Totul despre consumul de antigel

In articolul de astazi vom vorbi despre o problema mai des intalnita la masinile vechi sau care au un numar foarte mare de kilometri. Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel, da, despre aceasta problema vom vorbi astazi, despre consumul de antigel.

Dar mai intai sa vorbim putin despre sistemul de racire pentru a intelege cum poate sa ajunga antigelul in camera de ardere. Sistemul de racire in primul si in primul rand este format din radiator, conducte, pompa de apa, termostat si cativa senzori (bineinteles si lichidul de racire).

Motorul cu ardere interna genereaza foarte multa caldura cand functioneaza (imaginati-va doar ca in interiorul camerei de ardere, in urma unei detonatii, temperatura ajunge chiar si la 2000 de grade celsius, iar o buna parte din caldura generata este absorbita de catre blocul motor).

Uleiul pe langa rolul de ungere el mai si raceste piesele foarte solicitate, dar din pacate el nu face fata sa raceasca indeajuns toate piesele, asa ca din acest motiv s-a recurs la racirea cu lichid.

Motorul in interiorul sau, atat in jurul cilindrilor cat si in chiulasa, are orificii special concepute prin care trece lichid de racire, pentru a raci mai eficient motorul.

 

 

Citeste si despre: cum sa depozitati in siguranta antigelul

 

 

Antigelul face transferul de energie si absoarbe caldura generata de motor. Antigelul intra printr-o parte in motor (rece) si iese prin cealalta parte fierbinte.

La iesirea din motor se afla termostatul (in carcasa lui cu 3 cai, pe una vine apa din motor si o poate lua pe alte 2 cai, cursul antigelului fiind controlat de termostat), daca motorul este rece atunci termostatul este in pozitia inchis si antigelul este directionat inapoi in motor ( pe asa zisul circuit mic) iar dupa ce motorul se incalzeste si ajunge la temperatura de 85-90 grade, termostatul se deschide si redirectioneaza apa pe cea de a 3 a cale, care duce in radiator unde antigelul urmeaza sa fie racit. 

Acum antigelul cald iese din motor, ajunge in radiator unde este racit, dupa care este pompat inapoi prin motor unde isi reia cursul si astfel se creaza un circuit inchis.   

Credem ca va intrebati si pana la urma cum ajunge ca sa fie consumat acest antigel? Pai vom afla imediat.

Intre blocul motor si chiulasa exista o garnitura speciala, numita garnitura de chiulasa, care are ca scop sa uneasca perfect blocul motor si chiulasa si sa previna scurgerea uleiului sau a antigelului din motor in interiorul camerelor de ardere. 

Odata cu timpul si cu stresul permanent se mai intampla ca aceasta garnitura sa cedeze si incet incet sa lase sa patrunda lichid de racire in interiorul camerelor de ardere.

Aici intrevine o problema foarte mare, deoarece lichidul de racire nu este “comprimabil” asa ca el va creea o presiune foarte mare in camera de ardere, ceea ce poate duce la fisurarea chiulasei sau la cedarea oricarei alte piese.

 

Inlocuirea unei garniturii de chiulasa nu este asa costisitoare, dar este foarte migaloasa si foarte complexa, asa ca daca vi s-a intamplat ca sa va cedeze garnitura de chiulasa cel mai bine apelati la un service cu experienta in asa ceva si care sa va faca o treaba buna, alfel va veti trezi cu o tona de probleme pe cap daca cineva nepriceput isi baga nasul in motorul masinii dumneavoastra.

Prezoanele chiulasei se strang intr-o anumita ordine, progresiv si la un cuplu calculat (sa nu se stranga nici prea tare si nici prea putin), altfel riscati sa ardeti garnitura de chiulasa (daca nu sunt stranse prezoanele destul de mult) sau sa de deformeze chiulasa daca este stransa prea tare.

 

Citeste si despre: am gasit ulei in rezervorul de antigel

 

Cand ne dam seama ca motorul incepe sa consume antigel?

 

Da, majoritatea soferilor ridica capota masinii foarte rar, o ridica doar daca trebuie sa completeze cu lichid de parbriz sau daca apare vreo problema, in rest foarte putini soferi monitorizeaza nivelele combustibilor.

Asa ca daca nu prea va bagati nasul sub capota nu veti observa cand dispare antigel din vasul de expansiune, in schimb, veti observa ca masina incepe sa scoata fum alb pe evacuare.

Daca fumul alb este foarte subtire si se risipeste repede atunci a-ti scapat foarte ieftin deoarece aceia sunt aburi rezultati din condesul format pe evacuare.

In schimb daca fumul alb  este gros si persista in aer atunci vestile nu mai sunt asa de bune, e posibil sa aveti o mare problema cu garnitura de chiulasa sau chiar sa aveti blocul motor fisurat si sa patrunda antigel in camera de ardere.

 

Daca masina dumneavoastra are aceleasi simptome ca cele mentionate mai sus nu ar trebui sa treceti prea usor cu vederea deoarece problema se poate agrava si mai tare decat este.   

Dar inainte sa va panicati trebuie sa analizati foarte bine situatia, sau sa mergeti direct de urgenta la un service specializat deoarece cauzele fumului alb, gros pe evacuare poate sa se datoreze si de la injectoare sau pompa de injectie.

La masinile mai noi, mai apare fum alb pe evacuare cand DPF-ul isi face regenerare (dar acolo va puteti da seama mai usor deoarece in cazul regenerarii, fumul are un miros intepator si insuportabil, iar mirosul fumului rezultat din arderea antigelului are un miros mai dulceag).

Dar pana la una alta, cel mai bine ar fi sa mergeti la un sevice care sa va gaseasca cauza exacta si sa nu mergeti la "ghici".

 

 

Citeste si despre: fum negru pe evacuare

 

 

Sursa foto: mechanics.stackexchange.com, beemerpros.com, cartreatments.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate