Totul despre masinile autonome

Totul despre masinile autonome

O masina autonoma este un vehicul capabil sa simta mediul si sa opereze fara implicarea unui sofer. Aceasta masina nu are nevoie de prezenta unui pasager uman pentru a prelua controlul si este capabila de orice poate face o masina cu sofer.

Cum functioneaza masinile autonome?

Masinile autonome se bazeaza pe senzori, elemente de actionare, algoritmi complecsi si procesori puternici pentru a executa software-ul. Aceste vehicule creeaza si mentin harti ale mediului inconjurator bazate pe o varietate de senzori situati in diverse parti ale masinii.

Senzorii radar monitorizeaza pozitiile masinilor din apropiere.

Camerele video detecteaza luminile semafoarelor, citesc semnele de circulatie, monitorizeaza alte vehicule si pietonii.

Senzorii LIDAR (detectie a luminii) ricoseaza lumina din obiectele din jurul masinii pentru a masura distante, pentru a detecta marginile si marcajele drumului.

Senzorii ultrasonici din roti detecteaza curbele si alte vehicule cand parcheaza.

Un software sofisticat proceseaza toate aceste date, creeaza un traseu si trimite instructiuni catre elementele de actionare care controleaza acceleratia, frana si directia. Diversele coduri, algoritmii de evitare a obstacolelor, modelarea predictiva si recunoasterea obiectelor ajuta software-ul sa urmeze luminile de trafic si sa navigheze in siguranta.

Niveluri de autonomie

In prezent, exista 5 niveluri de automatizare, de la 0 (full manual), la 5 (full autonom).

Nivelul 0 – automatizare totala: Soferul este 100% responsabil pentru operarea vehiculului. Cu toate acestea, sistemul poate trimite alerte pentru a-l atentiona pe sofer de pericole.

Nivelul 1 – asistenta in condus: Un sistem automat de conducere il asista pe sofer in procesul de condus. Sistemul poate manevra volanul sau controla viteza, dar nu le poate face pe ambele simultan.

Nivelul 2 – automatizare partiala: Un sofer uman si sistemul automat impart responsabilitatea conducerii masinii. Sistemul poate invarti volanul si controla viteza masinii in mod simultan, in timp ce soferul monitorizeaza sistemul.

Nivelul 3 – automatizare conditionata: Sistemul automat poate conduce masina si monitoriza mediul inconjurator. Soferii sunt liberi sa isi ia ochii de la drum, dar trebuie sa ramana pe scaunul soferului, in caz ca este nevoie sa intervina.

Nivelul 4 – automatizare ridicata: Sistemul poate conduce masina, monitoriza mediul, si nu are nevoie de interventie umana. Cu toate acestea, la acest nivel, sistemul este limitat in situatii speciale, precum aglomeratiile de trafic.

Nivelul 5 – automatizare totala: Masina este 100% automata, nu are nevoie de interventie umana si poate conduce pe toate drumurile si in conditii de mediu diverse.

Beneficiile masinilor autonome

Masinile autonome ofera numeroase avantaje in ce priveste calitatea vietii: ii pot ajuta pe batrani si pe cei cu handicap sa aiba mai multa independenta, poti trimite obiecte in alte localitati fara sa fie nevoie sa te deplasezi, sau poti trimite cainele la veterinar daca esti prea ocupat sa il duci.

Masinile autonome ofera mai mult timp liber. In medie, o persoana poate petrece intre una si doua ore pe zi la volan. Cand masina autonoma se ocupa de tot ce inseamna condus, te poti relaxa pe bancheta din spate, citind o carte sau urmarind un film.

Pe langa aceste avantaje de zi cu zi, masinile autonome au si avantaje la nivel global: reduc emisiile de dioxid de carbon, reduc congestiile de trafic, reduc costurile de transport, elibereaza locurile de parcare. Un avantaj important este cresterea sigurantei, prin reducerea numarului de victime ale accidentelor rutiere.

Dezavantaje

Ca toate lucrurile bune, si masinile autonome au dezavantaje.

Unul dintre ele ar fi pierderea multor joburi. Scopul final al masinilor autonome este delegarea responsabilitatii de a conduce o masina. Atunci cand masinile 100% autonome vor fi vandute la scara larga, oamenii care se bazeaza pe condus pentru a-si castiga existenta isi vor pierde veniturile. Persoanele care manageriaza o flota intreaga de soferi vor fi nevoite sa dea afara angajatii. La fel se poate intampla si cu companiile care ofera servicii precum lectii de condus sau taximetrie.

Existenta masinilor autonome naste si intrebari legate de partea morala. Masinile 100% autonome trebuie sa poata lua decizii morale, impreuna cu cele tehnice. Prima intrebare este: sunt masinile autonome capabile sa ia decizii rapide si sa faca judecati morale la acelasi nivel cu oamenii?

Daca o persoana sare in fata unei masini autonome, iar masina trebuie sa aleaga intre a a lovi persoana sau a vira spre trotuar, ce va alege masina? A doua intrebare majora care se naste: daca masina este intr-adevar capabila sa ia decizii morale, este in regula sa ii permitem acest lucru?

Un al treilea dezavantaj major al masinilor autonome este posibilitatea de a fi furate prin hacking. Hotii de masini folosesc in general obiecte fizice pentru a patrunde in vehicul, dar si masinile autonome pot deveni vulnerabile, daca hotii se reprofileaza pe partea de computer hacking.

In mod paradoxal, pe masura ce masinile au devenit mai sofisticate, sistemele lor computerizate ofera hackerilor mai multe puncte vulnerabile. Un atac cibernetic asupra unei masini autonome poate duce la aglomerari de trafic sau fatalitati din accidente.

Limitari si probleme nerezolvate

Masinile autonome au si cateva limitari si dileme pe care producatorii incearca sa le rezolve. Una dintre ele ar fi faptul ca senzorul LIDAR esteextrem de scump si inca incearca sa gaseasca echilibrul perfect intre distanta si rezolutie. Daca mai multe masini autonome ar conduce pe acelasi drum, se ridica intrebarea daca senzorii lor LIDAR vor interfera.

O alta limitare este legata de vreme. De exemplu, ce se intampla in cazul in care zapada acopera marcajele de pe drum? Sau daca drumul este acoperit de apa, reziduuri sau pete de ulei?

Vor putea masinile autonome sa circule fara probleme in tuneluri sau pe poduri? Cum se vor descurca in conditii de circulatie bara la bara? Cine este raspunzator in caz de accident: producatorul, pasagerul uman? Ultimele cercetari arata ca masinile autonome de nivel 5 nici macar nu vor fi dotate cu volan, asadar pasagerul nu va putea prelua controlul in cazul unei urgente.

Masinile autonome par sa fie masinile viitorului, dar ramane de vazut cat de indepartat este acest viitor. Este clar ca au numeroase avantaje, dar pana nu se rezolva toate dilemele si limitarile enumerate mai sus, producerea lor in masa este inca imposibila.

Sursa foto: innovator.news, theconversation.com, idtechex.com, summit.movinonconnect.com