Senzor de presiune in galerie, MAP: Simptome, rol si localizare

Senzorul de presiune al colectorului, cunoscut si sub denumirea de senzor de presiune absoluta (MAP), este parte integranta a sistemului motorului vehiculului.

Se gaseste in vehiculele cu injectie de combustibil, deoarece sarcina principala a senzorului MAP este de a furniza modulului de comanda al sistemului de propulsie (PCM) informatii despre presiunea din interiorul canalului de admisie.

 

Ca orice senzor din vehicul, senzorul MAP poate fi deteriorat in timp si poate duce la transmiterea datelor incorecte catre unitatea de comanda a motorului. Aceste informatii incorecte pot duce la deteriorarea performantelor, cresterea consumului de combustibil si alte cateva consecinte. In acest articol, vom discuta despre unele dintre simptomele cheie pe care le veti experimenta atunci cand senzorul de presiune al distribuitorului (MAP) devine defect si incepe sa functioneze defectuos.

 

Citeste si despre: cum recunosti un senzor MAF defect

 

 

Ce este un senzor MAP?

 

Senzorul MAP sau senzorul de presiune absoluta a colectorului de admisie se numara printre principalii senzori prezenti in interiorul unitatii de control electronice a motorului cu combustie. In mod tipic, senzorii MAP sunt prezenti in motoarele cu injectie de carburant. Senzorul MAP este responsabil pentru generarea si transmiterea informatiilor detectate asupra presiunii colectoare instantanee catre sistemul electronic de comanda al motorului.

Unitatea de comanda utilizeaza apoi abordarea computerizata si aplicatiile stoichiometrice pentru a manipula si interpreta datele detectate pentru a determina densitatea aerului si debitul de masa a aerului din motor.

Acesti parametri sunt esentiali pentru performanta optima a motorului, deoarece pot ajuta sistemul motorului sa determine masurarea acuta a combustibilului pentru a realiza o ardere optima. Prin urmare, ajuta unitatea de control a motorului sa regleze automat momentul exact al aprinderii, ceea ce poate imbunatati performantele motorului si eficienta combustibilului.

 

Senzorii MAF sau fluxul de masa de aer pot fi, de asemenea, utilizati pentru a detecta si inregistra informatiile referitoare la fluxul de aer de admisie al motorului in motoarele cu injectie de combustibil in combinatie cu senzorii MAP.

Datele generate de senzorii MAP pot fi transformate in date de masa a aerului cu abordarea densitatii de viteza. Datele de la alti senzori sunt, de asemenea, folosite pentru a efectua aceste calcule. De exemplu, unitatea de control poate utiliza datele generate de alti senzori, cum ar fi temperatura aerului si RPM, pentru a calcula debitul de masa a aerului si densitatea aerului, deoarece acestia sunt factorii dependenti.

 

Simptomele senzorului defect de presiune al colectorului 

 

Orice problema cu senzorul de presiune al colectorului (MAP) are ca rezultat o combustie necorespunzatoare care poate provoca deteriorarea motorului si poate intrerupe functionarea. Iata cateva simptome comune pe care le veti experimenta daca aveti un senzor de presiune absoluta a presiunii (MAP) deteriorat.

 

Probleme ale unui senzor MAP defect pot fi: emisii crescute ( automat testul de emisii va fi picat), performanta slaba a motorului, batai si zgomote de la motor, scaderea RPM la ralanti, masina nu mai porneste.

 

Nivelul crescut al emisiilor

 

Cand senzorul de presiune absoluta (MAP) a galeriei este deteriorat, acesta poate trimite un semnal incorect catre modulul de comanda al sistemului de propulsie (PCM), care indica faptul ca exista o sarcina mare asupra motorului. Acest lucru va determina PCM sa elibereze combustibil suplimentar in cilindru si, de asemenea, sa elibereze emisiile de gaze, cum ar fi monoxidul de carbon.

 

Nu reusesc sa treaca testul de emisii

 

Una dintre cele mai simple moduri de a determina daca aveti un senzor MAP defect este sa efectuati un test de emisie. Un test de emisie a vehiculelor va determina daca autovehiculul produce o cantitate excesiva de monoxid de carbon si hidrocarbura, ceea ce va ajuta la determinarea faptului ca exista o problema cu senzorul MAP.

 

Performanta slaba a motorului

 

Un senzor de presiune al distribuitorului defect care masoara presiunea redusa a galeriei de admisie va transfera aceasta informatie cu sarcina scazuta a motorului catre PCM. Ca rezultat, PCM va reduce cantitatea de combustibil care urmeaza sa fie injectata in motor. In acest caz, veti observa o imbunatatire a eficientei consumului de combustibil, cu toate acestea, va exista o scadere semnificativa a performantei.

 

Zgomot motor

 

Din cauza unui senzor MAP deteriorat, motorul functioneaza uneori slab, iar bujiile chiar se declanseaza mai repede decat ar trebui in mod normal. Acest lucru poate duce la detonare care produce un sunet de explozie sau bataie. Detonarea se poate dovedi fatala motorului si va necesita reconstruirea motorului.

 

Turatiile motorului fluctueaza

 

Un senzor map necorespunzator determina scaderea semnificativa a RPM, ceea ce face ca volumul sa creasca la viteza mica. Pornirea sistemului de aer conditionat va face situatia sa se inrautateasca si motorul se va opri brusc.

 

 

Citeste si despre: senzorii comuni ai autoturismelor

 

 

Masina nu reuseste sa porneasca

 

Un senzor MAP defect va cauza si probleme la pornirea autovehiculului. Calculatorul de bord al vehiculului utilizeaza senzorul MAP pentru a determina presiunea atmosferica inainte de pornirea motorului. O citire incorecta poate cauza o cantitate mica de combustibil care trebuie livrata la motor si, ca urmare, motorul poate sa nu porneasca deloc.

 

 

Unde se afla senzorul MAP?

 

De obicei, in majoritatea vehiculelor, senzorul MAP este instalat in interiorul galeriei de admisie. Poate fi amplasat sub ansamblul farurilor din partea pasagerului, in flansa de evacuare a intercoolerului. In principiu, locatia senzorului MAP depinde de designul vehiculului dvs. si este cel mai bine sa va uitati in manualul de service pentru gasirea locatiei senzorului MAP.

 

 

Curatarea senzorului MAP la domiciliu

 

Puteti vizita un specialist auto pentru service-ul senzorilor MAP sau puteti efectua aceeasi procedura acasa.

 

Instrumente necesare:

 

• Manualul masinii

• Surubelnita

• Cleaner pentru componente electrice

• Carpa 

• Cheie tubulara

Pasul 1: Localizarea senzorului

 

Pentru incepatori, localizarea senzorului MAP poate fi o sarcina grea, motiv pentru care este util daca aveti manualul masinii. Puteti gasi cu usurinta locatia fiecarui senzor, inclusiv senzorul MAP, din manualul de utilizare. In general, senzorul MAP poate fi gasit in apropierea galeriei de admisie si scoaterea cablajului din sarma poate oferi o vizibilitate mai buna.

 

 

Pasul 2: Scoateti dopul senzorului

 

Asigurati-va ca autovehiculul este oprit si cheile nu sunt in contact, pentru a evita riscul de electrocutare. Odata ce senzorul este localizat, scoateti dopul, apoi strangeti usor urechea care tine senzorul in locul sau. Este posibil sa aveti nevoie de o surubelnita pentru a scoate niste suruburi care fixeaza senzorul.

 

Pasul 3: Curatarea senzorului

Pasul urmator este curatarea usoara a senzorului cu un dispozitiv de curatare a pieselor electrice. Puteti gasi cu usurinta un dispozitiv de curatare a pieselor electrice la un magazin auto. Pulverizati solventul de curatare pe o carpa curata si frecati usor senzorul.

 

Pasul 4: Lasati-l sa se usuce

 

Dupa terminarea curatarii, lasati senzorul sa se usuce si asigurati-va ca nu exista reziduuri lichide. Cand sunteti sigur ca senzorul MAP este complet uscat, instalati-l inapoi in loc si atasati suruburile si fisa. Inchideti capota si ati terminat.

 

Costul de inlocuire al senzorului MAP

 

Costul mediu pentru inlocuirea senzorului MAP este de aproximativ 100-200 de lei. Costul de manopera poate sa fie undeva la 50 de lei, 100 daca pozitia senzorului este greu de accesat. De asemenea, puteti efectua procedura de inlocuire la domiciliu, totusi, procesul este riscant si este posibil sa ajungeti la deteriorarea unei alte componente. Este recomandabil sa alegi cea mai buna oferta de la service-uri si sa o alegeti pe cea mai buna.

 

Inlocuirea senzorului MAP

 

Un senzor MAP defect va poate face sa nu treceti testul de emisie la ITP si sa pierdeti mai multi bani pe combustibilul suplimentar pe care il va consuma vehiculul pe termen lung.

 

Citeste si despre: cum sunt utilizati senzorii pentru a imbunatati performantele

 

 

 

Sursa foto: axleaddict.com, my.prostreetonline.com, youtube.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate