Simptome probleme la evacuarea masinii

Cum sa iti dai seama ca masina are o problema cu sistemul de evacuare si toba de esapament?

 

 

Sistemele de evacuare ale autoturismelor pot in anumite conditii sa scoata zgomote anormale in cazul in care exista o curea, un alternator, o pompa de apa sau un fulie de tensiune defect/a. 

Prin insasi natura sa, motorul cu ardere interna ar trebui sa faca zgomot. De fiecare data cand are loc o explozie controlata care apare de mai multe ori in fiecare secunda, este normal sa apara un zgomot provenit din compartimentul motorului. Desi cele mai multe dintre sistemele actuale de evacuare avansate sunt proiectate pentru a inabusi zgomotul din timpul rularii, exista momente cand anumite componente se strica, se uzeaza sau se fisureaza, provocand aparitia de zgomote la nivelul motorului sau la nivelul sistemului de evacuare, de obicei acest lucru indicand necesitatea unei reparatii potential costisitoare. 

Cu toate acestea, nu toate zgomotele sunt la fel. Nici nu putem spune ca sunt cauzate de defectiuni similare ale componentelor mecanice. De fapt, putem spune ca exista mai multe tipuri diferite de zgomote, fiecare dintre acestea fiind asociate unei anumite defectiuni mecanice. 

 

 

 

Cum sa interpretam cele mai frecvente zgomote asociate aparitiei unor defectiuni la nivelul motorului sau a unor componente de esapament?

Pentru a identifica in mod corect zgomotele si a afla sursa lor principala iti prezentam cateva dintre cele mai comune sunete pe care o componenta deteriorata le poate scoate si ceea ce semnifica de obicei acest zgomot. 

Zbarnait

Descrierea acestui sunet: acest zgomot este asociat cu o vibratie sau zumzet; de fapt, am putea spune ca este similar din mai multe puncte de vedere cu sunetul pe care o fereastra sau un ventilator portabil le face atunci cand este deschis/a. Unele dintre cele mai frecvente cauze ale acestui tip de sunet sunt atribuite unor probleme cu curelele, fuliile, sau componentele de actionare ale curelelor. 

Care este cauza acestui sunet? Un sunet involburat care isi schimba tonalitatea sau volumul in functie de turatia motorului este un semn tipic de probleme legate de motor. Piesele care cauzeaza acest sunet sunt accesoriile de actionare ale curelelor sau chiar curelele in sine. Unele dintre cele mai comune componente care vor emite astfel de sunete includ:

 

• cureaua de accesorii 

• alternatorul

• pompa servodirectie

• pompa de apa  

• ventilator  

• fulia de tensiune 

Aceste sunete pot fi cauzate de curele slabite sau foarte tensionate, rulmenti care sunt deteriorati in interiorul fuliei sau chiar de fulie in sine. De cele mai multe ori, in cazul in care curelele si fuliile sunt in stare buna de functionare nu determina aparitia acestui tip de zgomot. In acest caz, de cele mai multe ori problema va fi localizata la nivelul pompei de apa. 

 

 

 

Zgomot ca un susur sau sfarait

Descrierea acestui sunet: in esenta, sunetul suierat este sunetul de vapori sau aburi care scapa dintr-o sursa sub presiune. Sunetul de acest tip este de obicei asociat cu apa care fierbe sau de cel care apare la prajire.

Care este cauza acestui sunet? Din multe puncte de vedere, aceste trei sunete de obicei sunt atribuite acelorasi cauze; unui motor care se supraincalzeste sau sistemului de racire. Cand auzi sunetul de tip suierat, este de obicei un semn ca exista pierderi de presiune de la nivelul capacului radiatorului, rezervoarelor de preaplin (vas de expansiune)  sau o avariere recent aparuta in orice parte a sistemului de racire. 

Pe masura ce lichidul de racire incepe sa se incalzeasca peste 100 de grade va determina dezvoltarea unei presiuni in exces atunci cand apare intr-un sistem inchis (cum ar fi un radiator). Odata ce aceasta presiune ajunge la un anumit „punct de fierbere“ va scoate un zgomot asemanator unui susur. Unii spun ca sunetul este similar cu sunetul emis de un espressor de cafea. 

Sunetul  de tip sfarait apare, de obicei, ca rezultat al unei defectiuni. Acest lucru se intampla dupa ce motorul s-a supraincalzit si este cauzat de lichidul de racire sau de uleiul presurizat din compartimentul in care se gaseste si care ajunge in contact cu componente de la nivelul blocului motor, chiulasei sau de la nivelul galeriei de admisie. Sunetul de sfarait este, de asemenea, frecvent asociat cu probleme cu catalizatorul ( convertor catalitic ).

In unele cazuri, materialele din interiorul acestei componente se vor uza cu timpul si vor trebui inlocuite. Daca s-a acumulat caldura excesiva in interiorul convertorului catalitic, acesta poate face de multe ori un sunet ca un sfarait sau suieraturi. Sunetul este urmat in mod frecvent de un miros de incins si de obicei va determina motorul sa nu se mai tureze.

 

 

 

 

De fiecare data cand auzi oricare dintre aceste sunete, este necesar sa iei anumite masuri pentru a reduce riscul de deteriorare la nivelul componentelor motorului. Supraincalzirea motorului poate determina fisurarea garniturii de chiulasa, craparea chiulasei, urmata de infiltrari de antigel in camerele de ulei si deteriorarea componentelor interne ale motorului.

 

 

 

 

 

 

Zgomote la nivelul tobei de esapament

Descrierea sunetului - desi un sistem de evacuare care este bine reglat poate fi recunoscut destul de facil, sunetul emis de la nivelul tobei de esapament care prezinta probleme va putea fi recunoscut cu usurinta.  De cele mai multe ori, acest sunet este similar cu zanganitul metalic. Tonalitatea motorului va fi mai profunda si este normal sa auzi rateurile atunci cand te confrunti cu o avarie la nivelul sistemului de evacuare.

Care este cauza acestui sunet? Atunci cand zgomotele emise de la nivelul sistemului de evacuare cresc cam de 3-5 ori fata de normal, de obicei aceasta situatie este determinata de existenta unei avarii undeva la nivelul acestui sistem. In cazul in care observi faptul ca zgomotul este insotit si de o pierdere a performantei normale a masinii, in acest caz este bine sa te gandesti mai degraba la o defectiune a motorului comparativ cu una legata de toba de esapament.

 

Unele dintre cele mai frecvent intalnite componente care cauzeaza acest tip de sunet, care pot fi rupte, crapate sau au fost dizlocate din anumite motive pot include urmatoarele:

• galeria de evacuare

• supapa egr

• conexiunea teava de esapament la galerie

• conexiune teava de esapament la convertor catalitic

• catalizator

• catalizator pentru conducta tobei de esapament

• toba de esapament

 

In cazul in care observi aparitia acestui zgomot, cea mai buna metoda de a depista sursa este sa te bagi sub masina in timp ce lasi motorul pornit si sa incerci sa localizezi sursa acestui sunet. De preferat ar fi sa apelezi la un mecanic pentru a executa reparatiile la nivelul sistemului de evacuare din moment ce de obicei vor fi necesare anumite instrumente sau utilaje speciale pentru a inlocui sau a repara componentele sistemului.

 

 

 

Fenomenul de backfire

Descrierea zgomotului- fenomenul de backfire semnifica de fapt ca la evacuarea gazelor se produce o aprindere a acestora. Daca e sa comparam, am putea spune ca seamana cu zgomotul produs de niste pocnitori. In anumite cazuri acest fenomen va parea inversat ca directie si va fi localizat la nivelul sistemului de injectie. Aceasta situatie se intalneste mai frecvent la motoarele cu carburatoare sau turbocompresoare spre deosebire de motoarele clasice pe injectie.

 

Sunetul emis poate sa apara in sistemul de admisie sau in cel de evacuare. Daca apare la nivelul sistemului de admisie, zgomotul va proveni de la sistemul realizat de corpul clapetei de acceleratie a injectorului de combustibil. In cazul in care apare de la nivelul sistemului de evacuare, situatie care este intalnita cel mai frecvent, zgomotul va fi emis la nivelul conductei de evacuare.

 

Ce cauzeaza acest fenomen?

Conform majoritatii specialistilor, fenomenul de reaprindere poate fi cauzat de apa care ajunge la nivelul sistemului de combustie. In orice caz vei constata ca iti va fi aproape imposibil sa stabilesti cu exactitate cauza acestei probleme. Desi am putea crede ca la nivelul rezervoarelor autovehiculelor care circula astazi apa nu poate patrunde, realitatea sta un pic altfel pentru ca orice carburant introdus in rezervor ar putea prezenta mici urme de apa. Pe masura ce gradul de umiditate creste, ar putea de asemenea sa apara si fenomenul de condensare a vaporilor in momentul in care la nivelul sistemului ajunge fluxul de aer.

 

Atunci cand amestecul aer combustibil prezinta urme de apa, sistemul de aprindere al motorului s-ar putea sa fie afectat si sa determine aprinderea mai tarziu decat in mod normal. De cele mai multe ori insa, aceasta situatie va duce la acumularea de combustibil nears la nivelul galeriei de evacuare, unde se va produce aprinderea gazelor cu temperatura crescuta. Daca acest fenomen apare la nivelul partii opuse a motorului ( si anume la nivelul sistemului de admisie) este posibil sa avem de-a face cu o defectiune a sistemului de aprindere.

 

Pentru a diagnostica o astfel de problema este indicat sa apelam la personal specializat si sa cerem mecanicului sa descarce eventuale coduri de eroare prezente la nivelul motorului sau sistemului de evacuare. De cele mai multe ori vom avea de-a face cu aprindere in bord a martorului check engine.

 

 

 

Zgomot de improscare

 

Descrierea sunetului - acest tip de zgomot poate fi descris cel mai bine ca un sunet armonic inconsistent. Atunci cand motorul este reglat corespunzator de obicei sunetele emise vor fi line si neintrerupte. Pe masura ce motorul accelereaza sunetele vor fi la fel de line. Un motor care prezinta zgomote de improscare va prezenta variatii rapide si alternari ale unor perioade de trenare cu accelerare sau decelerare rapida.

Care sunt cauzele care determina aparitia acestui zgomot? Acest zgomot apare inprincipal datorita faptului ca fenomenul de combustie nu se realizeaza pana la capat. Aceasta situatie este determinata de probleme legate de timpul de aprindere, inclusiv cu bobina de aprindere, distribuitorul, rotorul, bujiile sau fisele bujiilor. Destul de rar, aparitia acestui zgomot este insotita de aprinderea martorului check engine in bord. In momentul in care apare aceasta situatie computerul de bord va afisa eroare OBD-II . Pentru a putea citi eroarea vei avea nevoie de un mecanic care detine un scanner ce poate citi erorilecomputerului.

 

Pe de alta parte, acest fel de zgomot ar putea sa apara atunci cand ne confruntam cu o scadere a fluxului de carburant. In aceasta situatie problema este localizata la nivelul sistemului de combustibil, si anume la nivelul injectoarelor de combustibil care sunt murdare sau infundate. Daca observi aparitia acestui zgomot exista cateva lucruri pe care le poti face pentru a diagnostica problema.

 

Descarca codurile de eroare pentru a putea determina cauza aprinderii martorului de bord check engine.

Verifica duzele injectorului de combustibil pentru a evalua daca sunt infundate sau murdare.

Verifica sistemul de aprindere si toate componentele acestuia pentru eventuale semne  de defectiuni, avarii, cabluri desprinse sau semne de condensare ( de obicei localizate in interiorul capacului de delcou).

 

Dupa ce ai parcurs acesti pasi si totusi nu ai reusit sa gasesti cauza problemei, este indicat sa apelezi la personal specializat cat de curand posibil pentru a verifica starea de functionare a autovehiculului tau pentru orice problema de natura electrica sau legata de combustibil.

 

 

 

Zgomot ca o bataie, click sau lovire

 

Descrierea acestui tip de zgomot - cand este bine reglat, un motor ar trebui sa functioneze perfect. Sunetele descrise mai sus de cele mai multe ori sunt determinate de lovirea unor componente metalice. Pe masura ce numarul de rotatii de la nivelul motorului creste, sunetul se va accentua. Caracteristicile acestui tip de zgomot ne duc cu gandul la cauza principala a problemei.

 

Ce determina aparitia acestui sunet ? Exista doua posibile cauze. In cazul in care zgomotul vine din partea de sus a motorului, de obicei este generat de contactul dintre doua componente metalice. De cele mai multe ori, acesta se datoreaza unei lubrifieri incorecte, unei presiuni scazute a uleiului, deschiderii excesive a supapei sau componentelor defecte.

Cele doua posibile cauze sunt legate de un proces de combustie prematur. Momentul in care apare combustia prematura, aprinderea bujiilor prin scanteie devine haotica. Acesta ar putea sa fie cauzat in timp de aprinderea incorecta sau de carburant care nu este vaporizat corespunzator.

 

 

 

In cazul in care ne confruntam cu o problema legata de ulei, este indicat sa verificam nivelul fluidului. Daca nivelul este scazut, este indicat sa completam cu ulei pana la nivelul de full si sa observam daca sunetul persista. In cazul in care ajungi la concluzia ca presiunea uleiului a fost de vina, este recomandat sa apelezi la un mecanic pentru a verifica pompa de ulei si componentele care controleaza presiunea uleiului la nivelul motorului.

 

Daca problema este localizata la nivelul sistemului de aprindere, este bine sa verifici timpii de aprindere sau sa resetezi conform recomandarilor producatorului. Este indicat de asemenea sa verifici sistemul de aprindere pentru existenta oricaror semne de avarie sau defectiune si sa verifici calitatea combustibilului.

 

De cele mai multe ori zgomotul de la nivelul motorului de acest tip este greu de diagnosticat mai ales daca este generat de componente slabite de la nivelul cilindrului sau motorului. In cazul in care nu sunt reparate sau inlocuite in timp util, pot sa determine aparitia unor defectiuni grave la nivelul motorului, inclusiv distrugerea completa a acestuia.

 

In concluzie putem spune ca este destul de greu de identificat cauza aparitiei unui zgomot. Acesta este motivul pentru care mecanicul va efectua un drive test pentru a determina cauza exacta a zgomotelor.

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate