Totul despre Stage 1

Totul despre Stage 1

Actualizarea software-ului motorului sau Stage 1 inseamna inlocuirea software-ului implicit al unitatii de control a motorului cu un software nou, programat pentru a optimiza performantele masinii. Este posibil sa imbunatatim performanta motorului fara a recurge la modificari fizice? Daca raspunsul dumneavoastra este da, inseamna ca sunteti familiarizat cu un upgrade de software pentru motor. Daca raspunsul este nu, veti afla tot despre acest proces in acest articol.

Vehiculele moderne sunt echipate cu ECU (unitate de comanda a motorului) care are o gama larga de responsabilitati, controland functii precum injectia, senzori, fluxul de aer si multe altele. Actualizand acest program cu un nou software, puteti personaliza caracteristicile si puteti imbunatati performantele masinii. In cele ce urmeaza, vom vorbi despre avantajele si dezavantajele resoftarii motorului si despre modul in care acest proces poate afecta performanta masinii dumneavoastra.

In zilele noastre, puterea si performanta majoritatii masinilor sunt reduse, nu neaparat de factori mecanici, ci de software-ul care controleaza computerul motorului. Cand masina dumneavoastra a iesit din fabrica, este posibil ca performanta sa sa fie redusa. Este cunoscut faptul ca producatorii de masini programeaza unitatile de control astfel incat sa nu atinga performante maxime, motiv fiind faptul ca trebuie sa respecte reglementarile privind poluarea.

Reducerea performantei permite producatorilor sa fabrice un model mai sportiv cu un motor mai eficient, prin simpla reprogramare a unitatii de comanda a motorului, la care se pot adauga mici modificari de design.

Un alt motiv este ca producatorii doresc sa vanda masini in intreaga lume, ceea ce inseamna ca setarile unitatii de control trebuie sa tina cont de toate tipurile de clima, de legi/restrictii, dar si de calitatea variata a combustibililor.

Citeste si despre: care este diferenta dintre cuplu si cai putere

 

Cum functioneaza Stage 1?

 

Procesul de actualizare a software-ului este simplu: noul software este introdus in portul OBD al masinii, iar acesta rescrie versiunea implicita care imbunatateste performanta motorului.

Actualizarea nu implica nicio interventie/modificare fizica asupra motorului, intregul proces realizandu-se modificand doar software-ul. De aceea acest proces se numeste Stage 1 (care ar insemna etapa 1). Deci, se modifica numai parametrii precum presiunea turbo, presiunea de injectie si cantitatea injectata.

Actualizarea software-ului poate imbunatati puterea si cuplul motorului, poate oferi o acceleratie mai receptiva, fara intarzieri si, in general, o masina mai placuta de condus. Eliminarea restrictiilor inutile ale motorului poate imbunatati performanta masinii, fara a fi nevoie de modificari suplimentare.

 

Merita sa faci Stage 1 la motor?

 

Multe motive te pot determina sa alegi acest lucru. In primul rand, veti observa ca motorul masinii dumneavoastra va raspunde mai bine atunci cand apasati pedala de acceleratie. Puterea si cuplul vor fi, de asemenea, vizibil imbunatatite. Siguranta la volan va creste datorita acestor imbunatatiri. Resfoftarea este cea mai eficienta in cazul motoarelor cu propulsie, fie ca sunt pe benzina sau diesel.

Este important sa retineti ca nu toate masinile sunt compatibile cu Stage 1, motivul fiind de obicei vechimea. In general, masinile produse inainte de anul 2000 sunt prea vechi pentru a li se putea face un Stage 1.

Citeste si despre: ce este egr si de ce multi il anuleaza

 

Cum afecteaza Stage 1 consumul de combustibil?

 

In multe cercuri de pasionati de masini, ideea este ca actualizarile de software nu afecteaza consumul de combustibil. In realitate, nu este adevarat. Actualizarea software-ului ofera masinii mai multa putere, care poate veni cu un consum mai mare de combustibil.

Multi soferi tind sa conduca masinile cu mai mult entuziasm dupa ce motorul a fost imbunatatit. Vor conduce masinile cu mai multa viteza, pentru a se bucura de diferenta de performanta. Toate aceste lucruri pot duce la cresterea consumului de combustibil. Schimbarea mai rapida a vitezelor, conducerea cu viteza mare, acceleratia si franarea sunt factori care pot creste consumul cu pana la 40% dupa ce faceti Stage 1 la motor.

Pe de alta parte, daca alegeti sa conduceti intr-un ritm normal, fara sa plecati cu "scarturi" si fara depasiri periculoase atunci veti putea pastra un consum normal al masinii chiar daca aveti facut Stage 1 la motor.

Stilul de conducere dupa actualizarea software-ului poate afecta si fiabilitatea motorului. Dupa cum am spus, aceasta resoftare a motorului va creste puterea. Daca conduceti mai agresiv, va puteti astepta la o defectiune timpurie a motorului. Cu toate acestea, conducerea necorespunzatoare va avea aceleasi efecte chiar si fara aceasta actualizare. Concluzia este ca aceasta resoftare a motorului in sine nu este cea care afecteaza viata motorului, ci mai degraba stilul de conducere.

 

Dezavantaje ale Stage 1?

 

Chiar daca in general aduceti imbunatatiri masinii dumneavoastra, actualizarea software-ului vine si cu multe dezavantaje. Daca detineti o masina noua, este cel mai probabil ca aceasta resfortare a motorului sa duca la anularea garantiei. Aici depinde de dumneavoastra daca alegeti sa faceti actualizarea imediat dupa expirarea garantiei sau riscati sa o faceti inainte.

Exista, de asemenea, posibilitatea de a provoca daune motorului ca urmare a actualizarii. Dar nu trebuie sa va faceti griji prea mult, sansele sunt extrem de mici. Cu toate acestea, majoritatea celor care efectueaza aceste actualizari ale software-ului motorului ofera o garantie pe viata pentru software-ul instalat.

Dupa resoftare, s-ar putea sa simtiti ca masina se conduce diferit. Majoritatea soferilor au nevoie de cateva calatorii pentru a se obisnui cu noua masina modificata, in timp ce alti soferi s-ar putea sa nu o conduca niciodata la fel de confortabil ca inainte.

Din fericire, aceasta resoftare a motorului este reversibila. Daca nu va simtiti bine la volan, puteti reveni oricand la setarile din fabrica. Este important sa luati in considerare viteza maxima a masinii dumneavoastra, deoarece este limitata dintr-un motiv. Daca incercati sa depasiti aceasta limita de viteza, veti risca sa pierdeti controlul volanului.

Acelasi lucru se aplica sistemului de franare, anvelopelor si suspensiilor. Toate acestea sunt proiectate pe baza puterii vehiculului si nu pot face fata puterii suplimentare.

 

Inainte de a decide sa actualizati puterea motorului, este bine sa luati in considerare unele aspecte.

In primul rand, nu are rost sa modernizam masina daca nu este in stare buna. Prin urmare, va recomandam sa faceti o verificare amanuntita a masinii inainte de a lua decizia.

Un alt aspect pe care ar trebui sa il luati in considerare este abilitatea dumneavoastra de sofer. Este bine sa fii constient de stilul tau de conducere, de modul in care acesta poate fi afectat de modificarile aduse masinii.

 

Citeste si despre: merita sa anulezi dpf-ul

 

Sursa foto: medium.com, carreviewsncare.com, speedlabperformance.com

Articole similare
Cat de des trebuie sa reincarci cu freon?

Cat de des trebuie sa reincarci cu freon?

Daca instalatia de aer conditionat a masinii nu mai are freon, atunci nu o sa mai bage aer rece.

Obisnuieste-te sa blochezi usile atunci cand te afli in interiorul masinii

Obisnuieste-te sa blochezi usile atunci cand te afli in interiorul masinii

Sunt numeroare motive sa blochezi usile atunci cand esti in masina. Printre cele mai importante, o sa enumeram astazi 3 motive.

Fum albastru din toba de esapament

Fum albastru din toba de esapament

De cele mai multe ori acest tip de probleme, legate de aparitia fumului albastrui la toba de esapament apar dimineata sau cand pornesti masina.

1.6 HDI probleme si intretinere

1.6 HDI probleme si intretinere

HDI, acesta este termenul folosit de grupul Peugeot Citroen pentru a defini o tehnologie turbo-diesel cu un sistem de injectie common-rail.