Probleme la cutie automata cu comutatorul N sau Neutru

Cand vine vorba de o masina, problemele si defectiunile ce pot sa apara sunt mai mai variate si complexe decat ne putem imagina. Pentru a avea insa o masina sigura, pe care sa ne putem baza sa ne duca unde dorim, in confort si maxima siguranta, trebuie sa facem verificari tehnice periodice si sa apelam la specialisti de fiecare data cand apar semne ca ceva nu functioneaza corect.

Probleme sau oscilatii pot aparea si in momentul in care stationezi si pui masina in ralanti, pozitia neutru a schimbatorului de viteze sau la comutatorul de siguranta neutru.

 

Citeste si despre: simptomele unei cutii de viteza automata cu probleme

 

Ce inseamna un comutator de siguranta neutru?

Acest element face parte din sistemul electronic de pe transmisie. Are rolul principal de a opri, de a preveni pornirea motorului cat timp masina este in orice alta treapta de viteza decat ralanti sau modul parking. Ideea este ca avand acest comutator poti evita daune minore sau poate chiar si majore, cauzate sau masinii sau a celor din jur in timpul unei porniri nedorite sau neatente.

Insa in momentul in care acest comutator se defecteaza, impedica complet pornirea motorului. Astfel, trebuie neaparat sa faci o vizita mecanicului pentru a-ti putea utiliza din nou masina.

 

Probleme de siguranta la nivel inalt 

Totul a inceput undeva pe la mijlocul anilor 60, cand marile producatoare de masini au inceput sa isi puna probleme in legatura cu siguranta masinilor pe care le creeaza. Acesta a fost momentul in care multe din elementele ce se foloseau deja si erau aplicate la masinile speciale de raliuri au inceput sa fie usor si incet transpuse si la masinile de zi cu zi.

Printre aceste elemente se pot numara centura de siguranta si oprirea de urgenta a alimentarii de combustibil. Ceea ce poate nu stiai este ca multe masini aveau un astfel de comutator de siguranta neutru inca din anii 50, insa au devenit cu adevarat populare prin anii 80.

Poate crezi ca masina ta nu are un astfel de comutator, insa exista chiar si la masinile cu schimbatoare manuale de viteza. Insa in acest caz este localizat pe ambreiaj, si nu te lasa sa pornesti cu masina de pe loc doar cand iei piciorul de pe ambreiaj.

O data ce e pus in miscare insa, comutatorul da frau liber curentului sa circule din momentul in care ii dai cheie masinii si astfel este activat sistemul de pornire. Sistemul este creat in acest fel pentru a evita daune sau defectiuni la nivelul transmisiei si pentru a reduce posibilele accidente.

In momentul in care acest comutator devine defect, sau oricare alt element auxiliar al sistemului, sunt anumite simptome pe care poti sa le sesizezi. Am creat astfel o lista cu cele mai comune semne pe care le poti detecta si care sa te faca sa iti vizitezi mecanicul cat de curand.

 

Motorul nu porneste in modul de stationare, dar porneste in ralanti

In momentul in care dai cheie masinii tale, la o masina cu schimbator automat in modul park sau la o masina cu schimbator manual in ralanti (cu piciorul ridicandu-se de pe ambreiaj), masina ar trebui sa se puna in miscare. Insa daca urmezi acesti pasi si masina refuza sa porneasca, cauza poate veni de la comutatorul de siguranta de la transmisie sau de la ambreiaj.

Insa nu poti elimina nici alte posibile cauze, cum ar fi probleme la baterie sau la alte elemente. Astfel va trebui sa faci o vizita la mecanic pentru a afla exact cauza defectiunii.

 

Masina porneste in modul de stationare, dar nu porneste in ralanti

Pe de cealalta parte avem situatia in care masina porneste cat timp e in treapta de stationare insa nu porneste in ralanti. In acest caz, cel mai probabil vina o poti da pe comutatorul de siguranta. Iar motivul poate fi ca acest comutator are o defectiune la vreun element intern, reusind sa puna in miscare o treapta de viteza, insa nu si cealalta.

Insa nu poti elimina nici situatia in care problema poate fi de natura electrica sau pur si simplu comutatorul e uzat. Pentru asta trebuie sa consulti un mecanic.

 

Motorul nu porneste deloc, indiferent de treapta de viteza

In cazul in care masina refuza complet sa porneasca, indiferent de treapta de viteza in care se afla, problema este cel mai probabil de la comutatorul de siguranta. Inseamna ca pur si simplu comutatorul nu mai transmite destul curent releului de pornire.

Acest simptom poate fi insa complet de natura electrica, de la un releu defect, o siguranta arsa sau pur si simplu probleme la sistemul de pornire. 

 

Motorul se poate roti indiferent de treapta de viteza

Acest lucru este un semn clar ca ai o problema la comutatorul de siguranta, cel mai probabil un scurt intern. In cazul in care experimentezi acest tip de defectiune, trebuie neaparat sa apelezi cat de curand la un mecanic deoarece e o problema grava de siguranta. In acest caz comutatorul mai mult ca sigur trebuie inlocuit pentru a evita riscul de accidente. 

Oricare ar fi simptomele pe care le resimti la masina ta, trebuie sa apelezi cat de curand la un mecanic pentru a evita defectiuni sau accidente grave. Condusul cu un comutator defect poate pune in pericol viata ta si a pasagerilor, astfel, fa un drum la service pana nu e prea tarziu. 

 

Citeste si despre: cutie de viteze manuala sau automata, care este mai buna

 

 

Sursa foto: carused.jp, carbibles.com, afroautos.com, radair.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate