Simptomele unui senzor de oxigen defect

Simptomele unui senzor de oxigen defect

Cu siguranta ati mai auzit de “sonda lambda” sau de “senzorul de oxigen”. Astazi veti afla cam tot ce trebuie sa stie orice sofer despre acest senzor. In materialul de astazi voi incerca sa raspund la urmatoarele intrebari principale: ce este senzorul de oxigen, ce face, unde este situat si care sunt simptomele daca acesta se strica?

Mai intai de toate trebuie sa stim ce este acest “senzor de oxigen”.

Senzorul de oxigen sau sonda lambda este responsabil in mare parte de buna functionare a motorului (ajuta la arderea completa si corecta a combustibilului). Acest senzor, asa cum ii spune si numele masoara cantitatea de oxigen aflata pe evacurare si transmite datele catre calculatorul masini (ECU).

De ce face asta si cum funtioneaza mai exact aceasta sonda?

Ea este de fapt un conductor electric, a carui intensitatea poate varia in functie de cantitatea de oxigen care trece prin aceasta sonda. Deci mai exact in interiorul acestei sonde se afla un material ceramic poros, facut din dioxid de zirconiu.

Oxigenul care trece prin aceasta sonda determina intensitatea curentului din interiorul acestuia. Daca conduceti o masina cu norma de poluare cel putin euro 3 sau euro 4, atunci e bine sa stiti ca aveti pe masina nu una ci doua sonde lambda. Una este pozitionata inaintea catalizatorului si este responsabila de optimizarea amestecului aer-combustibil, iar cea de a doua este pozitionata dupa catalizator si asigura eficienta acestuia.

Unde este situate aceasta sonda? Sonda lamba la masinile mai vechi de 1996 este situata inaintea catalizatorului, mai exact pe teava care face legatura intre galeria de evacuare si catalizator. Daca masina este mai noua de 1996 (sistem de diagnosticare OBDII) sonda se afla in spatele catalizatorului.

Aceasta sonda trebuie verificata normal la fiecare 30.000 km, sau la maxim 2-3 ani de functionare. Daca ai observat ca masina consuma mai mult combustibil si/sau merge neregulat, atunci cel mai probabil este de vina sonda lambda.

Dar mai sunt cateva defecte care au aceleasi simptome, de exemplu daca masina “trage aer fals” sau mai precis nu este etansa galeria de admisie, simptomele vor fi asemanatoare, mers neregulat, se tureaza singura, performante scazute. Daca aceasta sonda nu citeste datele corect, ori spune ca amestecul este prea sarac sau prea bogat (de obicei transmite ca amestecul este prea sarac), atunci ECU, va pompa mai multa benzina in motor, ceea ce va duce automat la detonatii in evacuare sau se va “ineca” motorul. Pe termen lung va fi afectat si catalizatorul, deci este foarte important sa te asiguri ca aceasta sonda merge asa cum trebuie.

Cum se poate defecta sonda lambda? Daca motorul consuma mult ulei sau combustibilul este mult prea aditivat sau de calitate inferioara atunci sonda lambda va ceva foarte repede, ea se infunda pur si simplu si nu mai poate citi valorile corecte (nu se poate curata, murdaria patrunde adanc in ceramica poroasa si nu mai poate fi scoasa).

Cum ne dam seama mai precis cand sonda lambda este defecta? Nu este asa complicat, nu trebuie sa ai studii superioare pentru a iti da seama daca sonda lambda este defecta. Simptomele sunt mult prea evidente, deci daca observi ca masina a inceput deodata sa consume mai mult combustibil decat in mod obisnuit, sau motorul functioneaza neregulat si nu se mai accelereaza atunci e clar ca ai probleme mari la sonda lambda si ar fi bine sa faci o vizita cat mai rapida la un service auto.

Masina poate merge cu sonda lambda defecta? De ce ar trebui sonda sa fie inlocuita? Odata ce balanta aer-combustibil este dezechilibrata, practic iti vei cheltui toti banii la benzinarie si daca continui sa mergi mult timp asa, poti strica si alte piese cum ar fi catalizatorul sau vei avea depuneri foarte mari de calamina in motor.

Dupa ce vei schimba sonda lambda vei vedea mai exact diferentele, masina va demara mai lin si va consuma mult mai putin.

Deci daca masina ta manifesta unul dintre simptomele de mai sus ar fi bine sa mergi la cel mai apropiat service sa vezi in ce stare este sonda lambda, altfel poti risca sa strici alte piese in primul rand si in al doilea rand vei lasa mai multi bani la benzinarie deoarece consumul creste foarte mult cand aceasta sonda nu functioneaza.

Sursa foto: wheels24.co.za, carid.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...