Senzor coloana de directie: ce este si defectiuni comune

Senzor coloana de directie: ce este si defectiuni comune

Fiecare masina are in dotare numerosi senzori care au rolul de a transmite computerului sau PCM o serie de informatii esentiale necesare unei functionari optime. Senzorul coloana de directie are rolul de a evalua stabilitatea si tractiunea autoturismului. Denumirea specifica a acestei tehnologii responsabile de mentinerea si controlul stabilitatii variaza de la un producator la altul, dar principiul de functionare este comun tuturor acestor sisteme.

Ce este senzorul coloana de directie?

Principalul rol al unui senzor este acela de a verifica functionarea in parametri normali a autovehiculului. In momentul in care sunt depistate anumite probleme, senzorii sesizeaza modificarile aparute si transmit aceste informatii mai departe catre computerul masinii.

Senzorul in discutie detine un rol esential in functionarea masinii, dar si in controlul performantelor acesteia. Mai exact, acest senzor sesizeaza schimbarea unghiului de directie, fenomen care apare la rotirea volanului. Acesti senzori se impart in 2 categorii – analogi sau digitali.

Cele 2 categorii au la baza principii diferite de a detecta schimbarea unghiului de directie. In practica, senzorul digital va fi utilizat mai frecvent. Acest senzor foloseste o lumina LED pentru a obtine informatii legate de directie.

Aceste date sunt trimise catre ECU, care le va interpreta, si, in functie de semnificatia acestora, va trece la instituirea unor masuri de control a modului in care masina raspunde la comenzi, dar si masuri de ajustare a vitezei. In cazul in care acest senzor nu functioneaza corespunzator, acest lucru va fi semnalizat printr-o lumina de avertizare de culoare galbena la nivelul bordului.

Cum recunosti un senzor al coloanei de directie defect?

Ca urmare a uzurii, senzorul se poate deteriora in timp si poate inregistra performante din ce in ce mai scazute de functionare. In acest caz, problema ne este indicata de computerul masinii si se poate trece la instituirea unor masuri de rezolvare.

Lumina de avertizare sau lumina de control a tractiunii aprinsa in bord

Orice autoturism este prevazut cu un numar mare de senzori. Orice problema de functionare la nivelul acestora este tradusa de computer printr-un semnal/martor de bord de tipul Check Engine. Ceea ce trebuie sa faci in continuare pentru a diagnostica cu precizie cauza este sa folosesti un scaner de coduri de eroare. Acest cod de eroare rezultat are o semnificatie aparte.

Tehnologia de tractiune face parte din categoria tehnologiilor recente care au fost instalate la nivelul vehiculelor. Existenta unei probleme legate de tractiune ne este semnalizata de obicei prin intermediul unui martor de control al tractiunii care se va aprinde la nivelul bordului.

Volan dificil de manevrat

In cazul in care apare o defectiune la nivelul senzorului coloana de directie, s-ar putea sa observam ca tractiunea devine deficitara sau ca volanul devine dificil de manevrat.

Un senzor defect ar putea sa inceteze sa mai transmita informatii sau sa transmita informatii eronate, fapt care ar determina ECU sa incerce sa remedieze situatia, prin masuri menite sa obtina stabilitatea si tractiunea standard a masinii. In cazul in care apare aceasta problema, la nivelul bordului se va aprinde martorul de control al tractiunii.

Masina ruleaza anormal chiar si dupa o echilibrare a rotilor

Daca informatiile nu ajung la ECU sau informatiile care ajung sunt gresite, autovehiculul va avea tendinta sa ruleze anormal, chiar si in conditiile in care am efectuat manopera de echilibrare a rotilor. Este indicat ca dupa fiecare echilibrare sa ceri mecanicului sa reseteze senzorul, in caz contrar, problema poate persista. In cazul in care se intampla acest lucru, este bine ca resetarea sa sa faca inainte de echilibrare.

Localizarea senzorului coloana de directie

Pentru a determina pozitia exacta a senzorului de directie care determina eroarea, este bine sa verifici in cartea tehnica detalii legate de amplasare. De cele mai multe ori, senzorul este localizat in vecinatatea casetei de directie sau in vecinatatea rotilor.

Cum iti dai seama ca senzorul de directie este defect?

Este deosebit de important sa poti sa iti dai seama din timp de eventuale probleme la nivelul directiei masinii tale, atat din punct de vedere al costurilor asociate dar mai ales al pericolelor la care te expui pe tine si pe ceilalti participanti la trafic. In primul rand, un senzor care nu functioneaza conform normelor va determina a scadere a performantelor inregistrate de masina – ceea ce se traduce printr-un control redus asupra masinii la franare sau prin faptul ca percepi o anumita instabilitate in curbe.

Vizual, acest lucru ne este indicat de martorul Check Engine. Este bine sa verifici din timp orice modificari care survin in comportamentul normal de rulare al masinii tale.

Cum testezi un senzor care nu mai functioneaza corect?

Testarea este bine sa fie realizata de personal specializat. Cu ajutorul unei scaner OBDII, masina va fi testata, iar codurile de eroare obtinute vor putea fi interpretate pentru a se diagnostica problema. Fiecare service are in dotare un astfel de scaner, dar ti-l poti achizitiona si tu la un pret relativ modic.

Pentru a verifica unghiul transmis catre ECU de senzor trebuie sa virezi volanul. Cel mai adesea, o problema la nivelul senzorului coloana de directie va determina un cod de eroare P0126.

Pentru a testa senzorul mai poti folosi si un voltmetru cu impedanta crescuta. Daca nu ai un astfel de voltmetru acasa, cel mai sigur il vei putea gasi in cadrul service-ului. Compara datele obtinute de voltmetru cu cele specificate de producator si vezi daca se incadreaza in limitele prevazute. Orice problema indica necesitatea efectuarii unei reparatii sau a unei inlocuiri.

Cum curatam senzorul coloana de directie?

In anumite cazuri, problema poate sa fie generata de coroziunea de la nivelul conectorilor senzorului sau din interiorul piesei. Daca senzorul se afla intr-o zona accesibila, poti sa incerci o igienizare. In cazul in care dupa aceasta manopera problema persista, este bine sa iei in considerare masuri mai ample.

Pentru a schimba sau inlocui un senzor vei avea nevoie de surubelnite, pungi de plastic, de o solutie de curatare pentru contacte si de senzorul de directie.

Piesa este localizata in vecinatatea sistemului de suspensie sau la nivelul coloanei de directie. Consulta cartea tehnica pentru a afla pozitia exacta in cazul masinii tale. Indeparteaza suruburile de fixare si ai grija sa nu deteriorezi piesele din jurul senzorului. Foloseste ca agent de curatare etanol sau alcool.

Daca alegi sa cureti piesa folosind o punga de plastic, trebuie sa introduci senzorul in interiorul pungii. Daca folosesti agentul de curatare strict la nivel local, pulverizeaza solutia la nivelul zonei dorite. Dupa ce ai terminat procesul de igienizare, permite piesei sa se usuce inainte de a o remonta pe pozitie.

Costul de inlocuire al unui senzor de coloana de directie

Pentru a calcula cu precizie acest cost, ia in considerare atat pretul piesei in sine cat si al manoperei asociate. Cauta informatii despre senzorul necesar in functie de marca si modelul masinii tale, dar si in functie de anul de fabricatie.

Cand este bine sa inlocuiesti senzorul coloana de directie?

Ideal ar fi ca schimbarea sau reparatia sa fie initiata imediat ce ai observat probleme. Pasii pe care trebuie sa ii urmezi sunt descrisi in cele ce urmeaza.

  1. Stabileste care este senzorul care nu functioneaza corect, in functie de codul de eroare obtinut;
  2. Localizeaza piesa in cauza;
  3. Verifica cartea tehnica pentru detalii;
  4. Indeparteaza senzorul de pe pozitie dupa ce ai scos conectorii;
  5. Indeparteaza suruburile de fixare;
  6. Compara piesa veche cu cea noua;
  7. Igienizeaza corespunzator locasul noului senzor;
  8. Aseaza in pozitie si fixeaza senzorul nou;
  9. Ataseaza conectorii la piesa;
  10. Porneste motorul si verifica aprinderea martorilor in bord;
  11. Sterge codurile de eroare cu ajutorul scannerului;

Sursa foto: caranddriver.com, grimmermotors.co.nz, totalcardiagnostics.com, bmwrepairguide.com

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...