, sau pot sa fie provocate de asemenea de transmisia alunecoasa pe care am amintit-o anterior.
In cazul in care va confruntati cu situatia unei acceleratii lente, este necesar neaparat sa va uitati la acul de rpm al masinii, pentru a verifica daca acesta se accelereaza. In acest caz, cel mai probabil masina are convertorul de cuplu defect.
Masina nu se va misca inainte si inapoi
In cazul in care masina nu se va misca deloc inainte sau inapoi, sunt sanse foarte mari ca problema sa fie cauzata de catre convertizorul de cuplu defect.
Cu siguranta insa, atunci cand masina nu porneste din loc, problema poate avea si alte cauze, asa ca este indicat sa se efectueze o verificare la sange pentru depistarea problemei.
Supraincalzirea transmisiei
In cazul in care atunci cand conduceti, convertizorul de cuplu aluneca, unul dintre rezultatele acestei probleme este reprezentat de incalzirea fara rost a lichidului de transmisie. Acesta, din motivul amintit poate sa ajunga sa fiarba la un anumit moment dat.
Mai pe scurt, in cazul in care convertizorul de cuplu este defect si alunecos, acesta va uza sistemul de transmisie al masinii intr-o perioada foarte scurta de timp.
Exista masini care sunt prevazute cu senzori de temperatura care au rolul de a bloca luminile unitatii de comanda a transmisiei in bordul masinii, fapt care reprezinta un semn clar al unui convertizor de cuplu care aluneca.
Zgomotele de la transmisie
Este extrem de important sa ascultati atat in momentul accelerarii cat si la relanti, pentru a verifica daca se aud zgomote ciudate care provin de la convertizorul de cuplu.
In conditiile in care se aud diferite zgomote ciudate cauzate de catre convertizorul de cuplu, vestile nu sunt tocmai bune pentru ca acest lucru inseamna ca este nevoie de unul nou. Inainte de inlocuirea acestuia insa, duceti masina pe rampa sau pe elevator si verificati-o pentru a stii sigur ca problema provine de la convertizor.
Ce rol are convertizorul de cuplu intr-o transmisie automata?
Convertizorul de cuplu este componenta care face transferul de cuplu sau forta de la motorul masinii la sistemul de transmisie al acesteia, fara oprire. Ca sa intelegeti mai bine, convertizorul de cuplu trebuie sa fie umplut cu ulei de transmisie, si este dotat cu un ventilator sau cu o componenta asemanatoare turbinei in interiorul sau, iar ventilatorul cu cat se invarte mai mult, cu atat creaza o mai mare presiune in interiorul unitatii, si cu atat va fi mai mare forta pe care motorul o va transfera sistemului de transmisie al masinii.
In conditiile in care masina dvs este prevazuta cu doua ventilatoare, unul impotriva celuilalt, este important sa porniti un ventilator in timp ce unul dintre acestea va incepe sa se roteasca la randul sau dar cu o viteza diferita.
Ceea ce se obtine datorita functionarii ambelor ventilatoare, este o mai buna putere de transfer intre motorul masinii si sistemul de transmisie al masinii.
Ei bine, nu totul este insa perfect, pentru ca intre motor si sistemul de transmisie al masinii nu exista o legatura directa, se va pierde putin din energia motorului, care nu va mai fi la fel de eficient. De cele mai multe ori insa, aceasta este o problema intalnita in cazul masinilor mai vechi si care consuma mai mult combustibil decat masinile cu cutie manuala.
Masinile mai noi, in ceea ce priveste evitarea acestei probleme, au transmisii automate de generatie mai noua care utilizeaza o cutie manuala traditionala de viteze, care vine cu ambreiaj uscat sau umed, si care ii permite unui robot sa aiba control in ceea ce priveste schimbarile de viteze si ambreiajul. Discutam aici despre transmisiile DSG, care in clipa de fata sunt mult mai utile si vin cu mult mai multe avantaje decat transmisiile automate traditionale.
Probleme comune ale convertizorului de cuplu
In momentul in care aducem in discutie convertizorul de cuplu, trebuie facuta precizarea ca aceste componente au cateva probleme comune. De regula, aceste piese nu reprezinta o parte extrem de avansata in ceea ce priveste masinile mai vechi, si pot avea diferite probleme, mai ales daca proprietarii masinilor isi indreapta atentia spre convertizoare de cuplu foarte ieftine.
Rulmenti uzati
Rulmentii uzati reprezinta o problema destul de comuna pentru convertizoarele de cuplu defecte. De cele mai multe ori aceasta problema nu are ca rezultat nici alunecarea si nici alte probleme ale sistemului de transmisie, insa din cauza rulmentilor uzati se pot auzi zgomote care provin de la sistemul de transmisie al masinii.
In conditiile in care va confruntati cu o astfel de situatie, este indicat ca in primul rand sa faceti o verificare in ceea ce priveste lichidul de transmisie, si sa vedeti daca in interiorul vasului in care este lichidul de transmisie se gasesc bucatele de metal. Daca se gasesc bucati mici de metal, 99,99% acestea provin de la unul din rulmentii convertizorului de cuplu.
Etansare defectuoasa
In momentul in care discutam despre o etansare defectuoasa, discutam despre o situatie in care lichidul de transmisie se scurge din convertizorul de cuplu, motiv care cauzeaza o scadere de presiune in convertizorul de cuplu.
Aceasta presiune scazuta are drept rezultate atat alunecarea cat si supraincalzirea, insa se pot intalni si diferite alte simptome defectuoase. Aceasta este una dintre problemele cele mai des intalnite in ceea ce priveste convertizorul de cuplu defect al masinii.
Placa de ambreiaj cu convertizor de tensiune defect
Convertizorul de cuplu este prevazut in interiorul sau cu mai multe cuple, iar in cazul in care acesta este blocat intre unitate si neutru, atunci lucrurile devin complicate dat fiind faptul ca transmisia nu mai este eliberata. In acest caz, exista sanse foarte mari sa apara o problema a ambreiajului convertizorului de cuplu, care poate duce la alunecare sau la acceleratie greoaie.
Solenoid de ambreiaj pentru convertizor de cuplu defect
Solenoidu de ambreiaj cu care este prevazut un convertizor de cuplu reprezinta de asemenea o parte importanta in ceea ce priveste rateul transmisiei automate.
Rolul solenoidului este acela de a controla presiunea lichidului de presiune hidraulica care patrunde in ambreiajul de blocare, iar din acest motiv pot aparea mai multe probleme cum ar fi de exemplu accelerarea greoaie, alunecarea sau supraincalzirea.
Cum se poate remedia problema?
Mai mult ca sigur in conditiile in care va confruntati cu una dintre aceste probleme, va intrebati cum se poate remedia problema. Asadar, fara a mai pierde timpul, in cele ce urmeaza veti putea sa descoperiti cateva dintre cele mai bune solutii in ceea ce priveste aceste probleme.
Schimbarea uleiului de transmisie
Cel mai important lucru care trebuie facut in momentul in care vine vorba despre problemele de transmisie, vizeaza inspectarea si inlocuirea lichidului de transmisie.
In cazul in care va ocupati de verificarea lichidului de transmisie, daca vedeti ca acesta are o culoare fie maro fie aproape neagra, atunci este indicat sa inlocuiti atat lichidul de transmisie cat si filtrul de transmisie, in cazul in care masina are un asemenea filtru.
Este mai indicat sa inlocuiti la timp lichidul de transmisie care nu are un pret deloc mare, pe cand inlocuirea convertizorului de cuplu v-ar provoca o mica gaura in buget.
De asemenea, atunci cand verificati lichidul de transmisie, este important sa va asigurati ca nu depistati bucati mici de metal, pentru ca acestea daca le veti depista provin de la rulmentii uzati care se regasesc in interiorul convertizorului de cuplu.
Asadar, concluzia privind uleiul de transmisie este aceea ca este mai indicat sa il inlocuiti la timp, pentru a nu avea mai apoi surprize neplacute.
Schimbati rulmentii din convertizorul de cuplu
In cazul in care atunci cand verificati lichidul de transmisie depistati bucati mici de metal, atunci este necesar sa indepartati transmisia de la motor pentru a verifica rulmentii care sunt amplasati in convertizorul de cuplu. Daca acestia esueaza, bucati mici de metal ajung in vasul in care se regaseste lichidul de transmisie al masinii, si pot provoca pagube materiale serioase. Tocmai de aceea, este indicat sa verificati cu atentie acest aspect.
Schimbati etansarile convertizorului de cuplu
In conditiile in care constatati faptul ca va confruntati cu un convertizor de cuplu alunecos in ciuda faptului ca v-ati ocupat deja de schimbarea lichidului de transmisie si a filtrului, atunci este necesar sa indepartati sistemul de transmisie de la motor, si sa verificati etansarile care se gasesc pe osie, in transmisie.
Schimbati ambreiajul si solenoidul convertizorului de cuplu
In conditiile in care depistati faptul ca masina se blocheaza sau mai exact sistemul de transmisie se confrunta cu blocaje atunci cand motorul este turat in toate treptele, atunci cu siguranta a sosit momentul sa aruncati o privire si asupra ambreiajului convertizorului de cuplu, si trebuie sa verificati de asemenea si solenoidul de pe el. Acest lucru poate fi facut daca indepartati separatorul de cuplu.
Schimbati convertizorul de cuplu
In functie de problema aparuta, si in functie de marca si modelul masinii, exista situatii in care este mai indicat sa inlocuiti componenta intreaga, decat anumite subcomponente, mai ales ca pentru diferite masini convertizoarele de cuplu au preturi foarte mici. In acest fel, nu se va mai pierde timp in ceea ce priveste inlocuirea unor subcomponente ale convertizorului de cuplu.
In momentul in care intentionati sa cumparati o asemenea piesa pentru masina dvs., este indicat sa stiti ca nu trebuie sa va indreptati atentia spre un convertizor de cuplu second hand. Motivul pentru care nu se recomanda o astfel de piesa second hand, chiar daca poate avea un pret foart atractiv, este unul cat se poate de simplu, si anume ca nu se stie care este gradul de uzura al convertorului, si nu se stie nici vechimea acestuia.
In plus, nu este chiar cea mai placuta munca aceea de a inlocui convertizorul de cuplu, asa ca pentru a nu cheltui bani pentru doua asemenea componente, si pentru a nu lucra de doua ori privind demontarea si instalarea convertizorului de cuplu, va recomandam sa va indreptati atentia spre convertizoare de cuplu noi.
Lichidul de transmisie al cutiei automate. Ce rol are acesta?
In cele mai multe cazuri, lichidele pentru transmisia automata au culoarea rosie atunci cand provin direct de la producator, iar culoarea lichidelor ne poate oferi o serie importanta de informatii despe fiecare lichid.
Se poate verifica lichidul in tija de transmisie de la nivel, dupa care se poate aplica pe o hartie alba sau pe un servetel, pentru a vedea culoare sa. Atunci cand verificati lichidul de transmisie pe care masina l-a folosit deja, este important sa va asigurati ca nu gasiti bucati metalice amestecate cu uleiul, pentru ca astfel convertizorul de cuplu sau transmisia au toate sansele sa fie defecte.
In cele ce urmeaza veti descoperi cateva detalii importante despre culorile lichidului de transmisie, si ce semnifica fiecare dintre acestea. Asadar, daca lichidul de transmisie este de culoare maro inchis, este clar faptul ca trebuie sa inlocuiti lichidul pentru ca acesta este uzat.
In conditiile in care culoarea lichidului de transmisie este maro, atunci lichidul de transmisie este usor ars, asa ca trebuie inlocuit cat mai curand posibil. Daca lichidul de transmisie are o culoare rosu inchis, atunci acesta se afla intr-o stare buna.
In cazul in care lichidul de transmisie are culoarea roz, atunci discutam despre lichid de transmisie mixat cu apa. Cea mai buna situatie este aceea in care lichidul are culoare rosie, pentru ca atunci starea sa este una foarte buna.
Testare convertizor cuplu
Atunci cand doriti sa testati aceasta componenta, practic nu aveti prea multe lucruri de facut fara sa deconectati convertizorul. Exista insa totusi o modalitate in care puteti depista daca acesta este uzat, iar in continuare veti descoperi cum.
Mai intai de toate este necesar sa porniti motorul masinii si sa il lasati sa se incalzeasca pana ajunge la o temperatura de aproximativ 40 de grade. Este posibil ca acest lucru sa necesite ceva timp, asa ca se recomanda testarea temperaturii lichidului de transmisie cu un scaner de diagnosticare, iar in acest del veti depista daca lichidul de transmisie este cald. Daca acesta nu este inca cald, trebuie sa asteptati, insa daca este cald, urmeaza pasul doi.
Bagati schimbatorul de viteza intr-o treapta de viteza, iar acum puteti folosi unelte de actionare si puteti sa ascultati daca exista zgomot care sa provina de la convertizorul de cuplu. Acesta in mod normal este necesar sa deplaseze masina inainte, cu o atingere mica a pedalei de acceleratie. Apoi, comutati schimbatorul de viteza pe treptele Drive si sport, pentru a verifica daca se aud zgomote in momentul in care faceti acest lucru. In cazul in care totul este in regula, urmeaza pasul urmator.
Testarea masinii
Daca ati parcurs toti acesti pasi, cu siguranta este necesar sa conduceti masina la viteze mai mari, iar in acest timp trebuie sa verificati atat vitezometrul cat si tahometrul. Este vital sa va asigurati de faptul ca atunci cand apasati pedala de acceleratie, motorul nu revine prea mult si masina nu se accelereaza. Daca se intampla acest lucru, atunci este clar faptul ca exista o problema si convertizorul de cuplu al masinii aluneca.
De regula, masinile care au o mai mare vechime au un pic de alunecare in momentul accelerarii, insa cu siguranta acest lucru il cunoasteti daca in trecut ati detinut o asemenea masina.
Oricum, daca observati aceasta problema, este indicat sa mergeti cu masina intr-un service auto pentru ca un mecanic sa verifice masina. Acesta va depista toate problemele si cu siguranta cand va conduce masina va stii daca se aude zgomot sau daca se simt alunecari.
Unde este amplasat convertizorul de cuplu?
In ceea ce priveste amplasamentul acestei piese, este important de precizat ca acesta este asezat intre motorul masinii si transmisia automata a acesteia. Pentru a depista eventualele probleme, este important sa scoateti transmisia din masina si din motor.
Cat costa inlocuirea convertizorului de cuplu?
In conditiile in care ati parcurs alaturi de noi acest ghid, pas cu pas, si ati verificat convertizorul de cuplu, iar acesta necesita inlocuire, probabil va intrebati cat de mult va va costa inlocuirea sa.
Ei bine, in primul rand, in ceea ce priveste piesa, totul depinde de marca masinii, de modelul masinii si de anul de fabricatie al acesteia.
Apoi, conteaza foarte mult si daca schimbati personal piesa sau daca mergeti cu masina la service. Aceasta operatiune de inlocuire a convertizorului de cuplu necesita destul de mult timp, asa ca pretul manoperei va putea fi unul piperat.
Cat despre piesa in sine, in functie de marca si modelul masinii poate avea preturi cuprinse intre 500 si 2000 de lei, iar in functie de experienta dumneavoastra sau a mecanicului, procedura de inlocuire a convertizorului de cuplu poate dura intre 3 ore si 12 ore.
Asadar, acestea sunt toate lucrurile importante pe care trebuie sa le cunoasteti in ceea ce priveste convertizorul de cuplu al masinii.
Sursa foto: dutchfixmycar.net, autoguide.com, rodauthority.com, revmaxconverters.com, rennlist.com, carmudi.com.ph, liveabout.com