Sistem servodirectie: cat de des trebuie servisat?

Cat de des trebuie sa inspectezi sistemul de servodirectie?

Verificarea perioada si intretinerea sistemului de directie este relativ simpla si deloc costisitoare. De ce sa nu previi o problema daca poti?

 

Pentru a intelege cum putem sa intretinem cat mai bine sistemul de directie, ar trebui sa vorbim intai despre componentele lui: 

-volanul si ansamblul lui: volanul este partea sistemului de directia pe care o vedem tot timpul si din el pleaca un arbore catre caseta de directie;

-caseta de directie transforma miscarea circulara a volanului in miscare laterala. Exista mai multe tipuri de casete de directie, cele mai frecvent intalnite sunt cele melc-roata dintata si cele pe bile.

-servodirectia: aproape toate autoturismele vin echipate cu servodirectie. Aceasta ajuta soferul sa vireze mai usor la viteze mici si la viteze mari intareste volanul din motive de siguranta. Pompele de servo pot fi electrice sau hidraulice. Cele hidraulice utilizeaza o pompa pentru a creste presiunea lichidului de servodirectie si cele electrice ajuta soferul printr-un motor electric incorporat in caseta de directie. 

-tija de legatura conecteaza caseta de directie cu fiecare ansamblu al rotii si transmite forta de rotire din caseta catre roata. In capat gasim o articulatie flexibila, vizibila atunci cand rotesti volanul la maxim. Aceasta tinde sa se uzeze printre primele parti ale directiei.

-coloana de directie: este practic arborele principal care roteste rotile.

 

Ce elemente trebuie inspectate cand verifici directia masinii?

 

-Tijele de legatura sunt cele mai uzate piese ale sistemului de directie, deoarece ele suporta majoritatea jocurilor si trebuie sa se miste sus-jos o data cu roata. Verifica ambele capete si mai ales capatul cu burduf, asigura-te ca acesta nu este taiat sau craptat. Poti face asta de fiecare data cand faci revizia masinii;

-Articulatiile cu bila sunt imbinari care suporta toata puterea masinii si o transmit rotii. Cu timpul tind sa se uzeze. Verificati de fiecare data cand ajungeti cu masina in service;

La masinile mai vechi imbinarile tijelor de legatura si a articulatiilor cu bila trebuiau lubrijiate la un anumit interval. In functie de masina ta, citeste cartea service si intreaba mecanicul daca aceasta operatiune trebuie facuta si cat de des. La modele noi aceasta lucrare nu este necesara, piesele fiind etanse;

-Nivelul de ulei din servodirectie: roaga mecanicul sa verifice acest nivel de fiecare data cand faci revizia masinii; o pompa de servodirectie cu mai putin ulei se poate strica in cateva mii de km;

-Schimba lichidul de servodirectie, citeste manualul masinii tale si afla daca trebuie schimbat uleiul si mai ales cat de des trebuie;

-Verifica cureaua pompei de servodirectie;

 

Daca masina a trecut de 100.000 de km, incearca sa ii faci o inspectie generala a sistemului de directie intr-un service specializat.

 

Atunci cand cumperi o masina la mana a doua, este important sa verifici toate elementele sistemului de directie. O masina lovita in fata va avea sigur un defect la directie. Chiar daca masina nu a fost vizibil lovita, gandeste-te ca ar fi putut sa loveasca cu roata bordura la 10 km/h si sunt sanse mari ca ceva din directie sa cedeze si nu ai vrea sa suporti tu reparatia.

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate