Studiu. Cate masini vandute second-hand au kilometrajul dat inapoi?

Studiu. Cate masini vandute second-hand au kilometrajul dat inapoi?

O sa incercam in acest articol sa atingem un subiect foarte sensibil nu doar in Romania ci in toata Europa. Datele din acest studiu sunt preluate de pe site-ul Uniunii Europene din studiul intitulat : Odometer manipulation in motor Vehicles in the UE, studiu terminat si publicat in 2018.

Piata de masini second-hand din Uniunea Europeana este mult mai mare decat cea a masinilor noi. Manipularea ilegala a odometrului este atat de raspandita in Uniunea Europeana incat afecteaza aproape 50% dintre masinile vandute la mana a doua.

Efectele negative pentru cei care cumpara astfel de masini sunt numeroase si costisitoare: drepturile lor sunt incalcate, increderea in anumiti vanzatori scade considerabil sau chiar increderea in domeniul vanzarilor second-hand, costuri de reparatie mult mai mari.

UE estimeaza costurile economice generate de acest tip de frauda la 1.31 miliarde de euro.

Cu cel mai probabil scenariu ajungand la 8.77 miliarde de euro pierde economica.

UE vrea sa implementeze doua sisteme pentru a stopa frauda. Prima optiune este crearea unui fel de pasaport auto ( sistem care a eliminat 97% din fraudele din Belgia ) pentru toate masinile din Uniune care sa fie tot timpul actualizat atunci cand masina trece o granita. A doua varianta presupune un sistem de schimb de informatii intre statele membre. Presupunand o rata de succes ca cea din Belgia, Uniunea ar putea economisi 8.51 miliarde de euro pe an.

Cand se da kilometrajul inapoi?

Aceasta practica ilegala apare de cele mai multe ori atunci cand se vinde o masina peste granite. Studiul arata ca masinile importate au o rata mult mai mare de frauda decat cele vandute in aceeasi tara.

Conform Comisiei Europene intre 30-50% dintre masinile vandute peste granita au kilometrajul dat inapoi.

Studiul sustine ca in 2014 peste 2.4 milioane de masini au fost vandute peste granita.

Ce masini au o probabilitate mai mare sa aiba kilometrajul dat inapoi?

Masini de corporatie, personale cu multi kilometri, taxiuri si microbuze dar si masini inchiriate pe termen lung.

Cu cat creste valoarea masinii daca are kilometrajul dat inapoi?

Aceasta tehnica ilegala afecteaza in primul rand o serie de indivizi: consumatori finali, dealeri auto, firme de leasing, service-uri, autoritati si nu numai. Aceasta practica creste fara nicio baza reala valoarea masinii. UE sustine ca in medie valoarea unei masini creste nejustificat cu 3.000 de euro.

Pe langa faptul ca va plati mult mai mult pe masina, clientul va avea si alte costuri dupa. Costuri mai mari de reparatie. Pe langa asta unele masini pot pune in pericol soferul, pasagerii si alti participanti la trafic.

O modalitate de a te asigura ca masina pe care vrei sa o cumperi nu a avut kilometrajul dat inapoi este sa il verifici inainte de a cumpara masina.

Comisia sustine ca peste 34% dintre cumparatorii de masini second hand nu fac asta si nu primesc un raport detaliat despre kilomtrajul real al masinii. Sa nu uitam ca nu doar consumatorii sunt afectati de aceste manipulari ilegale. Pe langa ei sunt si dealerii care vand masini legal si real, carora li se face o competitie ilegala si nedreapta.

Desi sunt atatea aspecte negative, manipularea kilometrajului, continua sa fie o afacere infloritoare. Primul motiv pentru care se intampla asta este pentru ca detectarea este aproape imposibila, manipularea nu lasa nicio urma in componentele electronice ale masinii. Tehnologii noi au aparut care permit samsarilor sa reseteze cu doar 100 de euro kilometrajul. Exact, 100 de euro pentru o crestere medie in pret de 3000 de euro.

Inca un motiv pentru care este usor sa se modifice kilometrajul este faptul ca producatorii nu instaleaza nicio protectie puternica care sa impiedice acest proces. Al treilea motiv apare pentru ca autoritatile statelor membre nu ofera sisteme necesare pentru detectarea acestor fraude.

Aici intervin companii precum Carvertical, care in schimbul unei cost modic, te ajuta sa verifici VIN-ul masinii. Astfel, daca masina a ajuns in orice service cu 200.000 de km si atunci cand este pusa la vanzare are doar 125.000 de km este foarte usor sa intelegi ca kilometrajul a fost manipulat.

Manipularea odometrului este o practica interzisa in 25 de tari din UE. Insa repercusiunile sunt diferite. In Franta vei face 2 ani de puscarie daca esti prins si in Slovacia trebuie doar sa platesti o mica amenda, 226 de euro.

Trebuie sa stiti ca sunt 3 tari in Europa in care manipularea nu este ilegala.

Cererile au aparut dintr-o necesitate aparent. Multe persoane vor sa cumpere masini de 10-15 ani care sa nu aiba mai mult de 200.000 de km, lucru aproape imposibil de gasit pe piata auto. Din aceasta cauza multi asa zisi dealeri au inceput sa ofere astfel de oferte. Nu vi se pare ciudat totusi ca rar gasiti masini cu 250.000, 270.000 sau chiar 300.000 de km? Parca toate masinile rulate mult au pana in sau un pic peste 200.000 de km. Cam tras de par sa ruleze toate la fel.

Multi clienti stiu ca masinile au kilometrajul dat inapoi si fiti atenti, accepta asta. De ce? Pentru ca atunci cand vor vrea sa vanda masina si ei o vor vinde cu un kilometraj mai mic si asta le convine. In caz contrar nimeni nu ar vrea sa cumpere o masina second-hand cu 400.000 de km.

Uniunea Europeana a mai gasit o problema care ne afecteaza pe toti. Aceste masini pe hartie emit un anumit nivel de noxe si in realitate emit unul cu totul diferit din cauza starii tehnice in care se afla masinile mai vechi. Ei vor sa spuna ca acest aspect ne afecteaza pe toti fara sa fim constienti de asta.

Asadar. Tu ai cumparat o masina second-hand? Ai verificat kilometrajul inainte de a o cumpara?

Citeste si...
Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?
Masina este blocata in "Park", ce trebuie sa faci?

Va urcati in masina, apasati frana, porniti motorul, incercati sa puneti masina in “Drive” si observati ca levierul cutie de vitez...

Masina este cel mai bun loc in care sa porti o conversatie dificila
Masina este cel mai bun loc in care sa porti o conversatie dificila

Poate parea o situatie la care te-ai gandit de prea putine ori, dar cu siguranta ai avut parte de ea in mod frecvent, fara sa iti...

Radiatorul masinii este defect?
Radiatorul masinii este defect?

Racirea motorului face posibila functionarea sa corecta. Fara o racire realizata corespunzator, caldura generata de combustie si d...

Bateria masinii este pe terminate?
Bateria masinii este pe terminate?

Chiar daca bateria nu reprezinta o parte tehnica sau mecanica foarte complicata a masinii tale, este o necesitate. In cazul in car...